Moderator: Redaktörer
Mäter du bara i en punkt går det ju att fixa till det med en EQ...mats skrev:Ändra med en EQ, eller blir det blaj om man försöker det?
EngelholmAudio skrev:Mäter du bara i en punkt går det ju att fixa till det med en EQ...mats skrev:Ändra med en EQ, eller blir det blaj om man försöker det?
Men off axis vet du ju inte vad som händer.
mats skrev:Off Axis? vad betyder det.
nl1970 skrev:Den här tråden har potensial att bli en Högtalare för dummies.
Fortsätter med en fråga. Hur och varför strålar en högtalare olika i olika vinklar?
För att ljudet inte utgår från en och samma punkt. Den alstras från ytor och reflekteras från kanter osv.nl1970 skrev:Den här tråden har potensial att bli en Högtalare för dummies.
Fortsätter med en fråga. Hur och varför strålar en högtalare olika i olika vinklar?
mats skrev:JO jag menar att kan man göra en högtalare som har sunkig kurva till en perfekt högtlare bara gnom att skaffa en EQ?
Isidor skrev:För en högtalare med ojämnt spridningsmönster kan man dock vara tvungen att acceptera att direktljudet får en icke-konstant frekvensgång för att det subjektiva intrycket (som består i en blandning av direkt och reflekterat ljud) skall optimeras.
mats skrev:
Gör du hån av mig![]()
nl1970 skrev:Nästa fråga: Vad gör bredden på fronten för skillnad
nl1970 skrev:Svante skrev:blir det vågigt högre upp i frekvens (relativt sett) om membranet täcker en mindre del av bredden.
Varför?
nl1970 skrev:Svante skrev:
diffraktionsimpuls
Vad är det?
nl1970 skrev:Är baffelsteg det viktigaste vid olika bredd av högtalare?
nl1970 skrev:mats skrev:
Gör du hån av mig![]()
Jag hånar inte dig. Jag skrev själv en fråga, är väl lika mycket novis som digGillar att du fick lättförståliga svar på din fråga. Hoppas att det kan fortsätta så.
En fråga till: Varför kan diskanten vara mindre än bas/mellan elementet? Varför ska basen pumpa mer luft än diskanten?
Piotr skrev:nl1970 skrev:mats skrev:
Gör du hån av mig![]()
Jag hånar inte dig. Jag skrev själv en fråga, är väl lika mycket novis som digGillar att du fick lättförståliga svar på din fråga. Hoppas att det kan fortsätta så.
En fråga till: Varför kan diskanten vara mindre än bas/mellan elementet? Varför ska basen pumpa mer luft än diskanten?
Låt oss ta ett element, säg 7", och låter den jobba +/-10mm vid 20Hz, det kommer ge ett visst ljudtryck och en viss akustisk effekt.
Om man ökar frekvensen till 20000Hz men behåller slaglängden så kommer man ju att utföra ett extremt mycket intensivare arbete då vi flyttar extremt mycket mer luft per tidsenhet. Detta gör att ljudtrycket och den akustiska effekten ökar otroligt.
För att komma ner på samma nivå måste slaglängden reduceras kraftigt och det gör att vi klarar oss med ett mindre element i slutändan. Tur är ju det då vi med ett mindre element undviker en annars avsmalnande spridning i allt för hög grad.
Nå´n annan kan säkert ge en mycket bättre förklaring, men tack för att jag fick försöka och att jag fick tänka till lite.
/Peter
Piotr skrev:Om man ökar frekvensen till 20000Hz men behåller slaglängden så kommer man ju att utföra ett extremt mycket intensivare arbete då vi flyttar extremt mycket mer luft per tidsenhet. Detta gör att ljudtrycket och den akustiska effekten ökar otroligt.
nl1970 skrev:Piotr skrev:Om man ökar frekvensen till 20000Hz men behåller slaglängden så kommer man ju att utföra ett extremt mycket intensivare arbete då vi flyttar extremt mycket mer luft per tidsenhet. Detta gör att ljudtrycket och den akustiska effekten ökar otroligt.
Varför ska inte diskanten flytta lika mycket luft? eller gör den det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster