Rydberg skrev:snacket om låtsaskompis är inte heller så konstruktivt
Hej Rydberg!
Du missförstod. Jag
påstod inte att det var en låtsaskompis till honom som sagt de dumheter som fick subjektivisten att skriva
"...folk som icke har testat men ändå "vet" eftersom dom med sina tekniska kunskaper "vet/tror" att det inte kan vara någon skillnad". Tvärtom frågade jag vem eller vilka det var. Förvisso misstänkte jag att subjektivisten, även efter att ha tänkt efter hårt, inte skulle hitta någon. Så tyckte jag det var rimligt att påpeka att det är bra om han anstränger sig lite extra, eftersom det verkar vara en låtsaskompis om han inte kan berätta vilka dessa fabulerande snacka-utan-att-ha-testat-tokar är.
Givet kablar har större betydelse för välljudet än du säger så förflyttas ju per automatik procentskillnaderna.
Självklart Rydberg! Där ger jag dig helt rätt. Men de är en hypotes tills du skaffar underlag som stödjer den.
Rent hypotetiskt kan jag säga att du har NOLL KOLL om du inte upptäckt vinsterna med bättre kablage.
Inte bara hypotetiskt. I själva verket kan du säga det till och med praktiskt!

Fast det är förstås helt fel...
Frågan är ju hos vem bevisbördan ligger. Än så länge har alla (vetenskapliga) studier visat att det nog trots allt är jag (och 4/5 av alla som röstade i denna tråds fråga) som har rätt. Jag välkomnar dock givetvis studier som visar motsatsen.
Att bevisa att kablarna i en anläggning påverkar signalen mer och/eller värre än alla elektronik tillsammans, och därför bör läggas ned mer pengar på än alla elektronik, är inte så lätt dock. Inte heller att visa att kablarna påverkar mer än högtalarena...
Kan man inte godta att det finns folk som uppskattar de små skillnader kablar gör och som gör helheten mycket bättre?
Det är inte frågan om att inte godta. Jag menar, varför skulle jag eller någon annan vilja hindra någon från att tycka eller göra som de vill? Jag vill på inget sätt hindra någon. Vad det handlar om är bara att man inte vill låta överdrivna, eller till och med inbillade, påståenden om kablarnas betydelse stå oemotsagda. Jag vill ju inte att folk skall bli lurade.
Jag baserar ju det jag skrivit på saker som är lätta att visa. Vill några påstå motsatsen, utan att vilja leverera några stöd för det, får de finna sig i att deras argument inte övertygar så många. (Fast 1/5 är rätt bra trots allt. Ni (eller rättare sagt kabelbranschen) borde var störtnöjd.

)
Om kabelpåskyndarna hävdar att kabelskillnaderna är lätta att visa så får de förstås gärna bevisa det, men de
behöver å andra sidan inte göra det. Vi lever i en fri värld. Ingen varken kan eller bör tvingas att bevisa något, men ytterst handlar det kanske mest om huruvida de vill bli tagna på allvar.
Att hävda att kablar låter väldigt olika varandra, men bara om man ser dem och vet vad de kostar, ja, det må vara sakligt, men då får man först definiera om ordet "låter" som något som har med fler saker att göra än hörseln.
Kabelälskarna kan inte vänta sig att omvända någon som faktiskt undersökt fenomenen (vetenskapligt), i synnerhet inte om de inte ens vill visa att de själv kan höra skillnaderna i blindtest.
Säg alltså gärna vad ni vill, men acceptera att ni måste vara beredda att visa att ni har rätt om ni skall övertyga andra.
Det är detaljerna som skiljer amatörerna från proffsen, kanske samma sak med kablar.....
Du menar att proffsen skaffar goda kablar, medan amatörerna skaffar... dyra?
Isåfall håller jag med dig, med reservation för att orden amatör och proffs inte är så relevanta.
Amatör betyder ju ungefär "av kärlek", medan professionell betyder "av yrket". Amatörer kan var väl så kvalificerade, ibland mer än proffsen, och alltså välja kablar efter deras
hörbara ljudåtergivande kvaliteter, kort sagt; mycket goda och billiga kablar!
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).