OA5-K... not?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-07 20:06

...och som det låter!!

Jag fick sätta mig ner och smälta intrycken - tänk om dessa skapelser hamnat på tippen :oops:.

Visst låter dom Carlsson; jag minns direkt ljudet från en barndomskompis vardagsrum. Hans föräldrar var båda arkitekter och hade ett stort vardagsrum sparsamt möblerat men med ett par OA2212 längs ena väggen (vi lånade dem lådorna till en skoldans på högstadiet en gång!). Ljudet från min enda renoverade OA5 har ett liknande sound.

Basen är mjuk och går riktigt djupt. Jag har inte bestämt mig ännu, om jag bara tycker att basen är djup och fin eller om den kanske är lite "bumlig" längst ner. Kanske att rören ska kortas något. Jag har ett par 20cm rör liggande som jag ska testa med för att ändra avstämningen, som förmodligen är lite låg nu.

Diskanterna förvånar faktiskt mest. Hur kan dessa gamla skamfilade pappkoner låta så bra?! Jag har lyssnat kritiskt i en dryg timma och upphör inte att förvånas. Särskilt akustiska instrument och röster låter riktigt bra. Bara om man drar på ordentligt börjar det skrika lite om diskanten, men det gör ju "vanliga" högtalare också...

Sammantaget är ljudet riktigt balanserat. Kanske att diskanten ska dämpas några dB när jag sätter samman filtret. Delningen verkar annars funka bra runt 2,5-3 kHz.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-07-07 21:02

Grymt jobb med de gamla lådorna. Jag antar att du har semester. :)

Jag skulle faktiskt föreslå SD-fötter istället för hjul. Jag har monterat det på ett par OA5 typ 2 som jag äger och det har verkligen gjort skillnad. Monteringen på ett par OA5 typ 2 blir riktigt snygg men i ditt fall kanske det måste till någon form av upphöjning? Bara en tanke.

Bifogar ett par bilder på en av mina OA5:ors undersida. Enda nackdelen är att de blir ganska rangliga.

Bild
Bild

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-07 21:26

P5 skrev:Grymt jobb med de gamla lådorna. Jag antar att du har semester. :)

Ja, semestern är på G - jag jobbar typ halva dagar denna vecka. Betr lådorna så får vi väl se vad jag gör med dem. Egentligen vore det kanske enklast att bygga nya lådor - det lär bli en del jobb med spackling och underarbete innan det går att fixa finishen.

P5 skrev:Jag skulle faktiskt föreslå SD-fötter istället för hjul.

Jag har SD på alla mina andra byggen och är nöjd. Frågan är hur högt ovan golv man behöver komma för att inte kväva basreflexen? Annars går det väl att sätta t.ex. två lister under och fräsa ner SD i dem.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Kalejdokom 2010-07-07 21:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-07-07 21:33

Så här har andra gjort: :)

* På OA12 är bottenbaffeln ca 30 mm från golvet
* På OA14 är bottenbaffeln ca 35 mm från golvet
* På OA2212 är bottenbaffeln ca 30 mm från golvet

Nackdelen med hjul är att på ett gammalt golv, sådant som jag har i min 30-talslägenhet, så står högtalaren och vibrerar eftersom bara tre av hjulen har fullständig kontakt.

jansch

Inläggav jansch » 2010-07-07 22:49

En liten kommentar....
Bottenbaffeln på OA2212 är 60mm från golvet...om man har gummit kvar på hjulen....man bör nog inte gå under 50mm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-07 22:55

jansch skrev:Bottenbaffeln på OA2212 är 60mm från golvet...om man har gummit kvar på hjulen....man bör nog inte gå under 50mm

P5 skrev "så här har andra gjort". Jag tror att han menar då man tagit bort hjulen och t.ex. använt SD-fötter. Annars måste det ha varit väldigt små hjul!

Jag tvivlar väl också att gå under typ 50 mm luft under lådorna med basreflex mot golvet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-07 23:01

Nu har jag testat med kortare rör, ca 15cm plus porten och det blir en liten skillnad; responsen under 30 Hz avtar några dB jmf det långa röret. Dessutom minskar den lilla puckel på typ 3dB som finns mellan 60-100Hz med det långa röret.

Inte jättestor skillnad alltså. Kanske man måste korta ordentligt för att komma upp i avstämning - men det är inget jag traktar efter. Det låter riktigt bra nu.

Just nu svänger det ordentligt med the Commodors soul/funk!

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-07-07 23:14

Kalejdokom skrev:
jansch skrev:Bottenbaffeln på OA2212 är 60mm från golvet...om man har gummit kvar på hjulen....man bör nog inte gå under 50mm

P5 skrev "så här har andra gjort". Jag tror att han menar då man tagit bort hjulen och t.ex. använt SD-fötter. Annars måste det ha varit väldigt små hjul!
Jag tvivlar väl också att gå under typ 50 mm luft under lådorna med basreflex mot golvet.

Nej, det var ett rent copy-paste-fel. 60 mm skall det såklart vara.

Och med "så har andra gjort" menar jag Sonab-fabriken.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-08 10:47

Återvänder till gårdagens spackling av fanérsidor. Det verkar funka fint att jämna till ytorna för vidare behandling:

Bild

Men att få dom i så pass jämn yta att det skulle gå att måla dem med bra resultat skulle kräva en oerhörd insats - förmodligen inte värt mödan (alternativt anlita en lackeringsverkstad, typ som renoverar köksluckor).

Nej det lutar snarare åt att sätta på nytt fanér.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-07-08 10:58

Vilken typ av spackel använder du?

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-07-08 11:00

Kalejdokom skrev:Nu har jag testat med kortare rör, ca 15cm plus porten och det blir en liten skillnad; responsen under 30 Hz avtar några dB jmf det långa röret. Dessutom minskar den lilla puckel på typ 3dB som finns mellan 60-100Hz med det långa röret.

Inte jättestor skillnad alltså. Kanske man måste korta ordentligt för att komma upp i avstämning - men det är inget jag traktar efter. Det låter riktigt bra nu.

Just nu svänger det ordentligt med the Commodors soul/funk!

Såg nånstans här i en parallelltråd att utrymmet under högtalaren kan betraktas som en port, eller en del av.

I original saknar liknande typer av Carlssonlådor basreflexrör och har istället två runda öppningar neråt. Men dessa bildar tydligen en sorts port, där de runda öppningarna är ingången, luften under högtalaren är massan i porten, och avståndet mellan lådsidornas underkant och golvet är utgången. Det kan alltså bli mer luft som ingår i Ditt basreflexrör än man tänker på.

Men börja med att lyssna! Det kommer inte att låta sämre med två lådor. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-08 11:05

P5 skrev:Vilken typ av spackel använder du?

Nordsjö snickerispackel, på rekommendation från Beijer Bygg.

Men nu har jag just haft ett samtal med ABC-Lack i Mölndal - dom spacklar och sprutar lådorna för 500 kr/st. Ytan blir som en en ny kökslucka...

Varför tillbringa semestern med hörselskydd och ansiktsmask under altanen?!

Tur att den här tråden inte ligger under "DIY-forum" :oops:.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-08 11:13

Johan_H skrev:I original saknar liknande typer av Carlssonlådor basreflexrör och har istället två runda öppningar neråt. Men dessa bildar tydligen en sorts port, där de runda öppningarna är ingången, luften under högtalaren är massan i porten, och avståndet mellan lådsidornas underkant och golvet är utgången. Det kan alltså bli mer luft som ingår i Ditt basreflexrör än man tänker på.

Jo, så är det förstås - och därför ska det väl inte vara så mycket distans mellan golvet och lådan i det fallet. Nu har jag närmare 60mm under lådan vid min temporära testning, så jag tror inte det kan påverka avstämningen.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-07-08 11:33

Kalejdokom skrev:...Nu har jag närmare 60mm under lådan vid min temporära testning, så jag tror inte det kan påverka avstämningen.

60 mm distans borde nog Ditt basreflexrör uppleva som fri luft, eller möjligen som en kort bit ytterligare förlängning på basreflexrörets "tratt"-öppning (den rundade rörkanten).

Ibland spelar annat roll. Mina OA5 lät underligt på tjock heltäckningsmatta, men det blev bättre när jag lade träplattor under dem att stå på.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-07-09 14:19

Kalejdokom skrev:... Sammantaget är ljudet riktigt balanserat. Kanske att diskanten ska dämpas några dB när jag sätter samman filtret. Delningen verkar annars funka bra runt 2,5-3 kHz.
Imponerande att de gamla basarna, som ser så klumpiga ut, klarar det. Annars är min invändning mot 8 tums element den, att de samlar det registret alltför starkt uppåt, så att det fattas något framåt. Det gäller åtminstone de element jag prövat med, allså 9710, Visaton W200NG och Peerless CSC-217R, som också skulle kunna användas till 2 kHz. Så för mig är det 4-5 tums mellanregisterelement som gäller, om de ska sitta rakt upp. Och spridning i en halvsfär uppåt var väl idealet, enligt Ingvar.
Visst finns det folk som satt 9710 snett framåt, men det är omständligt! Då är det också mer OA-14-idealet med mer direktljud man strävar efter, och är kanske inte att rekommendera med 9710:ans beryktade diskanttopp.
Snyggt, Kalejdokom! Synd att jag inte kan ge snickeritips, för min föredetta, som är snickare, behagar inte besöka mig ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-09 17:15

Som jag antydde i tidigare inlägg har jag nu lämnat in lådorna för proffessionell spackling och sprutmålning. Efter semestern kommer jag även låta Derma i Gråbo bocka till ett par riktiga galler. Lyxrenovering kanske, men med det ljudet är det verkligen värt att satsa lite på finishen!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-07-15 15:32

Kul, har du bjudit hem din goda vän för lyssning av hans "skräp"?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-16 00:20

Än så länge är han nog lyckligt ovetande. Tänkte vänta tills jag är klar...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-19 15:35

Dags att uppdatera lite. Diskanterna har ju visat sig fungera bra, men de ser ut som om de överlevt ett världskrig... Jag fixar alltså nya dammskydd för att maskera de värsta blessyrerna.

Jag använder ett finmaskigt "högtalartyg" som jag först sträcker runt en MDF och fäster med häftpistol:

Bild

Därefter stryker jag ut ett tunt lager vitlim runt kanten på diskanterna:

Bild

Diskanterna placeras upp-och-ner mot tyget. För att hindra att lim eventuellt tränger igenom tyget och fastnar i trät har jag lagt ett bakplåtspapper mellan tyget och MDF'en:

Bild

Slutligen placeras en ny MDF ovanpå och skivorna sätts i press med några klämmor:

Bild

Resultatet blir helt ok, efter att ha klippt rent runt kanterna. Några små limgenomslag kamoufleras effektivt med en svart spritpenna:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-20 16:05

Så har lådorna landat efter en tur hos lackeraren. Och vad ska man säga? Resultatet är helt perfekt! Om man speglar sidorna i ljuset kan man skönja mönstret från det gamla fanéret, men ytan är jämn och mjuk utan minsta defekt. Alla hörn är behagligt avrundade och även kanterna på ovansidan och ner mot listerna för baffeln på insidan är ordentligt fixade och lackade.

800 kr/låda var det verkligen värt!

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-07-20 21:55

Dom lådorna hittade ett bra hem på ålderns höst....

Snyggt! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-21 09:03

Prima jobb, jätte roligt att följa! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
keffboy

Inläggav keffboy » 2010-07-21 19:48

Ser ju jättebra ut det där! :)

Det blir att höra av sig till lackaren du rekommenderade.

Mvh
Anton

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-21 20:53

Javisst blev dom fina!

Nu har jag jobbat lite med bafflarna. Himla massa hål att borra; 30 st totalt per baffel, för hål till kablar och skruvar till alla elementen och fastsättning av själva baffeln:

Bild

För att inte tala om alla kablar som skall lödas och kopplas. Jag använder en flertrådig kopplingstråd från ELFA, på 0,75mm2. Den är lätt att arbeta med och isoleringen krymper inte vid lödning. Här är undersidan av baffeln med diskanterna kopplade "serieparallellt" och kablarna som skall ner till filtret som jag senare ska montera på baffeln mot golvet:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-22 00:35

Så var alla 30 skruvarna på plats... och botten försedd med hjul. Ännu saknas dock filter, så det dröjer tyvärr lite innan dom spelar. Tills vidare får dom rumstera med några välkända släktingar från Tymphany och Scanspeak (jag firar denna högtidsstund med en lite större bild, hoppas ingen får bläddringssjuka):

Bild

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2010-07-22 09:50

Verkligen snygga :D (som alla dina projekt)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-22 09:53

:oops: :oops:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-23 23:07

Att vänta på filterkomponenter från Europe Audio kan ju bli lite tålamodskrävande. Lika bra att göra klart så långt det går och driva med aktiva filter tills vidare.

Lådan är lite tom:

Bild

Jag klär sidorna under basen med Gullfiber, utrymmet under diskanterna fyller jag med dämpmateriel:

Bild

Resten av lådan fylls med dämpning:

Bild

Bakom soffan ryms EQ, delningsfilter och slutsteg som annars driver mina dipoler. Jag lånar några kanaler och driver OA5:orna provisoriskt. Så här ser det ut från "sweet spot":

Bild

Först lät det lite väl maffigt... tills jag insåg att jag glömt koppla ur EQ:n för LT-kurvan som annars driver SLS-basarna i slutna lådor och Scanspeak-basarna som sitter i öppen baffel :lol:.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-07-28 10:28

Vilket kul projekt, fint hus verkar du ha också. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-04 21:34

Har varit på Derma i Gråbo idag och botaniserat bland deras lager av olika stålnät :). Dom anlitar en underleverantör som punktsvetsar galler och dom har semester ett par veckor till... :(

Jag lämnade ett OA50 originalgaller som förlaga, så dom vet vad jag förväntar mig i retur 8). Men det lär inte bli några problem efter första kontakten med killen på verksta'n: "Det där ser ju ut som ett sånt där galler till en OA4". Respekt!

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati