Jag fick sätta mig ner och smälta intrycken - tänk om dessa skapelser hamnat på tippen

Visst låter dom Carlsson; jag minns direkt ljudet från en barndomskompis vardagsrum. Hans föräldrar var båda arkitekter och hade ett stort vardagsrum sparsamt möblerat men med ett par OA2212 längs ena väggen (vi lånade dem lådorna till en skoldans på högstadiet en gång!). Ljudet från min enda renoverade OA5 har ett liknande sound.
Basen är mjuk och går riktigt djupt. Jag har inte bestämt mig ännu, om jag bara tycker att basen är djup och fin eller om den kanske är lite "bumlig" längst ner. Kanske att rören ska kortas något. Jag har ett par 20cm rör liggande som jag ska testa med för att ändra avstämningen, som förmodligen är lite låg nu.
Diskanterna förvånar faktiskt mest. Hur kan dessa gamla skamfilade pappkoner låta så bra?! Jag har lyssnat kritiskt i en dryg timma och upphör inte att förvånas. Särskilt akustiska instrument och röster låter riktigt bra. Bara om man drar på ordentligt börjar det skrika lite om diskanten, men det gör ju "vanliga" högtalare också...
Sammantaget är ljudet riktigt balanserat. Kanske att diskanten ska dämpas några dB när jag sätter samman filtret. Delningen verkar annars funka bra runt 2,5-3 kHz.