Moderator: Redaktörer
Strauss skrev:hur funkar internet egentligen? Om nu saker som ligger på hårddiskas påverkas beroende på hårddiskmodell?
Blir det en ny färg på hemsidor lite random?
Strauss skrev:hur funkar internet egentligen? Om nu saker som ligger på hårddiskas påverkas beroende på hårddiskmodell?
soundbrigade skrev:Då lär det finnas massa mätdata och kurvor och inte bara subjektiva upplevelser?!
sportbilsentusiasten skrev:Tog oss närmare 5år att få hyfsad kläm på mediaservrar, codecs med tillhörande teknologi men vissa grejjer hade vi ännu inte 100% kläm på då jag sade upp mig för ett annat jobb.
sportbilsentusiasten skrev:det är otroligt vad kvaliteten i VoIP system (codecs, mediaservrar mm) påverkas av "obetydliga saker".
kodapa skrev:Strauss skrev:hur funkar internet egentligen? Om nu saker som ligger på hårddiskas påverkas beroende på hårddiskmodell?
Nu är jag ytterst tveksam till detta men tanken skulle vara att man har en sunkig hårddisk som stör analoga delar. T.ex ett internt ljudkort eller t.o.m. USB-matningen av ett externt. Att det skulle vara bitfel som påverkar ljudet är befängt!
nolimitsoya skrev:sportbilsentusiasten skrev:det är otroligt vad kvaliteten i VoIP system (codecs, mediaservrar mm) påverkas av "obetydliga saker".
Menar du att det skulle spela roll för codecen vilken hårddisk den laddats från?
Strauss skrev:kodapa skrev:Strauss skrev:hur funkar internet egentligen? Om nu saker som ligger på hårddiskas påverkas beroende på hårddiskmodell?
Nu är jag ytterst tveksam till detta men tanken skulle vara att man har en sunkig hårddisk som stör analoga delar. T.ex ett internt ljudkort eller t.o.m. USB-matningen av ett externt. Att det skulle vara bitfel som påverkar ljudet är befängt!
Då får väl audifilerna ha sin musik på en trådlös NAS eller nåt, så hårddiskarna är frikopplade från inbillade störningar
sportbilsentusiasten skrev:nolimitsoya skrev:sportbilsentusiasten skrev:det är otroligt vad kvaliteten i VoIP system (codecs, mediaservrar mm) påverkas av "obetydliga saker".
Menar du att det skulle spela roll för codecen vilken hårddisk den laddats från?
Givetvis inte, DATA ändras ju inte. Trodde vi hade kommit ifrån just denna diskussion.
Jag menade att saker gemene man inte tänker på, påverkar codec o andra delar i systemet.
Tex jordning, hur bra den är, vart den sitter, hur andra apparater är anslutna. Vibrationer, variationer i elmatning/skräp på dessa är andra saker som påverkar.
sportbilsentusiasten skrev:Strauss skrev:kodapa skrev:Strauss skrev:hur funkar internet egentligen? Om nu saker som ligger på hårddiskas påverkas beroende på hårddiskmodell?
Då får väl audifilerna ha sin musik på en trådlös NAS eller nåt, så hårddiskarna är frikopplade från inbillade störningar
Fast den "skit" som EVENTUELLT skickas ut på elnätet från NAS har ju fortfarande kvar...
Dvs man får tänka till så man testar rätt saker.
MagnusÖstberg skrev:Ok, nu kanske det är dags att lägga fram något som ingen pratat om som kan ge hårddisknördarna lite vatten på kvarnen
Välj 4200rpm diskar istället med en accesstid på 16mssoundbrigade skrev:Gamla 5400spinnsdiskar borde ju då låta bättre eftersom ettorna och nollorna hinner bli mer färdigskrivna.
Väl ...??
kodapa skrev:OK, men den skit som skickas ut från kylskåp, mikro spis mm mm är peanuts i jämförelse med en hårddisk?
sportbilsentusiasten skrev:Det KAN de ju göra. Fast inte direkt (=påverka data som lagras) men indirekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster