Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-16 10:21

Birger skrev:För mig blev det positiv skillnad när jag satte SD-fötter under mina nya högtalare för ett par veckor sedan men jag har ju parkettgolv också.

I min gamla lägenhet bodda jag i källarplanet och då hade jag betonggolv i lyssningsrummet och tyckte på den tiden att spikes fungerade bra. Fast då tyckte jag iofs att jag hörde skillnad på kablar på ett mer tydligt sätt än vad jag upplever nu :)

Du har alltså blivit mer upplyst nu för tiden... 8) :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-06-16 11:10

..eller så hör jag sämre nu när jag närmar mig 40... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-16 11:22

Ett konstruktivt förslag till Sonic Design.
Släpp loss humorn och utforma kuddarna som tofflor.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-16 11:31

Birger skrev:..eller så hör jag sämre nu när jag närmar mig 40... :wink:

Inte möjligt, vet väll alla att man utvecklas med åldern, äldre har alltid rätt osv... :wink:
Mvh//David

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-06-16 11:44

I någon anna tråd föreslog jag cykelslang i en tvådelad låda. Någon visade en bild på en köpt sådan så de finns alltså att köpa.
Bra idé för då kan man ändra mjukheten genom att reglera lufttrycket.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-06-16 11:47

Flint skrev:Ett konstruktivt förslag till Sonic Design.
Släpp loss humorn och utforma kuddarna som tofflor.

Det vore ju en underbart nördig atteralj, såna skulle jag köpa... :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-16 11:49

Haha, ja det skulle nästan vara värt att köpa ett par då faktiskt :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-06-16 23:14

ThePreTor1aN skrev:Göran Rudling borde komma tebax så vi får ordning på fötterna. De här är ju trots alls den mest seriösa tråden gällande spikfötter/mjukfötter.

Rudling har ju redan redogjort för sin uppfattning i form av en fullkomligt befängd förklaringl om hur spikes och dess resonansfrekvens utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.

Ganska säker på att i princip alla som har någon som helst koll på grundläggande fysik håller med om att hans utsagor saknar all form av verklighetsförankring.

Men det vet du ju redan.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-06-16 23:22

hevi skrev:Rudling har ju redan redogjort för sin uppfattning i form av en fullkomligt befängd förklaringl om hur spikes och dess resonansfrekvens utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.H

:?: Vänligen utveckla. . . 8O :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-16 23:26

hevi skrev:
ThePreTor1aN skrev:Göran Rudling borde komma tebax så vi får ordning på fötterna. De här är ju trots alls den mest seriösa tråden gällande spikfötter/mjukfötter.

Rudling har ju redan redogjort för sin uppfattning i form av en fullkomligt befängd förklaring om hur spikes och dess resonansfrekvens utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.

Mjae, det var väl inte det han skrev? Om du tycker hans förklaring är befängd eller inte är en sak. Men inte skrev han att spikes´en och dess resonansfrekvens gör att det låter ostämt och osammanhängande? Snarare tvärtom

/ B

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-06-17 00:33

Bill50x skrev:
hevi skrev:

Rudling har ju redan redogjort för sin uppfattning i form av en fullkomligt befängd förklaring om hur spikes och dess resonansfrekvens utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.

Mjae, det var väl inte det han skrev? Om du tycker hans förklaring är befängd eller inte är en sak. Men inte skrev han att spikes´en och dess resonansfrekvens gör att det låter ostämt och osammanhängande? Snarare tvärtom

/ B

SORRY, My bad. Byt spikes mot mjukfötter -har nog blivit lite för indoktrinerad av herr Rudlings svamlerier, men följ mitt råd "and you're good to go again".

H

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-06-17 00:41

Bill50x skrev:
hevi skrev:

/ B

Om man byter ut "spikes" mot "mjukfötter" i Hevis inlägg så stämmer allt - han råkade väl skriva fel helt enkelt.

(Och ja, Göran Rudlings utgångspunkt är befängd. Det verkar som att han delvis kom till insikt om det också, under trådens lopp. Men det blev en himla rolig och lärorik tråd av det i alla fall.) :)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-06-17 00:51

gnypp45 skrev:Om man byter ut "spikes" mot "mjukfötter" i Hevis inlägg så stämmer allt - han råkade väl skriva fel helt enkelt.

Ja, ungefär så. Jag är väl för full, helt enkelt?!?

H

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-17 01:00

gnypp45 skrev:
Bill50x skrev:
hevi skrev:

/ B

Om man byter ut "spikes" mot "mjukfötter" i Hevis inlägg så stämmer allt - han råkade väl skriva fel helt enkelt.

(Och ja, Göran Rudlings utgångspunkt är befängd. Det verkar som att han delvis kom till insikt om det också, under trådens lopp. Men det blev en himla rolig och lärorik tråd av det i alla fall.) :)

Det är inte på detta sätt som ursprungstexten lytt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-06-17 18:40

petersteindl skrev:Det är inte på detta sätt som ursprungstexten lytt.

Vad menar du med ursprungstexten?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-18 02:28

gnypp45 skrev:

Texten som skrevs av Ivor Tiefenbrun på sent 70-tal eller tidigt 80-tal är ursprungstexten.

Hevi skrev:
Hevi skrev:Rudling har ju redan redogjort för sin uppfattning i form av en fullkomligt befängd förklaring om hur spikes och dess resonansfrekvens utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.

Detta är således inte ursprungstexten.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-18 08:45

petersteindl skrev:
gnypp45 skrev:

Texten som skrevs av Ivor Tiefenbrun på sent 70-tal eller tidigt 80-tal är ursprungstexten.

Hevi skrev:
Hevi skrev:Rudling har ju redan redogjort för sin uppfattning i form av en fullkomligt befängd förklaring om hur spikes och dess resonansfrekvens utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.

MvH
Peter

Nä, nu måste jag protestera mot argumentationen (sakfrågan har jag inte så mycket uppfattning om).

"Således" betyder ungefär "Alltså, som en följd av detta", men du har ju inte talat om hur ursprungstexten löd, och då blir det ju bara ett tomt påstående.

Så, fram med ursprungstexten nu :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-18 09:50

Svante skrev:
petersteindl skrev:
gnypp45 skrev:

Hevi skrev:
Hevi skrev: Rudling har ju redan redogjort för sin uppfattning i form av en fullkomligt befängd förklaring om hur spikes och dess resonansfrekvens utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.

MvH
Peter

Nä, nu måste jag protestera mot argumentationen (sakfrågan har jag inte så mycket uppfattning om).

"Således" betyder ungefär "Alltså, som en följd av detta", men du har ju inte talat om hur ursprungstexten löd, och då blir det ju bara ett tomt påstående.

Så, fram med ursprungstexten nu :D .

Vad jag menar med ursprungstexten är det budskap som Ivor Tiefenbrun från Linn Products och möjligtvis tillsammans med Julian Vereker från Naim Audio skrev. På den tiden gjorde dessa herrar saker tillsammans.

Detta gjordes i slutet på 70-talet och filosofin fanns som maskinskrivna A4-sidor som jag fick från Linn då jag besökte fabriken 1980. Tyvärr har jag inte dessa papper kvar. Jag diskuterade detta med Stig Carlsson på den tiden. Då handlade budskapet om the perceived pitch. Vi bedömde deras resonemang som intressant och värt att fundera på, men budskapet från distributörerna och Rudling bedömdes vi som helt befängt och ointressant.

Eftersom Hevi skrev spikes där det egentligen skulle stå mjuka fötter eller annat än spikes (detta har redan påpekats och rättats) så kan vi bortse från detta och koncentrera oss på denna del:
...utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.

Detta som Hevi skrev gäller Rudlings marknadsföring och påståenden.

Från Linn skrevs inte detta på det sättet. Det är skillnad på att en pitch förändras till att bli en annan pitch kontra att en pitch blir otydligare. D v s om tonhöjden blir otydligare så blir musiken svårare att följa med. Denna otydlighet av pitch är det som ursprunget handlade om 1980 från Linn. Jag har tagit upp detta i ett annat inlägg tidigare. Därefter extrapolerades budskapet av Linndistributörer och av Göran Rudling till att ta proportioner som inte står i paritet med vad som egentligen sades. Om extrapoleringen kom från Linn och Ivor vet jag inte men jag vet att fler Linndistributörer än Rudling lade fram budskapet såsom Hevi skrev, men i de gamla skrifterna från Linnfabriken stod det inte så.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-01 13:49

petersteindl skrev:Eftersom Hevi skrev spikes där det egentligen skulle stå mjuka fötter eller annat än spikes (detta har redan påpekats och rättats) så kan vi bortse från detta och koncentrera oss på denna del:
hevi tolkar Rudling skrev:...utan tvivel kommer att ändra pitchen så ljuden som återges så till den milda grad att de låter fullständigt ostämda och osammanhängande, att det närmast antar episka proportioner.

Detta som Hevi skrev gäller Rudlings marknadsföring och påståenden.

Håller med, och har inte sett att han gjort anspråk på något annat
heller. Ivor har inte skrivit något i den här tråden, vilket Rudling har.

petersteindl skrev:Vad jag menar med ursprungstexten är det budskap som Ivor Tiefenbrun från Linn Products och möjligtvis tillsammans med Julian Vereker från Naim Audio skrev. På den tiden gjorde dessa herrar saker tillsammans.

Detta gjordes i slutet på 70-talet och filosofin fanns som maskinskrivna A4-sidor som jag fick från Linn då jag besökte fabriken 1980. Tyvärr har jag inte dessa papper kvar.

Synd, men inte hela världen.

petersteindl skrev:Från Linn skrevs inte detta på det sättet. Det är skillnad på att en pitch förändras till att bli en annan pitch kontra att en pitch blir otydligare. D v s om tonhöjden blir otydligare så blir musiken svårare att följa med. Denna otydlighet av pitch är det som ursprunget handlade om 1980 från Linn. Jag har tagit upp detta i ett annat inlägg tidigare. Därefter extrapolerades budskapet av Linndistributörer och av Göran Rudling till att ta proportioner som inte står i paritet med vad som egentligen sades. Om extrapoleringen kom från Linn och Ivor vet jag inte men jag vet att fler Linndistributörer än Rudling lade fram budskapet såsom Hevi skrev, men i de gamla skrifterna från Linnfabriken stod det inte så.

MvH
Peter

Jag intresserar mig gärna för vad Ivor skrivit. Och även om vi inte får
veta exakt var han sagt/skrivit (av goda skäl - papprena borta) så är
det som vi får veta nog för att vara värdigt en kommentar:

Min kommentar är att det är minst sagt underligt att antyda att mjuka
fötter skulle ge en otydligare pitch, när det i verkligheten är precis
tvärtom!

För en av de saker som nästan kommer som ett brev på posten när
man introducerar resonanser (och eventuellt olinjäriteter*) i systemet
(spikfötter) är att just att pitchen blir otydligare!

(Rekommenderar Svantes speldosevideo tidigare i tråden för den som
vill höra ett (ehuru extremt) exempel.)

Att spikfötter fördärvar pitchen är inte så konstigt egentligen då reso-
nanssystemen ju kommer in och tvingar in pitchen till låsta frekvenser
när själva musiksignalen ramlar ned under de lagrade energierna.

Alla transienta signaler i musiken har mer eller mindre kontinuerliga
spektra, och exiterar ju de fasta frekvenserna som spikfötterna ställer
till med.

petersteindl skrev:...Jag diskuterade detta med Stig Carlsson på den tiden. Då handlade budskapet om the perceived pitch. Vi bedömde deras resonemang som intressant och värt att fundera på, men budskapet från distributörerna och Rudling bedömdes vi som helt befängt och ointressant.

Kan bekräfta att Stig 1984 och ett antal år framåt, spelade (experimen-
terade) med olika typer av spikfötter under högtalarna (även några få
halvmjuka och superdämpande testades, men de fick inte stanna).

Såsmåningom (ett antal år senade, på 90-talet) lyckades jag övertyga
honom om att även prova SD-fötter (som var rätt nya då, tidigare hade
vi talat mycket om mjuka fötter, men SD-fötterna fanns inte ännu, och
han hade förstås läst mina artiklar om fötternas fysik och kommenterat
det som "intressant").

Jag hade utan att fråga först, fixat SD-fötter avpassade för OA-52, och
Stig var inte svårövertalad att testa dem, och sedan dess var det SD-
fötter som var Stigs val, och de kom såsmåningom även in i produk-
tionen av nya Carlsson-högtalare, när några tillverkades.

Jag minns väl vad Stig yttrade när jag frågade honom om han skulle
vara intresserad av att testa SD-fötter (som jag då hade i fickan). Stig
sa (citerat fritt ur minnet, det är inte säkert att det är helt ordagrannt):
"-Ja, det skulle vara intressant att testa, för det enda jag kan säga
säkert när det gäller mina erfarenheter av olika spikfötter, är att de
allihopa låter olika, alla lägger en karaktär på återgivningen."

Jag har inte testat alls lika många olika spikfotslösningar som Stig, men
delar hans erferenhet.

Vh, iö

- - - - -

*Dock finns det specialfall där olinjäriteter utan svåra resonanser, kan
göra pitchen till och med tydligare än den var original, i synnerhet i bas-
området, genom att tillföra harmoniska övertoner som gör tonerna
"skarpare/tydligare". Men det handlar då självklart inte om en pitch-
korrektare återgivning
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-08-08 14:05

Kommer man demonstera spikfötter kontra mjukfötter på Arkenmässan tro?, det hade ju behövts om man tänker på hur många gånger detta har varit på tapeten.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-09-13 21:44

Fanns det något intressant i ämnet på mässan?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-13 21:52

Undrar om det är på grund av detta som rockmusiker brukar ha mjuka sneakers på fötterna?

KISS lär ju inte vara audiofil precis med sina hårda platådojor!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-09-14 09:26

ThePreTor1aN skrev:Fanns det något intressant i ämnet på mässan?

Genelec har mjukfötter som standard till sina högtalare. Kanske är de aningens för hårda dock, jag har inte känt på dem så noga. De har även en annan fördel eftersom bottnen på högtalaren är rundad, man kan luta högtalaren en smula om man av någon anledning skulle behöva det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-09-14 09:32

OA5 mmx hade ju SD-fötter, men det spelades inte på den öht.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-21 21:54

spikes är bra

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-21 22:02

Ja, till träpaneler.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-21 22:23

Spike är bra.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-21 22:34

Bild är dåligt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-21 22:52

Alexi skrev:Bild är dåligt.

Varför då :?: Forumet är väl till för att alla ska kunna vädra sina åsikter, inom forumets regelverk förstås.
Sedan så tycker jag inte att det är passande med Troll påhopp, och absolut inte ifrån Admin :roll:

Ps. Ett tips är att om vissa medlemmar är så oönskade pga oliktänkande så kasta ut dem så slipper du lägga tid på att mobba.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-04-21 22:55

Alexi skrev:Bild är dåligt.

Ja det här var en riktig "troll-bump". :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi