Olika ljud beroende på vilken hårddisk som används.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-27 21:52

soundbrigade skrev:Johan_H: har du beskrivit detta bygge/experiment i någon tråd? Vi är några som trixar med CDROMar och kontrollerkretsar. Jag har tom en DAC jag kan ansluta.

Haha, näe, men kan nog fixa till en enkel beskrivning... :)

Återkommer förhoppningsvis.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-27 22:06

soundbrigade skrev:Johan_H: har du beskrivit detta bygge/experiment i någon tråd? Vi är några som trixar med CDROMar och kontrollerkretsar. Jag har tom en DAC jag kan ansluta.

Det finns två små enradskontakter på baksidan av de äldre spelarna. Fyrpinkontakten ger analogt ljud. Höger på höger pinne, vänster på vänster pinne och jord på de två mittersta. Tvåpinnarskontakten ger S/PDIF.
Ibland finns det till och med volymkontroll på framsidan av spelaren. Och hörlursutgång. :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-06-27 22:07

Det låter som något av det coolaste någonsin på faktiskt! :D

Underbart!!

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-06-27 22:07

Det låter som något av det coolaste någonsin på faktiskt! :D

Underbart!!

/Peter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-06-27 22:36

Piotr: Dubbelcoolt menar du ... :wink:

Sök lite på CDROM så hittas en och annan tråd. Gastone är väl en av dem som kommit längst.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-27 23:12

UrSv skrev:
Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:jaja, tänkte mer på nått gammalt minne av att data-cd levererar nått sånt vid 1ggr hastighet ooch det är det som cd-levererar. Hur som helst är det småpotatis. KB skall det vara.

Nja, om du vill ha KB (den gamla beteckningen för kibibyte, KiB) så får man räkna så här:

44100*2*16/8/1024=172,27 KB/s. Men det är ju nästan samma. :)

Så är det ju men MÖ är ju datanörd och då var den gängse siffran förr alltid 150 KiB/s precis som MÖ skrev och det var nog den siffran MÖ avsåg.

"The net byte rate of a Mode-1 CD-ROM, based on comparison to CDDA audio standards, is 44100 Hz × 16 bits/sample × 2 channels × 2,048 / 2,352 /8 = 153.6 kB/s = 150 KiB/s."

Hmm, var kommer det citatet ifrån?

Jag har för mig, dock att en CDROM har mer felkorrektion och alltså använder fler bitar till detta. Man kan alltså inte jämföra audioCD och CDROM map bithastighet utan vidare. Det verkar ju stämma med ditt citat också. Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-06-27 23:24

Naturligtvis från sanningarnas eviga källa - Wikipedia.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-27 23:28

UrSv skrev:Naturligtvis från sanningarnas eviga källa - Wikipedia.
:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-06-28 00:56

soundbrigade skrev:Piotr: Dubbelcoolt menar du ... :wink:

Ja precis! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-28 08:37

Johan_H skrev:

Haha, näe, men kan nog fixa till en enkel beskrivning... :)

Återkommer förhoppningsvis.

Sådär, tror jag.

Kolla in denna länk! 8)

(Hittade inte sladden med lysdioden just nu :roll: , får ev komplettera inlägget senare... )

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-28 09:36

Min personliga gissning är att eftersom man pratar om olika externa diskar så skiljer mer i testerna än bara diskarna om man testat olika kompletta alternativ. Möjligen har man bytt disk i samma chassie men vad jag har förståt är alltså lådorna olika. Min uppfattning är att digitalt lagrade signaler på disk inte går att skilja om signalerna är identiska. Dock så händer det kanske något med signalen då den lämnar disken men det borde ju gå att mäta upp för att se om t.ex. olika nätdelar kan vara boven i dramat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-28 10:06

Harryup skrev:...
Min uppfattning är att digitalt lagrade signaler på disk inte går att skilja om signalerna är identiska. Dock så händer det kanske något med signalen då den lämnar disken men det borde ju gå att mäta upp för att se om t.ex. olika nätdelar kan vara boven i dramat.

Håller med här.

Jag tror inte bitfel är problemet som ju avhandlats ovan, då skulle det inte funka alls att lagra nån som helst filer på hårddiskar (word, bilder etc).
___

Däremot skulle det kanske kunna uppstå tidsfel, om det fanns nån flaskhals i överföringen. Jag kan här tänka mig nån extremsituation med den gamla USB 1.1 med hårdvara (kabel el elektronik) för 1.5 Mbits/s. (CD-ljud kräver ca 1.4 Mbits/s). Jfr sladdarna till tangentbord eller mus med USB-kontakt.

Vet inte hur drivrutiner idag funkar, men den som har haft något av Microsofts operativsystem under ett antal år noterar att en ursprungligen ganska kvick dator med tiden blir seg som knäck. Vore man mer intresserad kunde man kolla om drivrutinerna var olika för USB-hårddiskarna, eller hade råkat få olika tillgång till processorresurser just på en viss installation eller dator. En "modern" dator som används mycket håller troligen på med massa annat än det man tror/vill.

Om allt är fräscht (ny dator, bra kablar, USB 2, vettig bufferthantering i avspelningsprogrammen osv) ser jag inte nån anledning till att hårddiskar skulle låta olika. Åtminstone skulle de kunna fås att låta lika, om problemet är annat än digitalt (påverkan via strömförsörjning, omgivningsljud etc).
___

En anledning till att fundera över frågan, är om ett test där hårddiskar låter olika går att rigga.

"Vår hårddisk låter mycket bättre än konkurrentens, lyssna själv! 8) "

Då vill man veta ungefär hur detta skulle kunna gå till.

("Men hördu, Du har ju olika USB-sladdar...? :twisted: :) ")

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-28 10:38

soundbrigade skrev:En liten fundering:
Läser man Eufåniatråden noterar man referenser till någon René. Är det så att folk är så fåvitska att de låter sig charmas av självutnämnda men föga upplysta gurus som hittar på alldeles egna teorier om världen omkring oss och sedan med dårars envishet upprepar dessa "sanningar" och inte drar sig för att dra ut i krig för att visa ("Jo, men du måste ju lyssna ...") att alla vi andra idiotdjävlar med några poäng i kvantfysik och OSI-modeller har en lite mer pragmatisk syn på universum.

Jag funderade på folk med säregna förmågor (dock inte i ett sammanhang av hårddiskar :) ).

I filmen Rain Man med Dustin Hoffman och Tom Cruise tror jag det var spelade Hoffman en person med nån sorts autistisk personlighet, och hade vissa speciella förmågor extremt väl utvecklade (extremt sifferminne, kunde räkna tändstickor som fallit ur på golvet) osv. Dom här människorna kallas ibland savanter (franska, "vetande").

Ett vanligare fenomen som nog inte så starkt påverkar personligheten är synestesi, där en vanlig form är att man förnimmer vissa bokstäver eller siffror som färgade. En person med synestesi kan t.ex. mycket snabbt urskilja alla 2or bland en massa 2or och 5or som är vända hur som helst. Personen vet förstås till en början inte om att hon/han har denna förmåga eftersom den är subjektiv, eller snarare, vet inte att inte alla har denna förmågan.

De tidigaste fallen beskrevs på 1800-talet, men ev forskning verkar ha blivit "glömd" (nerflabbad? :oops: ) mellan 1930-1980, när behaviorismen kom. Kunskapen om synestesi blev vanligare när internet kom, kanske inte för att vetenskapen slutade flabba, utan för att de som hade något att bidra med hittade varandra och började samtala.

Vad tror ni -- skulle det kunna finnas människor med extraordinära förmågor att uppfatta ljud, uppfatta vissa ljud, uppfatta vissa aspekter av ljud etc, som några av er har, men andra inte? :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-28 11:25

Mycket, mycket intressant post, Johan.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-28 11:49

Instämmer.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-06-28 13:14

Johan_H skrev:
Vad tror ni -- skulle det kunna finnas människor med extraordinära förmågor att uppfatta ljud, uppfatta vissa ljud, uppfatta vissa aspekter av ljud etc, som några av er har, men andra inte? :)

Jo aspekterna blir såklart annorlunda. Mitt ex ser ljud i färg och form, jag gör det inte. Om hon ber mig dra ner det blåa lite så förstår jag inte. Det betyder inte att hon har bättre hörsel än mig. Bara en annan perception.

självutnämnda 'guldöron' brukar vara samma typ av människor som tror väldigt mycket men inte bryr sig så mycket om fakta. Jag har aldrig stött på ett 'guldöra' som kan verifiera sin metafysiska gåva med tester.

Jag kan även tillägga att liknande diskussioner som den här har varit på tapeten på pro audio forum i många år. bla ansågs SCSI hårddiskar länge låta bättre än IDE av vissa. Det finns dock, 10-15 år senare, inget tekniskt belägg eller tester utförda som påvisar att det skulle finnas någon hörbar skillnad mellan diskar. Vad jag vet.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-06-28 20:01

För många är sen byggde jag en liten felräknare till min dåvarande CD-spelare - nån variant av JVC. Den hade två intressanta signaler ut från dekoderchipet:
- A; Bitfel innan felkorrigering
- B; Bitfel efter felkorrigering

På de allra flesta skivor jag spelade hade jag en bitfelshastighet om ca 100 A-fel/s. Nästan alla felen rättades i de fallen, dvs B-fel stannade på kanske 0.01 B-fel/s.

På några skivor, kanske 1%, hade jag flera tusen A-fel/s och på de skivorna blev det uppenbara fel genom knäpp och annat otyg. Vid de tillfällena rasade också B-felen iväg till skurar om 1000 tals B-fel/s.

Som jag minns det kunde jag inte korrelera en "låg A-rate" till "bra ljud".

Hur är det då möjligt att upptäcka vissa fel och sedan inte kunna rätta alla? Felkorrigeringen på CD är en två nivåer av RS-kodning där man kan upptäcka fler fel än man kan rätta. Det är mycket lättare att hitta fel än att rätta dem.

Det som är särskilt intressant är att datat på CD:n inte ligger lagrat strikt sekventiellt som på en LP - utan det ligger utspritt i block (frames) på ett sätt som möjliggör att upp till 2.4 mm breda radiella repor kan korrigeras helt. Sedan är det en annan sak om CD-spelaren gör det eller inte. Ta en CD och rita med en whytboardpenna ett streck på 0.5mm först - prova. Sedan med 1mm - prova. Sannolikt funkar det inte speciellt bra med 1mm.

Om jag minns rätt handlar felkorrigeringen om en faktor 2 i extra data, vilket blir runt 4.5Mbit/s data hastighet för "rådatat".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-28 21:31

Tror det är tyska Audio som redovisar tester med spårtestskivor. Alla beter sig verkligen inte likadant.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-06-28 22:16

Det finns möjlighet att mäta skivkvalitet i plextools

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-29 09:37

conny_a skrev:För många är sen byggde jag en liten felräknare till min dåvarande CD-spelare - nån variant av JVC. Den hade två intressanta signaler ut från dekoderchipet:
- A; Bitfel innan felkorrigering
- B; Bitfel efter felkorrigering

På de allra flesta skivor jag spelade hade jag en bitfelshastighet om ca 100 A-fel/s. Nästan alla felen rättades i de fallen, dvs B-fel stannade på kanske 0.01 B-fel/s.

På några skivor, kanske 1%, hade jag flera tusen A-fel/s och på de skivorna blev det uppenbara fel genom knäpp och annat otyg. Vid de tillfällena rasade också B-felen iväg till skurar om 1000 tals B-fel/s.

Som jag minns det kunde jag inte korrelera en "låg A-rate" till "bra ljud".

Hur är det då möjligt att upptäcka vissa fel och sedan inte kunna rätta alla? Felkorrigeringen på CD är en två nivåer av RS-kodning där man kan upptäcka fler fel än man kan rätta. Det är mycket lättare att hitta fel än att rätta dem.

Det som är särskilt intressant är att datat på CD:n inte ligger lagrat strikt sekventiellt som på en LP - utan det ligger utspritt i block (frames) på ett sätt som möjliggör att upp till 2.4 mm breda radiella repor kan korrigeras helt. Sedan är det en annan sak om CD-spelaren gör det eller inte. Ta en CD och rita med en whytboardpenna ett streck på 0.5mm först - prova. Sedan med 1mm - prova. Sannolikt funkar det inte speciellt bra med 1mm.

Om jag minns rätt handlar felkorrigeringen om en faktor 2 i extra data, vilket blir runt 4.5Mbit/s data hastighet för "rådatat".

Spännande och bra!! :)

Wikipedias text om CIRC blir nu mer begriplig.

Spåren är korsvis sammanvävda så att felen så långt möjligt ska döljas om de inte kan korrigeras, och vänster/höger ligger så att de stöder varandra. Kan man inte korrigera felen finns knep att dölja dem genom att interpolera mellan intilliggande information. Detta ger en värdigare ljudförsämring, man undviker klickar och poppar.

Nästan poetiskt...: While this concealment will not "fix" the error, it will make it inaudible, offering a graceful degradation of audio quality as clicks and pops are avoided.
___

En bekant sa att Philips första CD-spelare hade en lampa som lyste när fel hade detekterats. Den lyste i praktiken för jämnan, kunderna trodde att nåt var fel (det var det ju iofs) och Philips fick ta bort lampan.

Finns felpinnarna kvar även på moderna kretsar? Vore kul att fånga upp denna info och se hur det ser ut. Kan man t.ex. justera CD-spelarens läshuvud med hjälp av felinfon?

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-29 10:22

philip skrev:Jo aspekterna blir såklart annorlunda. Mitt ex ser ljud i färg och form, jag gör det inte. Om hon ber mig dra ner det blåa lite så förstår jag inte. Det betyder inte att hon har bättre hörsel än mig. Bara en annan perception.

:)

Jo, det jag kanske är ute och far efter är om vissa individer har en annan perception men som kan vara nyttig för vissa för oss intressanta frågor.

Går en sån perception att träna så att den kan användas för att förbättra högtalare, förstärkare, lyssningsrum?

Exets perception låter lite som ljud-färg-synestesi, där vissa individer får färgupplevelser av ljud.

Många fler av oss har sen lärt oss förknippa viss musik med vissa färger (jfr "blue" tones, blues), och vi har lärt oss att förknippa vissa ljud med andra beskrivande ord: Högtalare som låter hårt, vasst, mjukt, ljust, mörkt etc. Alltsammans rena nyset förstås, det är ju ljud vi snackar om! :lol: Men användbart, annars skulle vi inte använda det.

philip skrev:självutnämnda 'guldöron' brukar vara samma typ av människor som tror väldigt mycket men inte bryr sig så mycket om fakta. Jag har aldrig stött på ett 'guldöra' som kan verifiera sin metafysiska gåva med tester.

Om potentiella guldöron inte utnämner sig själva blir de kanske aldrig utnämnda. Ditt ex kanske skulle kunna bli ett sånt, men ingen har utnämnt henne.

Stig Carlsson var nog lite självutnämnd i början. Jag gissar att när han då försökte backa upp sina idéer med mätningar var det många som inte förstod honom, många som inte förstod varför han mätte, vad han mätte.

Om man råkar hamna framför forskningsfronten kan man inte använda befintliga mätmetoder. De räcker inte till för att fånga de då "metafysiska" aspekterna. Frågan är alltså vem som ska utforma testerna, vilka frågor som ska ställas, och sökas svar på.

philip skrev:Jag kan även tillägga att liknande diskussioner som den här har varit på tapeten på pro audio forum i många år. bla ansågs SCSI hårddiskar länge låta bättre än IDE av vissa. Det finns dock, 10-15 år senare, inget tekniskt belägg eller tester utförda som påvisar att det skulle finnas någon hörbar skillnad mellan diskar. Vad jag vet.

Jag tror att det i enskilda slumpmässiga fall skulle kunna höras skillnader mellan hårddiskar, beroende på just vilken dator man använt, sladd, andra program i datorn, nätdelar etc.

Folk gillar att fundera över sånt här som (ibland) är slumphändelser. Det var nån som stekte ett ägg och det uppstod en bild av Jungfru Maria på ägget (det GJORDE det verkligen, jag har sett bilden på internet! :) Jag har visserligen inte sett Jungfru Maria, kanske var hon inte så vit/gul/brun som på ägget men ändå!).

Om man lyssnar på poplåtar baklänges hittar man ibland dolda budskap. Första raden i Hotel California lär låta: "I believe in my cool woman" eller nåt sånt.

Om man tittar på varje sån enskild händelse, när nån pekar på den, så kan man säkert hålla med just då. Det går inte att förneka: hårddiskar, Mariaägg, Hotel California. Osannolikt, men plötsligt hände det! :)

Men bättre frågor kan ställas. Går det att upprepa? Kan man hitta vad som är gemensamt när det kan upprepas? Vad som skiljer när det inte kan upprepas? Är det användbart? Kan vi lära oss nåt?

Vad kan vi lära oss av gurus, självutnämnda eller inte? Hur kan vi lyssna på dem och hjälpa dem om de råkar ha en bra idé eller unik egenskap, utan att öda för mycket tid på hårddiskar, Mariaägg och Hotel California?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-30 09:15

sportbilsentusiasten skrev:Klart det inte är omöjligt!
Olika komponenter i ett system kan ju störa varandra på andra sätt än just direkt genom påverkan på signalen, tex skicka ut skit på elnätet, eller elektromagnetiska störningar.
Dessa stör sedan andra apparater i systemet.

Så omöjligt är det inte, hur mycket det påverkar är dock en annan sak.

Inom Linn-sfären så är det just nu, ( och har varit ett bra tag ) funderingar och en del argument för att olika hårddiskar/nätdelar/kablar kanske låter olika.

Diskussionen har tagit fart i samband med att nästan alla kunder har gått över till nätverkspelare i sitt lyssnande.
DS-spelarna klarar inte trådlös streamning utan är gjorda för elektrisk förbindelse- direkt från dator eller NAS.

En hel del störningar kan uppkomma pga detta. Personligen tror jag inte att själva diskarna har någon betydelse, utan det analoga skräp från nätdelar och andra störkällor påverkar istället, nästan alltid negativt. En dator är kanske ibland en stor störkälla om man förbinder den med en nätverkspelare. Flera Klimax DS spelare uppges ha brunnit upp, och man kan anta att det kan bero på felaktig uppkoppling mot dator, eller kraftiga störkällor från dessa.

Problemet kan kringgås helt med trådlös överföring- och de blindtester jag alldeles nyligen utfört med en extern Lacie hårddisk, kontra western digital ( båda med usb 2.0 ) visar entydigt på att det inte finns någon skillnad vid trådlös förbindelse. Jag är dock nästan övertygad om att det kan bli skillnad om jag skulle köra trådat från datorn och dess hårddisk med alla störkällor men det återstår att testa blint.

Själv kör jag med trådlös förbindelse med min squeezebox duet.

Återkommer med en uttömmande tråd i ämnet litet senare. Jag och en kompis kommer att jämföra olika diskar med FLAC-filer och identiskt musikinnehåll - och till skillnad från många linnentusiaster kommer vi att göra ett stort blindtest för att se om det verkligen är skillnad mellan olika diskar om man kör trådlös förbindelse mellan nätverkspelaren och datorn.

Naturligtvis kommer vi även att lyssna med tune-method.

Så här kan diskussioner fortgå bland dem som lyssnar på olika hårddiskar på ett annat forum:

"....Det har jag gjort och jag tycker de är väsentligt sämre än ReadyNAS Duo. Mitt intryck är att den inte är ett dugg bättre än 109'an. Men den är lite snabbare. Jag skulle absolut inte rekomendera ett köp.
------
är till 99% säker på att det blir en fläktfri lösning med Barracuda-diskar och GS108T. En hel del testande med strömförsörjning kommer att följa, främst på switch men även på NASen om den har en extern nätdel (vilket ju 109 och 119 har).
-----
Varnar som sagt för fläktlöst. Enda bra alternativet verkar vara en Duo med SSD, om du har råd... Men en 119 på Mimer låter väl ungefär som en NV+, iaf enligt A Simonsson på TL.

Mitt råd är fortfarande en Duo med 1Gb minne och ny fläkt, prisvärt och ganska tyst. Min lät mycket bättre en en NV+ med WD Green diskar. Med en Duo kan du också använda en bättre nätdel. Så den borde kunna kunna slå en NV+ med minimalt med trixande. (Potentialt bra för mig också! )

Hörde av en kund på Tonläget att 1Tb Barracuda ES2 inte lät bra. Hoppas det var ett dåligt exemplar, eftersom det var precis de jag hade tänkt köpa! Jag vill ha två och killen hade bara en, i kombination med en 500 Gb disk. Jag hoppas det är de olika storlekarna som ställde till det för honom. Verkar osannolikt att ES2 diskarna låter dåligt helt plötsligt."
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-30 14:04

MagnusÖstberg skrev:Ren idioti av mumbojumbogänget

Är inte så säker på detta.

Som framgått i tråden av bla Svante och sportbilsentusiasten så kan olika datorer eller NAS i teorin störa de apparater man kopplar till dessa, tex. en nätverkspelare som kopplas elektriskt ( ingen trådlös router ) till datorn.

Är den nätverkspelare som kopplas till datorn mindre optimalt konstruerad och därmed känslig för analoga störningar via den elektriska digitala förbindelsen från dator eller NAS så kanske det inte är helt omöjligt att en viss påverkan på ljudet kan ske. Inte troligt- men kanske fullt möjligt i vissa fall.

Den blindtest vi kommer att genomföra alldeles snart kommer att visa om det är någon ljudmässig skillnad mellan olika hårdiskar/datorer som kopplas trådlöst till nätverkspelaren.

Alltså om det finns en upplevd ljudmässig skillnad på ettorna och nollorna.*

Kanske hinner vi med att jämföra trådat också, vilket bör generera större skillnader. Men lyssningen kommer isådanafall att ske utan förutfattade meningar- blint. Och resultatet kommer endast att gälla SB Duet.

*Något som påstås på olika forum..

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-06-30 14:14

Richard skrev:Alltså om det finns en upplevd ljudmässig skillnad på ettorna och nollorna.*

Kanske hinner vi med att jämföra trådat också, vilket bör generera större skillnader. Men lyssningen kommer isådanafall att ske utan förutfattade meningar- blint. Och resultatet kommer endast att gälla SB Duet.

Det känns ganska onödigt att göra ett sådant test.
Skulle möjligen kunna vara en skillnad om renderern buffrar dåligt och den ena hårdisken är väldigt långsam.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-30 14:58

kodapa skrev:
Richard skrev:Alltså om det finns en upplevd ljudmässig skillnad på ettorna och nollorna.*

Det känns ganska onödigt att göra ett sådant test.
Skulle möjligen kunna vara en skillnad om renderern buffrar dåligt och den ena hårdisken är väldigt långsam.

Du kan ha rätt i det. Det är mycket troligt. Fast jag vill ju veta.

Jag tror det är många som kör nätverkspelare som är konfunderade och funderar om det spelar roll vilken NAS eller hårddisk man ska använda, osv.
Handlarna eller hifitidningar är inte heller till någon hjälp- kan man lita på vad de säger ? :?

Om man läser på olika forum, där de påstår att det finns skillnader så finner man att samtliga som påstår något inte ens gjort ett riktigt blindtest. Hör man skillnaderna öppet så bör de ju höras vid blindtest också- om det är verkliga skillnader och inte bara placebo.

Både hårdisken Lacie och WD har usb 2.0 och fungerar klockrent.
Får se om vi tar med någon tredje också.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-30 17:27

Richard skrev:...
Jag tror det är många som kör nätverkspelare som är konfunderade och funderar om det spelar roll vilken NAS eller hårddisk man ska använda, osv.
Handlarna eller hifitidningar är inte heller till någon hjälp- kan man lita på vad de säger ? :?

Om man läser på olika forum, där de påstår att det finns skillnader så finner man att samtliga som påstår något inte ens gjort ett riktigt blindtest. Hör man skillnaderna öppet så bör de ju höras vid blindtest också- om det är verkliga skillnader och inte bara placebo.

Både hårdisken Lacie och WD har usb 2.0 och fungerar klockrent.
Får se om vi tar med någon tredje också.

Om det strular med ha hårddiskar som levererar musiken under tiden den spelas, eller om folk blir osams, så kolla om man kan göra på nåt annat sätt.

USB 2.0 kan överföra 480 Mbit/s och FireWire tror jag är ännu snabbare. En vanlig låt i CD-format borde då ta ett par sekunder att föra över hel och hållen till RAM-minne vid processorn, och sen spelar man i realtid därifrån.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-30 21:17

Richard skrev:

Som framgått i tråden av bla Svante och sportbilsentusiasten så kan olika datorer eller NAS i teorin störa de apparater man kopplar till dessa, tex. en nätverkspelare som kopplas elektriskt ( ingen trådlös router ) till datorn.

För att vara tydlig, ALLT påverkar.
En kass nätdel i "vadsomhelst" (eller annat som sänder ut skit, eller vibrationer) stör ju.

Sedan kan man tycka att om nu stereon påverkas har den en svaghet.
Om man o andra sidan KAN minska dessa störningar (=stereon blir bättre) så ska man givetvis göra det.

Har påpekat för Linn R/D att de ska titta på hur deras DS-spelare påverkas av störningar, en svaghet enl mig. (tidigare är det välkänt att deras Lingo skickar ut skit på elnätet och stör främst naim-elektronik så fenomenet är inte nytt)
DS-spelarna påverkas även av jordning och nätvekrkonfig (kraschar i vissa lägen) - inte bra.
Trots vissa buggar och inte helt användarvänlig styrning låter de dock lysande bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-30 21:30

Richard skrev:

Nej, men då har du en uppgift att lösa :D

Hur många olika hårddisktyper vill du ha skickat till dig för ditt test?

Och om du skall göra ett test behöver du rimmligen minst 4 olika datortyper av fem-sex olika tillverkare (vi nöjjer oss med märkesdatorer för annars blir du aldrig klar). Samtliga diskar skall testar på samtliga datorer så att du kan undersöka om det skilljer mellan hårddiskar (vilket ämnet handlar om).

Sedan så vet du. Och vi kommer alla vara lyckliga för kunskapen om vilken hårddiskmodell som fungerar bäst generellt sätt. Jättebra!

Själv nöjjer jag mig med att konstatera att det är mumbojumbo och ta en prommenad i solen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-30 22:37

Johan_H skrev:USB 2.0 kan överföra 480 Mbit/s och FireWire tror jag är ännu snabbare.

"Normal" Firewire klarar 400 Mbit/s men belastar processorn mindre än vad USB2 gör. Så vilken som är snabbast hänger mer på resten av datorn. Sedan finns det Firewire 800 också, troligen är den snabbare än USB2 oavsett datorn.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-30 22:42

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Nej, men då har du en uppgift att lösa :D

Hur många olika hårddisktyper vill du ha skickat till dig för ditt test?

Och om du skall göra ett test behöver du rimmligen minst 4 olika datortyper av fem-sex olika tillverkare (vi nöjjer oss med märkesdatorer för annars blir du aldrig klar). Samtliga diskar skall testar på samtliga datorer så att du kan undersöka om det skilljer mellan hårddiskar (vilket ämnet handlar om).

Sedan så vet du. Och vi kommer alla vara lyckliga för kunskapen om vilken hårddiskmodell som fungerar bäst generellt sätt. Jättebra!

Själv nöjjer jag mig med att konstatera att det är mumbojumbo och ta en prommenad i solen.

Magnus du är allt bra säker du. :lol:
Själv har jag jobbat med att utveckla/testa/implementera telekomsystem i 20 år med fokus på hörbarhet och allmän upplevd kvalitet och som tidigare sagt ALLT påverkar.
Om jag skulle gissa så är det dessutom inte en "bästa HDD".
Brukar vara en kombination av delarna och HUR dessa är placerade/implementerade i systemet. Dvs den bästa HDD i en burk kan vara mindre bra i en annan...

Man får helt enkelt testa en massa och när man tror sig hitta det som har störst påverkan (ragnordna betydelsen) börja optimera detta, sedan gå vidare och optimera andra grejjer.

PS
det är otroligt vad kvaliteten i VoIP system (codecs, mediaservrar mm) påverkas av "obetydliga saker".

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum