Olika ljud beroende på vilken hårddisk som används.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-06-30 22:58

Då lär det finnas massa mätdata och kurvor och inte bara subjektiva upplevelser?! :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-06-30 23:07

hur funkar internet egentligen? Om nu saker som ligger på hårddiskas påverkas beroende på hårddiskmodell?
Blir det en ny färg på hemsidor lite random?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-30 23:12

Strauss skrev:hur funkar internet egentligen? Om nu saker som ligger på hårddiskas påverkas beroende på hårddiskmodell?

Absolut :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-06-30 23:15

Strauss skrev:hur funkar internet egentligen? Om nu saker som ligger på hårddiskas påverkas beroende på hårddiskmodell?

Nu är jag ytterst tveksam till detta men tanken skulle vara att man har en sunkig hårddisk som stör analoga delar. T.ex ett internt ljudkort eller t.o.m. USB-matningen av ett externt. Att det skulle vara bitfel som påverkar ljudet är befängt!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-30 23:15

soundbrigade skrev:Då lär det finnas massa mätdata och kurvor och inte bara subjektiva upplevelser?! :wink:

Jepp!

Samt...............................håll i dig nu..................................................................................................................................blindtester.
Det med även med "icke R/D anställda".

Vi testade dessutom en hel del vad yttre påverkan/störningar innebar för upplevd kvalitet.
Många gånger vad det enklare att köra blindtester med säljare, de bara konstaterade "bättre" alt "sämre" utan vidare frågor.
Andra tekniker utanför R/D i företaget skulle promt VETA varför o fastnade i "jo jag hör skillnad men det är ju omöjligt" diskussioner.
Bättre att bara konstatera faktum ibland och gå vidare istället för att tappa tid på att ta reda på VARFÖR. Var ju inte grundforskning vi sysslade med.

Tog oss närmare 5år att få hyfsad kläm på mediaservrar, codecs med tillhörande teknologi men vissa grejjer hade vi ännu inte 100% kläm på då jag sade upp mig för ett annat jobb.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-01 00:39

sportbilsentusiasten skrev:Tog oss närmare 5år att få hyfsad kläm på mediaservrar, codecs med tillhörande teknologi men vissa grejjer hade vi ännu inte 100% kläm på då jag sade upp mig för ett annat jobb.

Pss.. jag är rätt säker ;)

Jag har ju jobbat med att tanka ut data från "sådanna" mediaservrar utan att vara fysisk påkopplad ;)

En mediaserver i de sammanhangen du varit inblandad i är för att underdriva det en helt annan leksak.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-07-01 01:38

sportbilsentusiasten skrev:det är otroligt vad kvaliteten i VoIP system (codecs, mediaservrar mm) påverkas av "obetydliga saker".

Menar du att det skulle spela roll för codecen vilken hårddisk den laddats från?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-07-01 09:35

kodapa skrev:

Nu är jag ytterst tveksam till detta men tanken skulle vara att man har en sunkig hårddisk som stör analoga delar. T.ex ett internt ljudkort eller t.o.m. USB-matningen av ett externt. Att det skulle vara bitfel som påverkar ljudet är befängt!

Då får väl audifilerna ha sin musik på en trådlös NAS eller nåt, så hårddiskarna är frikopplade från inbillade störningar :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-07-01 15:00

Men det begriper ju vem som helst att man inte kan ha en sån där störsändare i lägenheten när det ska lyssnas på musik. Skärpning! :roll:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-01 15:08

Vilken hårddisk låter bäst på violiner? :) Finns det någon speciell hårddisk som är bra på blues?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-07-01 15:16

WD Blue.
Till Beatles och annan hippiemusik ska man ha WD Green.

Till ...
Bild
... ska det vara WD Black. Extra bling.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-07-01 16:22

Jag kan inte lägga musik på min hårddisk alls; kolla min djävla avatar hur den ändrar sig. Lägger jag t ex Pink Floyd på disken och spelar upp har det plötsligt blivit Lazze Ztefanz (eller stavas Ztefans med PH som i soPHink?? :roll: ) Hur roligt är det.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-07-01 16:26

Tur att man har en dator med standardkomponenter som inte förändrar datan som ligger på... puhhh...

Hur det ens kan säljas hårdiskar som förvanskar materialet på helt random är bortom min förståelse.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-07-01 16:31

nolimitsoya skrev:
sportbilsentusiasten skrev:det är otroligt vad kvaliteten i VoIP system (codecs, mediaservrar mm) påverkas av "obetydliga saker".

Menar du att det skulle spela roll för codecen vilken hårddisk den laddats från?

Givetvis inte, DATA ändras ju inte. Trodde vi hade kommit ifrån just denna diskussion.
Jag menade att saker gemene man inte tänker på, påverkar codec o andra delar i systemet.
Tex jordning, hur bra den är, vart den sitter, hur andra apparater är anslutna. Vibrationer, variationer i elmatning/skräp på dessa är andra saker som påverkar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-07-01 16:31

Strauss-mannen, kanske ettorna och nollorna inte är 100% ettor och nollor utan 99,999% ettor och nollor - då blir det ju stora skillnader i ljudet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-07-01 16:33

Strauss skrev:
kodapa skrev:

Då får väl audifilerna ha sin musik på en trådlös NAS eller nåt, så hårddiskarna är frikopplade från inbillade störningar :)

Fast den "skit" som EVENTUELLT skickas ut på elnätet från NAS har ju fortfarande kvar...
Dvs man får tänka till så man testar rätt saker.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-07-01 16:34

sportbilsentusiasten skrev:
nolimitsoya skrev:

Givetvis inte, DATA ändras ju inte. Trodde vi hade kommit ifrån just denna diskussion.
Jag menade att saker gemene man inte tänker på, påverkar codec o andra delar i systemet.
Tex jordning, hur bra den är, vart den sitter, hur andra apparater är anslutna. Vibrationer, variationer i elmatning/skräp på dessa är andra saker som påverkar.

OK, du som är en sån expert, berätta nu hur hårddisken påverkar de codecs som man har i sin renderer?
När du ändå är igång kan du ju förklara vad en codec är.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-07-01 16:35

sportbilsentusiasten skrev:
Strauss skrev:
kodapa skrev:

Fast den "skit" som EVENTUELLT skickas ut på elnätet från NAS har ju fortfarande kvar...
Dvs man får tänka till så man testar rätt saker.

OK, men den skit som skickas ut från kylskåp, mikro spis mm mm är peanuts i jämförelse med en hårddisk?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-07-01 16:50

soundbrigade skrev:Strauss-mannen, kanske ettorna och nollorna inte är 100% ettor och nollor utan 99,999% ettor och nollor - då blir det ju stora skillnader i ljudet.

Fast så funderar inte en hårddisk.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-07-01 17:02

Jag försöker ju bara hitta en förklaring till VARFÖR olika hårddiskar skulle låta olika. JUH! :roll:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-07-01 17:08

Alla hårddiskar låter säkert olika. Men det som ligger lagrat på diskarna ser likadant ut oavsett vilket märke man använder.

Lyckas man få störningar från sin hårddisk, sätt dom hemma hos en kompis och streama över internet istället.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-01 17:35

Ok, nu kanske det är dags att lägga fram något som ingen pratat om som kan ge hårddisknördarna lite vatten på kvarnen :)

Minns ni diskarna som kallades för "videodiskar"?

De hade en funktion som kanske förbättrade prestandan lite när det gäller just streamning av data - en bättre hantering av temperaturutjämning för skrivhuvudet. Andra diskar rörde sig huvudet över skrivytan vid jämna perioder (vilket inte påverkar dataläsning, men som påverkade streamning av data) för att temperaturutjämna sig.

Det behövs iallafall inte längre idag, men det är klart sitter man med 8-10 år gamla diskar så kan förståss valet av disk vara en intressant fråga.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-07-01 17:42

MagnusÖstberg skrev:Ok, nu kanske det är dags att lägga fram något som ingen pratat om som kan ge hårddisknördarna lite vatten på kvarnen :)

Men snälla Magnus, jag försökte ju komma med en förklaring där med att ettorna nollorna inte var riktigt hundraprocentiga ettor och nollor.
Tänk om det är så att i en MYCKET snabb disk hinner läs/skrivhuvudet inte skriva klart data till sista procenten eftersom det snurrar så snabbt och då blir det ju klart sämre ljud, ungefär som när man spelar in på en bandspelare med olika bandhastigheter. Gamla 5400spinnsdiskar borde ju då låta bättre eftersom ettorna och nollorna hinner bli mer färdigskrivna.
Väl ...?? :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-01 17:45

soundbrigade skrev:Gamla 5400spinnsdiskar borde ju då låta bättre eftersom ettorna och nollorna hinner bli mer färdigskrivna.
Väl ...?? :?
Välj 4200rpm diskar istället med en accesstid på 16ms :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-01 17:45

Strauss skrev:Fast så funderar inte en hårddisk.

Funderar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-07-01 17:46

soundbrigade skrev:Men snälla Magnus, jag försökte ju komma med en förklaring där med att ettorna nollorna inte var riktigt hundraprocentiga ettor och nollor.

Om det skulle vara så. Då skulle datorerna inte fungera alls.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-07-01 17:47

paa skrev:
Strauss skrev:Fast så funderar inte en hårddisk.

Funderar?

Hårddiskar funderar inte... dom har väl ingen hjärna direkt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-01 18:28

Men hur i ¤%&%¤ kan en hårddisk egentligen funka så bra som den gör. Jag menar att det handlar om många ettor och nollor som ska bli rätt på säg en dags matande fram och tillbaka. Finns det inbyggda kontrollsystem som hela tiden ligger och jämför det som skrivs in mot det som var tänkt. Hur funkar det ni som vet?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-07-01 18:54

kodapa skrev:OK, men den skit som skickas ut från kylskåp, mikro spis mm mm är peanuts i jämförelse med en hårddisk?

Jo, skrev ju att ALLT påvekar :wink:
Hur mycket /lite är ju en annan sak.
Lysrör är otäcka, de skitar ned elnätet.

Det jag vänder mig mot är att vissa kategoriskt säger att HDD inte påverkar.
Det KAN de ju göra. Fast inte direkt (=påverka data som lagras) men indirekt.

Förövrigt har det nämts USB i tråden, USB protokollet har väl ingen felkontrol så EV kan data förvanskas. Torde dock vara mycket sällsynt och inte hörbart.

codecar omvandlar mellan olika format&protokoll (med/utan kompression) samt även mellan analogt/digitalt. Tex VoIP codecs (populärt uttryckt - omvandling av ljud mellan telefonbaserad teknologi till Internetbaserad teknologi). Kolla wikipedia.
Och expert är jag inte, men rätt erfaren. Allt arbete gick ut på att bevara ljudkvaliteten i långa transmissionslänkar globalt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-01 20:34

sportbilsentusiasten skrev:Det KAN de ju göra. Fast inte direkt (=påverka data som lagras) men indirekt.

Typ som grannens lysrör?

Det är ju inte hårddiskens fel hur den implementeras :)

Inte ditt fel att grannen har högfrkvenslysrör heller...och således är vi överrens om att det inte är någon skillnad på själva hårddiskarna, men att olika konstruktioner av kringutrustning kan påverka slutresultatet.

Att ge sig på att disskutera hårddisken i sig är ju bara att göra det lätt för sig eftersom den är lättast att byta ut.

Naims ds är förövrigt en skitbillig datagrunka i botten och de kan det där med att fixa göragoa marginaler.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum