Efter ett par års funderande har det äntligen blivit dags för nya högtalare och det ser nu ut som att jag blir en lycklig ägare av ett par piPs och 6st a1:or inom en vecka.
Förhoppningsvis går det bra att bygga ihop högtalarna och sedan återstår det att placera dessa på ett så bra sätt som möjligt och att börja arbeta med akustiken i rummet.
Jag har försökt att samla på mig så mycket information jag kunnat om placering av högtalarna men det är ett par saker jag undrar över och som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Nedan är en illustration över tänkt placering:

Takhöjden är 290 cm.
Öppningen på vänstra väggen är 225 cm hög.
Öppningen på bakre väggen är 255 cm hög.
Fönsterna går nästan hela vägen upp till taket och lämnar bara 25 cm upp till taket.
piPs-högtalarna är tänkta att placeras på en bänk som är 50 cm hög. Ritar man upp ett T blir avståndet mellan högtalarna 210 cm och streckets mittpunkt till lyssningspositionen blir 250 cm. 250/210 blir 1.19 vilket borde vara perfekt.
Då jag inte har tänkt ha någon dialoghögtalare och lyssnarna på kanten av soffan sitter en bra bit från bästa lyssningsposition blir det intressant att höra hur ljudet blir där.
Som jag förstått det bör jag sikta piPs-högtalarna mot en punkt framför lyssningspositionen.
Fråga 1:
Finns det något jag kan göra för att ge lyssnarna på sidorna av soffan en bättre ljudbild eventuellt på bekostnad av de i mitten av soffan?
a1 #1 och a1 #6 har jag tänkt placera 20 grader framför den centrala lyssningsplatsen.
Fråga 2:
Ska jag sätta dessa högtalare 164 cm från golvet så som det står i manifestet eller ska jag sätta dem 20 grader över öronhöjd så som det står angivet på andra ställen?
Fråga 3:
Om de nu ska sättas 20 grader över öronhöjd är det då 20 grader från mitten av lyssningsplatsen (cirka 90 cm över öronhöjd) eller är det 20 grader från utkanten av lyssningsplatsen (cirka 45 cm över öronhöjd)?
a1 #5 går inte att placera i en ”tårtbitsdelning” då det är ett fönster där. Därför får den helt enkelt sättas lite längre bak.
Fråga 4:
Ska även a1 #2 placeras lite längre bak så att det blir symmetriskt?
Höjden som a1 #2 och a1 #5 bör sitta på påverkas som jag förstår det av placeringen av a1 #1 och a1 #6 samt av takets höjd.
Om vi utgår från att a1 #1 och a1 #6 sätts på 190 cm över golvet så återstår 1 meter upp till taket. Då skulle a1 #2 och a1 #5 kunna sättas 30 cm högre upp (30% * 100 cm).
Öppningen på vänstra väggen är 225 cm hög vilket gör att om a1 #2 ska sittas över den så hamnar den eventuellt något högre än vad som är optimalt.
Alternativet är att flytta den lite längre bakåt närmare hörnet då den då kan placeras på valfri höjd.
Fråga 5:
Hur rekommenderar ni att jag ska placera a1 #2 och a1 #5?
Om vi utgår från att a1 #1 och a1 #6 sätts på 190 cm över golvet så skulle det betyda att a1 #3 och a1 #4 ska placeras rätt högt upp på väggen. Det blir 250 cm upp (40 cm från taket) om jag uppfattat allt rätt. Jag läser i ett utdrag från en manual att ”Man kan i själva verket moderera detta lyft mot rummets bakre delar något, och om rummets takhöjd är mycket stor måste man moderera det om det skall bli riktigt bra”. Nu är öppningen i den bakre väggen 255 cm hög så a1 #4 behöver placeras ännu lite högre.
Fråga 6:
Ser ni något alternativ till att placera a1 #4 255 cm upp och ska a1 #3 då placeras på samma höjd?
Fråga 7:
Om a1 #2 och a1 #5 placeras lite längre bör a1 #3 och a1 #4 placeras lite närmare mitten av den bakre väggen?
Jag har planerat att driva högtalarna från en Onkyo TX-SR508 inställd på 4 Ohms impedans med ambienshögtalarna inställda som ”small”. Tanken är att koppla det såhär:
Surround Left = a1 #1 + a1 #2 parallellkopplade
Surround Right = a1 #6 + a1 #5 parallellkopplade
Surround Back Left = a1 #3
Surround Back Right = a1 #4
Fråga 8:
Är det någonting jag behöver tänka på när jag kopplar in ambienshögtalarna? Behöver jag t.ex. koppla in några seriemotstånd någonstans?
Fråga 9:
Är det något annat när det gäller placering som ni tycker att jag bör överväga eller tänka på?
Tack för att ni tog er tid att läsa såhär långt!