rhenrics skrev:Kommersiellt så det förslår. Läser man stadgarna på LTS hemsida så ser man också att hela upplägget är mycket likt ett företag vilket som helst, med oberoende revisorsgranskning osv. Dock står det ingenting om vad som händer med årliga eventuellt överskjutande belopp i budgeten. Jag betvivlar att medlemmarna får någon årsredovisning hemskickad och jag ser heller ingen möjlighet att ta del av motsvarande via hemsidan. Svårt att få insyn i verksamheten med andra ord.
I sista numret fanns det ett sammandrag av årsmötet inklusive protokoll, det bifogades även en resultaträkning och balansräkning. Jag tror inte man kan kräva mycket mer av en förening... eller vad tycker du...? Jag är med i många föreningar, tex. idrottsföreningar men har aldrig fått liknande därifrån... då får man göra sitt bästa för att söka reda på den informationen om man vill ha den.
rhenrics skrev:Att bara presentera ett fåtal rekommenderade apparater som anses uppfylla vissa kriterier ligger också väl i linje med detta synsätt. Varför just dessa apparater lyfts fram framgår aldrig med mer än att man hävdar att de utmärkt sig på ett eller annat sätt. Vad som aldrig avslöjas är vilka andra apparater som också testats och på vilka punkter de anses ha misslyckats. Frågan om trovärdighet dyker då givetvis upp eftersom läsaren aldrig ges möjlighet att verifiera påståendena om apparatens unika suveränitet, eller relatera till egna värdefulla erfarenheter.
Jag har inte prenumererat mer än ett par år men jag tror aldrig jag har sett ett test där det bara testas en apparat, testar man tex. hemmabioförstärkare så är det ett antal, testar man dvdspelare så är det också ett antal, testar man hörlurar så är det långt många fler än du tycks tro osv. Är det prylar som inte klarat sig så bra så förklaras det alltid på vilka punkter det upptäckts brister. Att det sedan i rekommenderatlistan inte tas upp mer än dom prylar som klarat sig bäst finner inte jag så konstigt även om jag gärna hade haft tillgång till en lista med även apparater som inte klarat sig så bra och varför... men det är ju mest lättja, det står ju trots allt i tidningen.
Slutsats:
Det är dumt att uttala sig om saker man vet föga om. Snudd på pinsamt skulle jag nog kalla det. Vore jag du så skulle jag be om ursäkt och fundera över om det inte vore bäst att tänka lite innan nästa inlägg skrivs och kanske göra en liten undersökning så att påståenden grundas på någon typ av fakta istället för fördomar.
MVH. Christian