Almen skrev:Jag känner mig inte så, så det är nog en feltolkning. Jag försöker bara förstå hur du resonerar.
Bra. Det borgar för en fortsatt givande diskussion. Btw: Låt musikalitetskortet ligga kvar i leken, snälla du, om du vill ha en seriös diskussion. Det ordet har så mycket laddning åt olika håll att det känns bäst att undvika.
Almen skrev:Jag är intresserad av ett test som är så pass bra att jag - och många andra med samma intresse - kan lita på.
Som det är nu känns det rent intuitivt att något saknas eller är fel.
Jag vill helt enkelt veta.
Vad har du för fråga som du vill att testet skall svara på - vad är det du vill veta?
I princip skulle jag vilja att testet svarar på huruvida apparaten som testas är transparent. Detta betyder uppenbarligen att jag inte anser att testet som det görs idag duger. Om man tar på sig den stora kostymen och säger att man ska utröna om apparaten är transparent i strikt mening, då ska fanimig allt med. Allt. Inte bara ljud och toner utan..musiken.
Almen skrev:Så om resultatet från F/E-lyssning i en röranläggning med en transistorförstärkare som DUT är icke-detektion så blir din slutsats att...?
Tolka nu ovanstående frågor som nyfikna, och inte som aggressiva och retoriska.
Ingen fara.
Det är just det jag är nyfiken på. Slutsatsen måste i så fall bli att rörförstärkaren fungerar som en sån plugg som du talar om här nedanför. Tills dess tror jag inte på det, helt enkelt. Bara för att det finns rörbestyckad utrustning som används som har filtrerande och förvrängande effekt på olika sätt är det långt ifrån säkert att alla gör det, som du insinuerar.
Almen skrev:
För mig verkar det vara lite svårt att acceptera tanken på att en rörförstärkare färgar och att det är det man gillar. I studion håller man ju på så hela tiden: fixar med EQ, lägger på rörpluggar och lite extra dist, tills man tycker att det låter bra - "bättre än verkligheten" om man så vill. Vad är det för fel på det? Varför skulle det vara konstigt att gilla om en förstärkare gör något liknande?
Du bygger hela tiden ditt case på förvissningen om att det handlar om en förvrängning som man kan gilla eller ogilla. Jag diskuterar hela tiden utifrån perspektivet att det finns andra kvaliteter.
Det är dags att vakna, Almen, och komma till insikt om, eller att öppna sinnet för möjligheten att det kanske finns mätbara parametrar kvar att upptäcka därute.