Är det någon kunnig som har någon aning om varför
dvdspelare helt plötsligt börjat låta riktigt bra??
Jag tror inte att ditt antagande är riktigt, trots dina erfarenheter i fallet Pioneer vs Arcam.
Moderator: Redaktörer
Är det någon kunnig som har någon aning om varför
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Max,
Jitter betyder inte att bitar fall bort, utan att bitarna hamnar lite fel i tiden.
Jo, visst. Men felkorrigeringsfunktionerna då? Kan inte dom lösa detta?
Jax skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Max,
Jitter betyder inte att bitar fall bort, utan att bitarna hamnar lite fel i tiden.
Jo, visst. Men felkorrigeringsfunktionerna då? Kan inte dom lösa detta?
Mja, det funkar inte riktigt så. Eventuell felkorrektion vid utläsningen från skivan är redan gjord innan bitarna skickas ut på s/p-dif-utgången (eller aes/ebu eller vad man kör). Bitarna skickas på vinst eller förlust.
En fristående DAC måste gräva ut klockan ur bitströmmen som kommer in och härleda den för jitter så viktiga ordklockan ur detta. Detta görs med en faslåst loop och sådana kan både reducera jitter och generera det. Ordklockan är den som klockar in samplen i själva DA-omvandlaren och det är här tidsfelen kommer.
Ett sätt att få ner jitter till låga nivåer är att låta DAC-en vara klockkälla och mata tillbaka den till spelaren.
Max_Headroom skrev:Det där stärker mig i uppfattningen att en lös DAC inte är en så lyckad idé egentligen. Man verkar få, eller riskera att få, fler problem än man löser.
Men när (den förvisso påtagligt dyrare) 668 några veckor senare kopplades in var det bara att jubla. De överträffade testsektionens högsta förväntningar. En i sanning triumferanden apparat.
Hotspur skrev:Är det någon kunnig som har någon aning om varför
Jag tror inte att ditt antagande är riktigt, trots dina erfarenheter i fallet Pioneer vs Arcam.
några få imponerar
Sondek skrev:Hur tiskorrekt spelar denna DVD som avhandlas i denna tråd?
Menar då med avseende på rytmik/timing jämfört med andra spelare i liknande prisklass?
IngOehman skrev:Just den där Pioneer 575 hävdar sig utmärkt bra mot mycket på marknaden, och även mot mycket av det riktigt dåliga i high end-världen, och föralldel mot rena CD-spelare i samma prisklass som 575 också, men den föll bort ganska snabbt i jämförelse mot Sentec DiAna (det skall minnas att den kostade 7500:- när det begav sig - för tolv år sedan), så vi kände att 575 inte kunde klassas som en fullvärdg ersättare för den som vill kunna spela DVD-A och SACD, men inte ville gå bakåt i ljudkvalitet jämfört med Sentec DiAna.
Men när (den förvisso påtagligt dyrare) 668 några veckor senare kopplades in var det bara att jubla. De överträffade testsektionens högsta förväntningar. En i sanning triumferanden apparat.
Det där stärker mig i uppfattningen att en lös DAC inte är en så lyckad idé egentligen. Man verkar få, eller riskera att få, fler problem än man löser
Sondek skrev:Om jag förstått det hela rätt av de 9 inläggen som kom efter mitt senaste inlägg så baseras detta på rena mätningar och inga lyssningsupplevelser då följdaktligen inga hjärnor har varit inkopplade i denna process eftersom dom inte duger till det...![]()
Birger skrev:668:an är ingen dålig återgivare men jag saknar framför allt basinformation. Pioneeren låter lite tunn i jämförelse. Det är inga stora skillnader men för mig var dom tydliga. Nivåerna var kalibrerade så det beror inte på det. Varför är det så märkligt bland er LTS:are att man kan tycka så?? Har vi rubbat er världsbild nu??
Kanske massavhopp på gång och kris i korridorerna??
Äh kom igen det handlar ju bara om stereo![]()
Jag kan mycket väl förstå att ni upplever den som korrekt både mätmässigt och ljudmässigt rent subjektivt. Jag kan även tänka mig att det är min alldeles inkorrekta hjärna som föredrar Esounds lite djupare bas![]()
Fast placebo är det inte då vi var fyra oberoende som tyckte väldigt lika om basinfon från spelarna. Sen att det var en som föredrog Pioneer är ju en annan sak
Varför kan det inte vara placebo? Visste ni inte hur spelarna så ut? Testade ni förresten blint?
PPS. Morello och jag gjorde några försök att höra skillnad, i
hemmamiljö, mellan några DACar. Vi gav upp rätt snart. DS.

IngOehman skrev:Varför kan det inte vara placebo? Visste ni inte hur spelarna så ut? Testade ni förresten blint?
Hotspur skrev:Men snälla Ingvar...
Förklara dig gärna, ditt inlägg är helt obegripligt Stefan

Det måste inte alltid finnas en bortförklaring till att andra tycker annorlunda än LTS!
Jag betvivlar inte för en sekund att alla som berättar om vad de tycker, tycker precis så som de redovisar, men man kan inte TYCKA om objektiviteter.

Hotspur skrev:Förklara dig gärna, ditt inlägg är helt obegripligt Stefan
Det är oxå närmast obegripligt hur du/ni orkar ställa dessa irrelevanta (för dom som inte orkar svara) standardfrågor, om och om igen - bara för att ni skall få nöjet att i slutänden känna er som "segrare", pga att den stackare som inte uppfyllt allt i LTS-formuläret inte tror på era metoder... Det måste inte alltid finnas en bortförklaring till att andra tycker annorlunda än LTS!
Birger skrev:Fast placebo är det inte då vi var fyra oberoende som tyckte väldigt lika om basinfon från spelarna.
Fast placebo är det nog inte då vi var fyra oberoende som tyckte väldigt lika om basinfon från spelarna.