petersteindl skrev:Eftersom Hevi skrev spikes där det egentligen skulle stå mjuka fötter eller annat än spikes (detta har redan påpekats och rättats) så kan vi bortse från detta och koncentrera oss på denna del:
hevi tolkar Rudling skrev:...utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.
Detta som Hevi skrev gäller Rudlings marknadsföring och påståenden.
Håller med, och har inte sett att han gjort anspråk på något annat
heller. Ivor har inte skrivit något i den här tråden, vilket Rudling har.
petersteindl skrev:Vad jag menar med ursprungstexten är det budskap som Ivor Tiefenbrun från Linn Products och möjligtvis tillsammans med Julian Vereker från Naim Audio skrev. På den tiden gjorde dessa herrar saker tillsammans.
Detta gjordes i slutet på 70-talet och filosofin fanns som maskinskrivna A4-sidor som jag fick från Linn då jag besökte fabriken 1980. Tyvärr har jag inte dessa papper kvar.
Synd, men inte hela världen.
petersteindl skrev:Från Linn skrevs inte detta på det sättet. Det är skillnad på att en pitch förändras till att bli en annan pitch kontra att en pitch blir otydligare. D v s om tonhöjden blir otydligare så blir musiken svårare att följa med. Denna otydlighet av pitch är det som ursprunget handlade om 1980 från Linn. Jag har tagit upp detta i ett annat inlägg tidigare. Därefter extrapolerades budskapet av Linndistributörer och av Göran Rudling till att ta proportioner som inte står i paritet med vad som egentligen sades. Om extrapoleringen kom från Linn och Ivor vet jag inte men jag vet att fler Linndistributörer än Rudling lade fram budskapet såsom Hevi skrev, men i de gamla skrifterna från Linnfabriken stod det inte så.
MvH
Peter
Jag intresserar mig gärna för vad Ivor skrivit. Och även om vi inte får
veta exakt var han sagt/skrivit (av goda skäl - papprena borta) så är
det som vi får veta nog för att vara värdigt en kommentar:
Min kommentar är att det är minst sagt underligt att antyda att mjuka
fötter skulle ge en otydligare pitch, när det i verkligheten är precis
tvärtom!
För en av de saker som nästan kommer som ett brev på posten när
man introducerar resonanser (och eventuellt olinjäriteter*) i systemet
(spikfötter) är att just att pitchen blir otydligare!
(Rekommenderar Svantes speldosevideo tidigare i tråden för den som
vill höra ett (ehuru extremt) exempel.)Att spikfötter fördärvar pitchen är inte så konstigt egentligen då reso-
nanssystemen ju kommer in och tvingar in pitchen till låsta frekvenser
när själva musiksignalen ramlar ned under de lagrade energierna.
Alla transienta signaler i musiken har mer eller mindre kontinuerliga
spektra, och exiterar ju de fasta frekvenserna som spikfötterna ställer
till med.
petersteindl skrev:...Jag diskuterade detta med Stig Carlsson på den tiden. Då handlade budskapet om the perceived pitch. Vi bedömde deras resonemang som intressant och värt att fundera på, men budskapet från distributörerna och Rudling bedömdes vi som helt befängt och ointressant.
Kan bekräfta att Stig 1984 och ett antal år framåt, spelade (experimen-
terade) med olika typer av spikfötter under högtalarna (även några få
halvmjuka och superdämpande testades, men de fick inte stanna).
Såsmåningom (ett antal år senade, på 90-talet) lyckades jag övertyga
honom om att även prova SD-fötter (som var rätt nya då, tidigare hade
vi talat mycket om mjuka fötter, men SD-fötterna fanns inte ännu, och
han hade förstås läst mina artiklar om fötternas fysik och kommenterat
det som "intressant").
Jag hade utan att fråga först, fixat SD-fötter avpassade för OA-52, och
Stig var inte svårövertalad att testa dem, och sedan dess var det SD-
fötter som var Stigs val, och de kom såsmåningom även in i produk-
tionen av nya Carlsson-högtalare, när några tillverkades.
Jag minns väl vad Stig yttrade när jag frågade honom om han skulle
vara intresserad av att testa SD-fötter (som jag då hade i fickan). Stig
sa (citerat fritt ur minnet, det är inte säkert att det är helt ordagrannt):
"-Ja, det skulle vara intressant att testa, för det enda jag kan säga
säkert när det gäller mina erfarenheter av olika spikfötter, är att de
allihopa låter olika, alla lägger en karaktär på återgivningen."
Jag har inte testat alls lika många olika spikfotslösningar som Stig, men
delar hans erferenhet.
Vh, iö
- - - - -
*Dock finns det specialfall där olinjäriteter
utan svåra resonanser, kan
göra pitchen till och med tydligare än den var original, i synnerhet i bas-
området, genom att tillföra harmoniska övertoner som gör tonerna
"skarpare/tydligare". Men det handlar då självklart inte om en pitch-
korrektare återgivning
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).