Vad bör kablarna få kosta? Del II

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket får kablarna kosta i procent av anläggningens totalsumma (oräknat rummet)?

Omröstningen slutade 2003-10-24 18:54

A. Upp till 2%
23
43%
B. 2-5%
14
26%
C. Mer än 5%
16
30%

Antal röster : 53

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 14:53

Öhman>Det här snacket om låtsaskompis är inte heller så konstruktivt :(

Givet kablar har större betydelse för välljudet än du säger så förflyttas ju per automatik procentskillnaderna. Rent hypotetiskt kan jag säga att du har NOLL KOLL om du inte upptäckt vinsterna med bättre kablage. Nu vill jag inte säga det då jag inte gärna säger så till folk.

Kan man inte godta att det finns folk som uppskattar de små skillnader kablar gör och som gör helheten mycket bättre?

Det är detaljerna som skiljer amatörerna från proffsen, kanske samma sak med kablar.....
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 14:56

Hej!

Hårklyveri Rydberg, föga intressant! :wink: 8) !!

mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 14:59

Knappast, A*, snarare väldigt relevant till skillnad med vad du bruka hålla på med. Jag minns fortfarande Gryphon tråden på HF, jag visst hur det låg till men ändå tjabbade du på en sida eller 2 tills du fick ge dig. Måste du vara så jävla jobbig jämt? :roll:

Det är roligt till en gräns men till slut blir det jobbigt.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 15:02

Hej R!

Vad snackar du om R! Då: "visste" du att Gryphon hade rätt (o att man kunde
citera A4-sidor ifrån deras hemsida) samt att (NAD) o A* hade heelt fel!
Nu: "vet" du att allt som Ö skriver är heelt fel!? Om du nu "vet" allt vilket nöje
finner du då i att debattera med personer som har heelt fel o inte "vet" ngt :wink: !?!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-31 15:29

Rydberg skrev:Kan man inte godta att det finns folk som uppskattar de små skillnader kablar gör och som gör helheten mycket bättre?

Det är detaljerna som skiljer amatörerna från proffsen, kanske samma sak med kablar.....

Rydberg, jag är nästan säker på att alla vill ha bra kablar. Jag vill i alla fall ha bra kablar. Den intressanta frågan - som jag ser det - är vilka egenskaper en kabel bör besitta för att man ska kunna anse den vara bra :!: Jag vill tex. absolut inte ha oskärmade kablar, då jag vet vilka problem en sådan kabel kan skapa(det vet alla som sysslat med elektronikkonstruktion på rimlig nivå). Inte heller vill jag ha lågkonduktiva och/eller höginduktiva högtalarkablar mm.

Din sista kommentar ser jag ingen direkt poäng med. Du brukar lite då och då påpeka att du studerat diverse olika ämnen. Kan du inte ta fasta på de lagar, axiom och teorem som kan appliceras på kablar och sedan berätta för oss vad du kommer fram till avseende en god kabels beskaffenhet :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 16:51

Nu har jag inte läst hur ytan på koppar kan spela roll. Hur olika typer av ledare påverkar. Om man får olika "smearing" av signal med olika dielektrikum. Allt detta är på en långt djupare nivå än man kan läsa på I-sys. Som sagt dina antaganden att det inte spelar roll kan jag inte ta på allvar, det kan ju var möjligt att du har rätt men du kan lika gärna ha fel, jag kan inte kontrollera det.

Nej nu måste jag sticka, to be con.

Att bara RCL som skulle påverka samt skärm har jag svårt att tro. Tro utan bevis, jag kan inte bevis, är inte kunnig nog inom området men det behöver ju inte betyda att jag har noll koll för det.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 19:59

Hej R!

Nu har A* inte läst materialfysik** o hur olika typer av ledare påverkar! Kan
liksom R inget inom området men det behöver ju inte betyda att man ej kan
veta en massa, betydligt bättre än ÖvrigA* självgoda, människoföraktande
"experter"! Som sagt dina antaganden att hifikablar spelar stor roll kan A*
(baserat på eget vetande) inte ta på allvar, du kan ha rätt men du kan lika
gärna ha fel o A* kan inte kontrollera det och således inte ta vad du än
framöver skriva må på ngt allvar o anser även att du inte kan ha rätt samt
att du har heelt fel 8) 8) !!

** El motsvar!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-31 21:20

Nu har jag tillverkat en kabel :D
Köpte enkelledare på Claes Ohlsson. Varje ledare består av sju kardeler med en total are om 2.5 mm^2. Två ledare tvinnades hårt för att få låg induktans. :P :lol:

Ställer den mot Valhalla för test vilken dag som helst 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 21:42

Du har 100% rätt A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 22:59

Hej R!

Tack :oops: !
Dock, en travesti**** så egentligen är det R som har 100% rätt 8) !

* Audiomaniker, Autosataniker, Audiomanikern
** R***
*** Rydberg**
**** Vilket kräva upphovsman**´s medgivande så om R** nu bara...
... sätta sin signatur på påbördad samt streckad linje! (längst ned :wink: ! )

Härmed torde följande licens angående parodi och/eller travesti vidare kontinuerligen klargöra
kravspecifikation till äldre sedesbruk brukligt brukad sed såsom så sig vara tillägnad. Huruvida
upphovsman ofta hava tolererat A*´s verk såtillvida vidare travesterad textmassa blifva
föremål för parodi och/eller travesti. Inledningsvis även stilistiskt samt stadd till bearbetning
donerad dock diktad då dithän diskrepans därom diversifierad downtempo duplicerad dänga
till tillåten låten en låta för ankommet användande i bearbetet´s bearbetning. Beaktat i upphov
gifvet tillstånd och/eller medgivet kännetecknande parodisk och/eller för travesti alt alternerad
text för i synnerhet skiftande syfte som slikt bearbetad vid travesti parad parodi företrädesvis för
användandet i förebild uppnåelse av effekt likt an liknande litania i antinomi samma slags slag vid
vidkommande förslag föranledd fullföljelse delvis främjande syftet till fullo främmande o/el ngt, typ!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ Dags data o år!

Mvh A*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-11-01 01:33

Rydberg skrev:snacket om låtsaskompis är inte heller så konstruktivt :(

Hej Rydberg!
Du missförstod. Jag påstod inte att det var en låtsaskompis till honom som sagt de dumheter som fick subjektivisten att skriva "...folk som icke har testat men ändå "vet" eftersom dom med sina tekniska kunskaper "vet/tror" att det inte kan vara någon skillnad".

Tvärtom frågade jag vem eller vilka det var. Förvisso misstänkte jag att subjektivisten, även efter att ha tänkt efter hårt, inte skulle hitta någon. Så tyckte jag det var rimligt att påpeka att det är bra om han anstränger sig lite extra, eftersom det verkar vara en låtsaskompis om han inte kan berätta vilka dessa fabulerande snacka-utan-att-ha-testat-tokar är. :?

Givet kablar har större betydelse för välljudet än du säger så förflyttas ju per automatik procentskillnaderna.

Självklart Rydberg! Där ger jag dig helt rätt. Men de är en hypotes tills du skaffar underlag som stödjer den. :wink:

Rent hypotetiskt kan jag säga att du har NOLL KOLL om du inte upptäckt vinsterna med bättre kablage.

Inte bara hypotetiskt. I själva verket kan du säga det till och med praktiskt! :wink: Fast det är förstås helt fel...

Frågan är ju hos vem bevisbördan ligger. Än så länge har alla (vetenskapliga) studier visat att det nog trots allt är jag (och 4/5 av alla som röstade i denna tråds fråga) som har rätt. Jag välkomnar dock givetvis studier som visar motsatsen.

Att bevisa att kablarna i en anläggning påverkar signalen mer och/eller värre än alla elektronik tillsammans, och därför bör läggas ned mer pengar på än alla elektronik, är inte så lätt dock. Inte heller att visa att kablarna påverkar mer än högtalarena...

Kan man inte godta att det finns folk som uppskattar de små skillnader kablar gör och som gör helheten mycket bättre?

Det är inte frågan om att inte godta. Jag menar, varför skulle jag eller någon annan vilja hindra någon från att tycka eller göra som de vill? Jag vill på inget sätt hindra någon. Vad det handlar om är bara att man inte vill låta överdrivna, eller till och med inbillade, påståenden om kablarnas betydelse stå oemotsagda. Jag vill ju inte att folk skall bli lurade.

Jag baserar ju det jag skrivit på saker som är lätta att visa. Vill några påstå motsatsen, utan att vilja leverera några stöd för det, får de finna sig i att deras argument inte övertygar så många. (Fast 1/5 är rätt bra trots allt. Ni (eller rättare sagt kabelbranschen) borde var störtnöjd. :) )

Om kabelpåskyndarna hävdar att kabelskillnaderna är lätta att visa så får de förstås gärna bevisa det, men de behöver å andra sidan inte göra det. Vi lever i en fri värld. Ingen varken kan eller bör tvingas att bevisa något, men ytterst handlar det kanske mest om huruvida de vill bli tagna på allvar.

Att hävda att kablar låter väldigt olika varandra, men bara om man ser dem och vet vad de kostar, ja, det må vara sakligt, men då får man först definiera om ordet "låter" som något som har med fler saker att göra än hörseln.

Kabelälskarna kan inte vänta sig att omvända någon som faktiskt undersökt fenomenen (vetenskapligt), i synnerhet inte om de inte ens vill visa att de själv kan höra skillnaderna i blindtest.

Säg alltså gärna vad ni vill, men acceptera att ni måste vara beredda att visa att ni har rätt om ni skall övertyga andra.

Du menar att proffsen skaffar goda kablar, medan amatörerna skaffar... dyra? :wink:

Isåfall håller jag med dig, med reservation för att orden amatör och proffs inte är så relevanta.

Amatör betyder ju ungefär "av kärlek", medan professionell betyder "av yrket". Amatörer kan var väl så kvalificerade, ibland mer än proffsen, och alltså välja kablar efter deras hörbara ljudåtergivande kvaliteter, kort sagt; mycket goda och billiga kablar! :lol:

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-02 10:13

Bästa herr IngOehman,

Mycket kreativt. Vi har verkligen saknat dina takter här. Otroligt vilken bra stämning du skapar. Helt utan att beröra sakfrågorna dessutom. Skickligt.

Ja, något som "vissa" andra har lyckats med på två andra forum och även blivit utkastade från ett av dom. :roll:

Vad tycker du? Hur mycket skall en kabel kosta (i procent)?

Beror på hur dyr anläggning man har och vad man själv anser att det är värt i jämförelse med förbättringen. Alltså kan det vara hur mkt som helst. Själv har jag en personlig åsikt att jag inte vill lägga ut mer än nödvändlig på en kabel, men jag ser inte ner på den som gör det och får en bättre återgivning.

Bästa herr Thomas_A,

Troende på en högre gudomlig makt antar jag att du menar, när du skriver så. Svaret är: Nej jag tror inte på Gud eller den historia som står i världens mest sålda bok.

Bra, då vet jag det.

Musiken står alltid i första hand. Vet inte var du fått något annat ifrån. Anta att jag lyssnar på en ny pryl eller en ny kabel. Jag hör ingen skillnad, sparar pengarna och köper musik för dem istället. Vad är det för nedvärdering av musik i det tankesättet?

Ja, eftersom dom flesta ur "LTS gänget" (behöver inte vara LTS:re) ser jag väldigt sällan eller aldrig i musik avdelningen på någon av dessa två forum. Men så fort det är snack om kablar eller dyl så är dom framme.
Om man ska vara ärlig så är många av "dyraste anläggningen med vissa suspekta tweaks" inte heller på musik avdelningen. Gemensamt för dessa grupper är deras förkärlek till apparater, på olika sätt.

Bästa herr IngOehman,

Men vem har hävdat att det inte finns några skillnader, utan att ha provat? Jag har aldrig träffat denna person. Vänligen berätta vem det är, annars måste jag utgå ifrån att det är dig själv eller din låtsaskompis du pratar om. Honom kan jag inte hjälpa dig med.

Ahhh, Öhman tillbaka med sina finuliga nedsättnade uttalande (jag är galen?) som gjort honom så "populär" bland andra forum. :roll:
Jag ser det hela tiden. Folk som läser specer på olika kablar och uttalar sig utan att testat. Folk som utan testat avfärdar olika tweaks. Ser du inte dessa beror det nog mer att du tillhör en av dom själv.

Jag har provat, och hävdar att det finns skillnader*. Har du missat det? Du kanske borde läsa hela tråden?

Ja, jag såg det hela tiden. Det är dina uttalande att DINA tester/åsikter/ideer är 100% rätt och alla andra som inte håller med har "noll koll" som stör mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-02 11:23

Subjektivisten,

du tycker att jag har förkärlek till apparater...det har ju alla, mer eller mindre, som språkar här inne på forumet - varför är de annars här? Jag kanske inte har så många skivor (drygt 1000 vinyl och >200 CD) men jag köper oftast nåt när jag får höra musiken. Därav är det kul med musiklyssningsträffar där alla tar med några favoriter.

Att debattera på musikforumnet kan tendera bli lite konstigt..."Springsteen är en sopa...nähä...joho....nähä...joho....osv" Dessutom har många gånger köpt skivor som rekommenderats av folk. Det är ingen idé att debattera innan man hört skivan - oftast har skivan varit bra så det blir då ingen debatt.

Om du menar något av dessa två forum så är jag också avstängd från det ena. 8O :oops:

T

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-02 12:27

Därav är det kul med musiklyssningsträffar där alla tar med några favoriter.

Detta hade varit mycket trevligt! En träff helt utan snack om apparater och med fokusering på nya musik. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-11-02 15:40

Vi är faktiskt ett gäng på jobbet som träffas hemma hos en av oss (enligt rullande schema) någon gång i månaden. Kvällens värd står dels för förplägnad (har varit allt från 3-rättersmiddag med vin, till pizza med öl) samt för musikval. Musikvalet följer ett av värden bestämt tema och är inspelat på en CD varav samtliga närvarande får varsin kopia.

Olika teman har varit "gitarrhjältar", "musikhistoria" (där bland annat Hildegard von Bingen blev bekant för övriga), "Moody Blues" (åren går ifrån vissa snabbare ibland), "Värmland", etc, etc.

Av oss sju är det två som har anläggningar med hifi-anspråk, två som har anläggningar som är ljudmässigt uthärdliga och tre med "det hörs i alla fall vad det är för musik"- anläggningar.

Men vi har himla kul och vi får i oss massa musik som vi aldrig spisat annars!

Kanske kunde några av oss här på forumet göra något liknande någon gång?

Hälsn. Michael

Ps. Som alternativ till att lyssna på musik, så skulle vi kunna lyssna på olika kablar i stället. :lol: Nej förresten, jag skojar bara!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-02 21:30

MichaelG, Ja, det vore mkt roligt. En träff där "hifi'n" och apparaterna står tillbaka och allt fokuseras på musiken istället för massa snack vilken apparater som man bör uppgradera, vilka mätvärden den har , etc, etc.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-02 22:06

Hej!

Bra idée! En del magibra musik är rätt "hemlig" så ibland är enda sättet
o finna den att ngn med musikskatten i sin ägo spelar upp sitt audiofynd :) !

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-11-03 02:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-11-02 22:37

Ja! vilken bra ide! :) arrangerade musikträffar! För att vidga ens musiksinne!

Det vorde mycket trevligt om någon skulle kunna arrangera en grupp hära i sthlms trakten :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-27 13:27

IngOehman skrev:EKK vore en ännu bättre kabel om dess dielektrika betod av PTFE, eller ännu hellre blåst PTFE, ehuru marginellt.
[...]
Det skulle primärt vara dessa "behaglighet" mot anslutna förstärkaren som förbättrades dock, inte dess överföringsfunktion. Förvisso kan det visas vara ljudmässigt gynnsamt i vissa fall. Ingen har väl påstått att EKK är fulländad? Inte jag i varje fall - bara att de flesta kablar är drabbade av mycket mera musikförvrängande egenskaper.
[...]
Den som har ett tips på en vettigt prissatt "EKK" med skummad PTFE som dielektrika för gärna säga till. Den lär bli mycket dyrare, kanske uppåt 40:-/meter.

[...]Vh, iö

EQQ Light kanske är tillräckligt mycket bättre för att vara intressant att prova, den är isolerad av ospecificerad polyolefin (kan vara polypropylen eller polyeten).
Dess dielektriska absorbtion borde ligga mycket närmare PTFE än PVC i alla fall!
http://www.selga.se/selga/Katalog/html/75903.htm
http://archive.ericsson.net/service/int ... 51&Lang=EN
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-06-30 00:41

Är detta den "kraftigaste bumpningen" i forumets historia månne?

Ondjultomte: Skrivet: sön nov 02, 2003 10:37 pm

paa: Skrivet: ons jun 27, 2007 1:27 pm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-30 00:59

Morgan skrev:Är detta den "kraftigaste bumpningen" i forumets historia månne?

Jag skulle inte vilja kalla det en simpel bumpning, enär jag har ett, som jag tycker, rätt så intressant svar på frågan från iö, som hängt i luften i tillräckligt många år! Den allmänna uppfattningen är ju att LTS anser att EKK är en optimal högtalarkabel rent tekniskt, men Ingvar skrev i denna tråd något annat.
EQQ Light är väl nog så intressant?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 01:17

Appzoluut!

Var hittar man den. Jag vill prova på stört! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-30 02:33

Herregud vilka pinsamma inlägg man har gjort. Begrav alla dessa gamla trådar, please. :oops:

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-06-30 02:41

paa skrev:
Morgan skrev:Är detta den "kraftigaste bumpningen" i forumets historia månne?

Jag skulle inte vilja kalla det en simpel bumpning, enär jag har ett, som jag tycker, rätt så intressant svar på frågan från iö, som hängt i luften i tillräckligt många år! Den allmänna uppfattningen är ju att LTS anser att EKK är en optimal högtalarkabel rent tekniskt, men Ingvar skrev i denna tråd något annat.
EQQ Light är väl nog så intressant?

Jag gillar din bumpning, P-A! Det är höjden av forum-seriositet att återanvända gamla trådar, så att man får sammanhang i diskussionen.

Jag vill också prova kabeln!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-06-30 04:14

Och så är det väl skönt att slippa PVC? Eller är det där andra lika illa (om
nu PVC är illa ...)?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 12:38

I högtalarkabar spelar dielektrikat förstås väldigt mycket mindre roll än i interconnectkablar, eftersom reaktansen från kapacitansen är låg jämfört med den parallella lastimpedansen.

Bättre är dock alltid bättre!

Jag gillar tanken på att fila även på saker under hörtröskeln, om det inte kostar något nämnvärt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-30 12:52

IngOehman skrev:Appzoluut!
Var hittar man den. Jag vill prova på stört! :P
Vh, iö

Eftersom kabeln finns i Selga-katalogen, som är grossist till elinstallatörer så torde den gå att beställa hos de flesta elfirmor.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-06-30 13:39

Vad är det som inte är bra med PVC? Miljö-/hälsomässigt alltså.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-06-30 14:11

Det bildas väteklorid (i förlängningen saltsyra) och ibland dioxiner när det brinner.

Information från sådana som tillverkar/gillar PVC:
www.pvc.se/PDF/brand_lo.pdf

Andra är mer kritiska:
http://www.nyteknik.se/art/49533
...perspektiv...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-30 16:03

subjektivisten skrev:Herregud vilka pinsamma inlägg man har gjort. Begrav alla dessa gamla trådar, please. :oops:

Tjusningen med internet, eller hur ? :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi