Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Vad beror det på att jag måste ställa fasen olika på mina basmoduler 0 på den ena och 180 på den andra för att få till det? Det känns märkligt men kanske är fullt normalt.
Mina förra basmoduler hade en kontrollåda där man gemensamt ställde fasen, det gick alltså inte att ställa den olika för den ena eller andra lådan.
Innan jag börjar leta orsaker slänger jag ut frågan här.
2-ch skrev:Vad beror det på att jag måste ställa fasen olika på mina basmoduler 0 på den ena och 180 på den andra för att få till det? Det känns märkligt men kanske är fullt normalt.
Mina förra basmoduler hade en kontrollåda där man gemensamt ställde fasen, det gick alltså inte att ställa den olika för den ena eller andra lådan.
Innan jag börjar leta orsaker slänger jag ut frågan här.
petersteindl skrev:Hur är basarna placerade i rummet? Var sitter du och lyssnar? Var är topparna placerade?
2-ch skrev:Jag får testa att ställa dom bredvid varandra och se vad som händer.
Det där med att ett 12dB filter fasvänder signalen är överkurs för mig. Så jag bara håller med![]()
petersteindl skrev:Hur är basarna placerade i rummet? Var sitter du och lyssnar? Var är topparna placerade?
Topparna är placerade dikt mot framväggen, basarna 1,5m in i rummet utmed långväggen på varsin sida. Själva lyssningsplatsen är ca:3m från topparna och 1,5 meter in i rummet från bakväggen.
petersteindl skrev:Bra, nu behöver du bara uppge exakta mått på rummet d v s Längd, Bredd och Höjd
lennartj skrev:Jag har placerat mina fyra subbar så att alla är på nästan samma avstånd avstånd från "sweetspot". Differensen är mindre än 0,5 m vilket innebär mindre än en åttondels våglängd som mest (vid delningsfrekvensen 80 Hz, LP 30 dB/oktav). De är alla olika placerade i förhållande till hörn och utefter långväggar för att de inte ska trigga samma rumsmoder vilket ger jämnare frekvensgång. En av dem står uppe i ett takhörn. Det fungerar!
Harryup skrev:Anpassar man efter mätningarna blir det bättre än efter ögonen. Vore kul att se om andra kommer fram till samma sak.
2-ch skrev:Jaha, då var basarna ställda bredvid varandra på ena sidan och skillnaden i fas som bortblåst. Detta utesluter alltså felkoppling, kvar är bara avståndet alternativt placeringen som medför fenomenet (om det nu kan räknas som ett fenomen).
Hur har ni med hembyggda multipla basar fixat det här med fasen. Hur vet ni att modulerna inte mer eller mindra tar ut varandra?
Men det kanske hembioförstärkarna har inbyggt idag, ställbar fas och flera sub-utgångar. Det har jag 0-koll på.
Peter, vad kom det ur mina måttangivelser då.
2-ch skrev:...
Nja, efter en justering (må vara bristfällig) så att XTZ grunkan tycker att kurvan är så rak jag kan åstakomma låter det helt enkelt för trist.
Däremot är den bra på att hitta noder, det går naturligtvis att göra utan, men det går bra mycket snabbare med en mätning.
Eller...massor. Det är bara för kråkorna man eldar.Ragnwald skrev:Om man lyfter enskilda frekvenser, överstyrs elementet just vid dessa frekvenser, om man tror att man kan spela lika starkt som innan.
Den totala ljudstyrkan får sänkas något.
MagnusÖstberg skrev:Eller...massor. Det är bara för kråkorna man eldar.Ragnwald skrev:Om man lyfter enskilda frekvenser, överstyrs elementet just vid dessa frekvenser, om man tror att man kan spela lika starkt som innan.
Den totala ljudstyrkan får sänkas något.
Dessutom så stör inte dippar på samma sätt som peakar.
petersteindl skrev:Du skriver att ditt rum är 7,0 meter långt. Du sitter 2 meter från bakre vägg och avståndet till topparna är 3 meter och topparna är placerade dikt mot framväggen. Är topparna 2 meter djupa? Nåväl, jag har simulerat lite och ställt basarna 85 cm från bakrevägg isället för 2 meter och fortfarande längs sidoväggarna. Prova denna placering och återkom. basar som är 2 meter ut längs långväggarna får en stor dipp mellan 30 och 65 Hz. Denna dipp kanske inte blir lika uttalad om du vänder polaritet på den ena basen.
85 cm ifrån högtalarfrontväggen och längs sidoväggarna bör ge en rakare frekvensgång utan dipp och då bör det vara bättre att ha basarna i samma polaritet. Dessutom blir avståndsskillnaden mellan bas och topp mindre.
Prova gärna om det går och återkom![]()
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster