Ny Ino-kund i behov av placeringshjälp

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanielH

Ny Ino-kund i behov av placeringshjälp

Inläggav DanielH » 2010-07-16 12:33

Hej,

Efter ett par års funderande har det äntligen blivit dags för nya högtalare och det ser nu ut som att jag blir en lycklig ägare av ett par piPs och 6st a1:or inom en vecka.

Förhoppningsvis går det bra att bygga ihop högtalarna och sedan återstår det att placera dessa på ett så bra sätt som möjligt och att börja arbeta med akustiken i rummet.

Jag har försökt att samla på mig så mycket information jag kunnat om placering av högtalarna men det är ett par saker jag undrar över och som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Nedan är en illustration över tänkt placering:

Bild

Takhöjden är 290 cm.
Öppningen på vänstra väggen är 225 cm hög.
Öppningen på bakre väggen är 255 cm hög.
Fönsterna går nästan hela vägen upp till taket och lämnar bara 25 cm upp till taket.

piPs-högtalarna är tänkta att placeras på en bänk som är 50 cm hög. Ritar man upp ett T blir avståndet mellan högtalarna 210 cm och streckets mittpunkt till lyssningspositionen blir 250 cm. 250/210 blir 1.19 vilket borde vara perfekt.

Då jag inte har tänkt ha någon dialoghögtalare och lyssnarna på kanten av soffan sitter en bra bit från bästa lyssningsposition blir det intressant att höra hur ljudet blir där.

Som jag förstått det bör jag sikta piPs-högtalarna mot en punkt framför lyssningspositionen.

Fråga 1:
Finns det något jag kan göra för att ge lyssnarna på sidorna av soffan en bättre ljudbild eventuellt på bekostnad av de i mitten av soffan?

a1 #1 och a1 #6 har jag tänkt placera 20 grader framför den centrala lyssningsplatsen.

Fråga 2:
Ska jag sätta dessa högtalare 164 cm från golvet så som det står i manifestet eller ska jag sätta dem 20 grader över öronhöjd så som det står angivet på andra ställen?

Fråga 3:
Om de nu ska sättas 20 grader över öronhöjd är det då 20 grader från mitten av lyssningsplatsen (cirka 90 cm över öronhöjd) eller är det 20 grader från utkanten av lyssningsplatsen (cirka 45 cm över öronhöjd)?

a1 #5 går inte att placera i en ”tårtbitsdelning” då det är ett fönster där. Därför får den helt enkelt sättas lite längre bak.

Fråga 4:
Ska även a1 #2 placeras lite längre bak så att det blir symmetriskt?

Höjden som a1 #2 och a1 #5 bör sitta på påverkas som jag förstår det av placeringen av a1 #1 och a1 #6 samt av takets höjd.

Om vi utgår från att a1 #1 och a1 #6 sätts på 190 cm över golvet så återstår 1 meter upp till taket. Då skulle a1 #2 och a1 #5 kunna sättas 30 cm högre upp (30% * 100 cm).

Öppningen på vänstra väggen är 225 cm hög vilket gör att om a1 #2 ska sittas över den så hamnar den eventuellt något högre än vad som är optimalt.

Alternativet är att flytta den lite längre bakåt närmare hörnet då den då kan placeras på valfri höjd.

Fråga 5:
Hur rekommenderar ni att jag ska placera a1 #2 och a1 #5?

Om vi utgår från att a1 #1 och a1 #6 sätts på 190 cm över golvet så skulle det betyda att a1 #3 och a1 #4 ska placeras rätt högt upp på väggen. Det blir 250 cm upp (40 cm från taket) om jag uppfattat allt rätt. Jag läser i ett utdrag från en manual att ”Man kan i själva verket moderera detta lyft mot rummets bakre delar något, och om rummets takhöjd är mycket stor måste man moderera det om det skall bli riktigt bra”. Nu är öppningen i den bakre väggen 255 cm hög så a1 #4 behöver placeras ännu lite högre.

Fråga 6:
Ser ni något alternativ till att placera a1 #4 255 cm upp och ska a1 #3 då placeras på samma höjd?

Fråga 7:
Om a1 #2 och a1 #5 placeras lite längre bör a1 #3 och a1 #4 placeras lite närmare mitten av den bakre väggen?

Jag har planerat att driva högtalarna från en Onkyo TX-SR508 inställd på 4 Ohms impedans med ambienshögtalarna inställda som ”small”. Tanken är att koppla det såhär:

Surround Left = a1 #1 + a1 #2 parallellkopplade
Surround Right = a1 #6 + a1 #5 parallellkopplade
Surround Back Left = a1 #3
Surround Back Right = a1 #4

Fråga 8:
Är det någonting jag behöver tänka på när jag kopplar in ambienshögtalarna? Behöver jag t.ex. koppla in några seriemotstånd någonstans?

Fråga 9:
Är det något annat när det gäller placering som ni tycker att jag bör överväga eller tänka på?

Tack för att ni tog er tid att läsa såhär långt!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-07-17 12:55

Oj oj, många frågor... Först, välkommen till faktiskt!

Vill du ha dom bästa svaren på dina frågor så hade jag nog ringt IÖ!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-07-17 19:26

vi kanske skulle stänga forumet och sätta upp en skylt med texten

"forumets stängt vid alla frågor gällande högtalare kärlek potensproblem
samt bantningstips ring ingvar" :lol:

fö tycker jag skissen ser bra ut+invinkling
och sitter de inte för mycket ihop?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-17 20:12

Allt ser bra ut.

Jag skulle gjort på samma vis.

Inga seriemotstånd behövs och de bakre kan du höjja upp över dörren.

Det enda som kan vara problemet är fokuseringen för de vid sidan, men det inte bedömmas innan om det ens är ett problem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DanielH

Inläggav DanielH » 2010-07-17 23:30

Tack Aerob! Jag får konsultera IÖ om jag inte känner mig trygg med svaren jag får här.

Profbd:
Spontant kan jag också tycka att högtalarna sitter mycket ihop men 250/210 = 1.19 ska tydligen vara bra för just piPs. Lyssnarna på kanterna sitter dock precis framför höger respektive vänster högtalare. Kanske vore det bra att flytta soffan lite mer bakåt och flytta isär högtalarna något? Det för med sig en del annat men det är något jag får överväga.

MagnusÖstberg:
Det känns tryggt att höra att ni skulle ha gjort på samma vis. Tack för responsen. Jag har upplevt att piPs ger en ganska stor sweet spot så förhoppningsvis är det bara jag som är nojjig i onödan.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2010-07-18 09:37

Jag tycker också att du verkar vara på rätt väg. Har själv en liknande uppsättning högtalare (piP, 6st A1 + en Dialog 1) och det låter mycket trevligt både för musik & film.

Ett par saker bara.

Placeringen av piPs: Jag tror du får experimentera lite med avståndet mellan högtalarna och placeringen av soffan tills du hittar den bästa kompromissen mellan återgivningen i "sweet spot" och det ljud som de i kanten på soffan får. Du ville ju inte ha en centerhögtalare, men det är ju en lösning som kan vara möjlig i framtiden. Jag kör med center och tycker det funkar bra, men du kommer säkert att få till det utmärkt med rätt invinkling och avstånd också.

Glöm inte att det ska vara akustikskivor av rätt kvalisort bakom piPs:arna, oavsett vad eventuella bättre hälfter tycker om saken! :D

Surroundhögtalarna: Ofta är man begränsad av hur rummet ser ut vad gäller placeringen av surroundhögtalarna. Följ instruktionerna så gott det går och experimentera med alternativa placeringar tills du är nöjd är de bästa råd jag kan ge. Tycker det ser vettigt ut på din skiss.

Du kommer ju att köra 6.0 men de flesta filmer har ju bara 2 kanaler för surround inmixade, så kolla om din receiver skickar ut surroundljud även till bakersta kanalerna om materialet är 5.1 (det kan du förmodligen ställa in nånstans).

Lycka till!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-18 12:10

Jag har ju bara piP att tillgå men jag har mycket större avstånd mellan dem, 280 cm, och därför också en större "sweetspot". Upplever inte att fyra lyssnare kan sitta i bredd med "full ljudbild", högst två vill jag påstå. Nu är vi säkert olika känsliga för hur vi upplever en korrekt ljudbild. Personligen har jag blivit betydligt kinkigare med åren. Dock är den tonala balansen helt i ordning med piP/piPs även "ute på kanten". Jag har ingen "bildvisare", tv/duk som hjälper till med att fästa ljudbilden rummet. Du har också lyssningssoffan betydligt längre ut från väggen bakom lyssnarna. Man får passa sig så att man inte hamnar för närra rummets mitt där basen blir kan bli nära obefintlig.

Användarvisningsbild
DanielH

Inläggav DanielH » 2010-07-19 10:28

Tack för tipsen Conan. Intressant att ni kör med Dialog 1. Vad tycker ni att den största skillnaden blir med och utan Dialog 1? Hur stort rum har ni och hur bred är lyssningspositionen hemma hos er?

Ett par akustikskivor är också beställda för att ställas bakom högtalarna. Har nämnt det till frugan vid ett par tillfällen och hoppas nu på att de blir insläppta. Kommer dock att få göra en del eftergifter när det gäller möbleringen i resterande rum för att kompensera. Det är det lätt värt!

Har aldrig haft 6.X tidigare så har inte funderat på att det skulle kunna bli problem med mixningen. Hittar inget i manualen till min Onkyo TX-SR508 om det men det är en helt ny receiver så tycker att det vore konstigt om det inte gick att lösa.

RogerGustavsson:
Det blir alltid problem med att sitta många i bredd i ett lite mindre rum. Har inga illusioner om att alla kommer att få plats i sweet spot. Hoppas dock på att hitta en kompromiss som jag kan leva med.

Rummets mitt ligger mindre än en meter framför lyssningspositionen. Jag blir lätt orolig när ni nämner basen. Har inte jättestora möjligheter att flytta soffan mer än kanske 10-30 cm bakåt. Det blir mycket intressant att få experimentera med placeringen. Ännu mer intressant blir det att få höra piPs i mitt eget rum då jag hittills bara fått höra dem hemma hos andra.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-07-19 10:41

Det där med center eller ingen center har diskuterats en hel del, även inställningar på receivern. Sök lite så hittar du säkert någon av dessa trådar. (Exempel på lämpligt sökord: "fantomcenter")

Själv tycker jag att sweetspot för dialog i filmer blir för smal utan center, dom 2 ute på kanterna i din soffa till exempel kommer sannolikt inte uppleva lika "korrekt" riktning till den som talar i ljudbilden. Men du kan ju testa hur det blir och komplettera med center senare om det inte funkar.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-19 12:00

Ska du låta piPs sköta hela jobbet själva, alltså inga moduler ?! :)

Jag kan intyga att det fungerar mycket bra, sålänge du inte tänkt spela upp film på hög volym (väldigt subjektivt, men... "högvolym" för mig, har jag märkt/ är högre än vad dom flesta anser "högt", nästan på grännsen till väldigt högt för en del, eller "lite högt" typ... :wink: ) Och den volymen med lyssningsavstond >2,5m så upplever jag att piPs inte räcker till. då bottnar man gärna dom nämligen... Men sålänge man håller sig inom dessa ramar så är dom fullgoda, även till film och man får faktiskt med mycket av det roliga, den där typiska "stämmnings basen" som brukar läggas in och ligga där i bakgrunden av skeenden i filmen. Den förmedlas mycket bra och med trovärdig och självsäker pondus, väldigt roligt att dessa små högtalare kan göra detta så bra... :lol:

piPs + 6st a1, jo det blir nog en löjligt trevlig hembiokombination, väldigt "smutt" och trevligt. piPs har möjlighet, att med noga placerign och ordentligt dämpas bakom (om under/framför om dom står på en djup bänk), precentera en ljudbild som är sylvass och liksom balacerad på ett rakblad. Perfekt precision, nästan lite läskigt bra blev det med iPs till min dator anläggning förut, det blev så bra att det va något av det bästa jag någonsin hört i fråga om precission i ljudbilden och 3D djup 8)

edit: Det är ju ganska lätt att senare införskaffa ett par ProfundusX (pX-2) moduler och dela vid 80Hz i recivern, för att få det där riktigt bottenvridet. ProfundusP modulerna är såklart också en möjlighet, men dom saknar "det där extra" som ju är halva vittsen med att kompletra med moduler (tycker jag). jag tycker att piP står sig så pass bra själva att profundusP modulerna nästan är överflödiga, om det inte nästan enbart är högre ljudtryck som efterfrågas och inte absolut ett större upplevt djup och närvorakännslan som det ger...
Jag hade profundusP-4 förut och det är en mycket stor skillnad nu mot mina profundusX-2, pX-2 spelar på ett hela annat sätt och med ett djup och en botten som man bara kan glömma med profundusP modulerna...
klart värt dom extra 2000kr tycker jag, och se till att bestälal dom i 45x45x60cm utförandet om du ska ha pX moduler, mycket smidigare och snyggare nämligen ;)

edit2: Gällande med eller utan center... med både iPs och piP så lyckades jag få till ett ceneri och 3D djup som var i det närmaste skrämmande. Det gick att, utan att jag överdriver! höra exakt vart i båda djupled, höjd led och sidled, höra om någon skulle. T.ex. tappa en nål och det råkat snappas upp vid inspelningen, eller om ett löv kom blåsandes förbi, utan att lövet syntes i bild så kunde man höra hur den skrapade förbi på marken, och då verkligen påmarken, i höjd med marken många gånger! :D . detta gälde för ett ca BxD = 1x0,5m stort område vid sweepspot, så man kunde sitta 2 personer och få en nästan precis lika bra upplevelse, nu var detta på bara 1,85cm lyssningsavstond så det bör gå att få till ett större sweetspott med ett störra rum = större lyssningsvatond. så 3 personer borde nog gå i ditt rum, dock blir det nog svårt om ni ska vara 4st och 2st sitter på kanterna...

lycka till !
Senast redigerad av DVD-ai 2010-07-19 12:10, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-07-19 12:09

DVD-ai, är dina ProfX-lådor beställda färdiga från Ino?

Vad gäller att spela högt, så sköter nog diskantelementen detta.
Starkt heter det. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-19 12:27

Ragnwald skrev:DVD-ai, är dina ProfX-lådor beställda färdiga från Ino?

Vad gäller att spela högt, så sköter nog diskantelementen detta.
Starkt heter det. :wink:

Nej dom är köpta i byggsats i rå MDF av dess förra ägare, så jag har köpt dom färdiga faktiskt och samam sak med i16s, jag frångick mina principer lite (att alltid montera ihopp själv) då jag fick bra pris och dessutom älskade dom vid första anblicken... :roll: :D

Haha, jaja.. :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
DanielH

Inläggav DanielH » 2010-07-19 13:56

DVD-ai:
Inga basmoduler till att börja med. Flyttade nyligen in i ett flerfamiljshus från sekelskiftet med ganska dålig ljudisolering till grannarna. Tänkte därför börja lite försiktigt för att avgöra vart deras smärtgräns går. Har också mycket möbler och annat att införskaffa så känner inte heller att jag har råd med basmoduler för tillfället.

Kommer av hänsyn till grannarna inte att spela på riktigt så hög volym som jag skulle vilja. Därför har jag gjort bedömningen att piPs ska räcka till gott och väl.

Roligt att höra att de nya basmodulerna fungerar bra för dig. Det blir något jag har att se fram emot någon gång i framtiden.

Bänken piPs:arna ska stå på är 40 cm djup och piPs är 28 cm djup. Det är ett litet glapp mellan bänk och vägg där jag har tänkt ställa akustikpaneler. Har sedan tänkt att högtalarna ska stå mer eller mindre emot panelerna. Att det blir 12 cm bänkyta framför högtalarna borde inte spela någon större roll. Jag såg att ni hade dämpat framför era i16s men då har ni ett djupt skrivbord så blir en annan sak då.

Häftig anläggning ni har föresten!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-07-19 14:29

Sorry Daniel, för OT.

Jag bara reagerade på hur element och port var placerade i lådfronten, inte speciellt inoaktigt, om man säger. Å tydligen var det hemmabyggen.:wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-19 14:56

DanielH skrev:DVD-ai:
Inga basmoduler till att börja med. Flyttade nyligen in i ett flerfamiljshus från sekelskiftet med ganska dålig ljudisolering till grannarna. Tänkte därför börja lite försiktigt för att avgöra vart deras smärtgräns går. Har också mycket möbler och annat att införskaffa så känner inte heller att jag har råd med basmoduler för tillfället.

Kommer av hänsyn till grannarna inte att spela på riktigt så hög volym som jag skulle vilja. Därför har jag gjort bedömningen att piPs ska räcka till gott och väl.

Roligt att höra att de nya basmodulerna fungerar bra för dig. Det blir något jag har att se fram emot någon gång i framtiden.

Bänken piPs:arna ska stå på är 40 cm djup och piPs är 28 cm djup. Det är ett litet glapp mellan bänk och vägg där jag har tänkt ställa akustikpaneler. Har sedan tänkt att högtalarna ska stå mer eller mindre emot panelerna. Att det blir 12 cm bänkyta framför högtalarna borde inte spela någon större roll. Jag såg att ni hade dämpat framför era i16s men då har ni ett djupt skrivbord så blir en annan sak då.

Häftig anläggning ni har föresten!

ok, jo men som sagt, piPs fungerar jätte bra själva, gäller bara att begränsa volymen till "lagom högt" så klarar dom biffen gallant även i något så dynamiskt oförutsägbart som film.

Att jag dämpar framför mina högtalare beror på att jag vill minska kammfiltereffekten, ljudet blir klart mycket luddigare i mellanregistret om jag inte har dämpmaterialet där... Det är alltså inte reflexerna som jag försöker att bli av med för dom träffar mig ändå inte som jag sitter.
dock så ska bordet bort, detta är bara en extremt tilfällig lösning... :)

Du kan testa om du vill, prova lägg lite dämp under och lyssna efter förändringar kring mellanregister/undre mellanregister området. sedan så kasnke det inte passar sig estetiskt att ha det där, men kul att testa i atat fall :)
Mvh//David

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-21 10:21

Jag har planerat att driva högtalarna från en Onkyo TX-SR508 inställd på 4 Ohms impedans med ambienshögtalarna inställda som ”small”.

Enligt mätningar från hemmabiotidningen så är det enda som händer med denna onkyoförstärkare i 4-ohmsläget att all effekt sänks rejält- i alla belastningar.
Den ger bara kring 40 watt i detta läge.

Effektkuben i 8-ohmsläget ( eller normalläget ) såg däremot mycket bra ut ända ned till 1 ohm. Det finns därför ingen anledning därför att köra på 4-ohmsläget.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-21 10:31

DanielH skrev:Tack Aerob! Jag får konsultera IÖ om jag inte känner mig trygg med svaren jag får här.

Profbd:
Spontant kan jag också tycka att högtalarna sitter mycket ihop men 250/210 = 1.19 ska tydligen vara bra för just piPs. Lyssnarna på kanterna sitter dock precis framför höger respektive vänster högtalare. Kanske vore det bra att flytta soffan lite mer bakåt och flytta isär högtalarna något? Det för med sig en del annat men det är något jag får överväga.

MagnusÖstberg:
Det känns tryggt att höra att ni skulle ha gjort på samma vis. Tack för responsen. Jag har upplevt att piPs ger en ganska stor sweet spot så förhoppningsvis är det bara jag som är nojjig i onödan.

Var inte rädd att prova olika avstånd mellan piPs och din lyssningsposition.
Avståndet 1.18- 1.19 är inte "hugget i sten". Det hela beror väldigt mycket på ditt lyssningsrum också. Prova alltså litet olika alternativ.

Det är ju du som ska bli nöjd med ljudet.

Om du har ett rum som "suger" väldigt mycket bas så kan kanske en ihopflyttning någon/några decimeter av dina piP göra susen. Men den korrekta lösningen ( dyrare dock ) stavas nog extra basmoduler och akustikbehandling.

Detsamma gäller invinklingen av högtalaren. Det kan bli väldigt bra med en något mindre invinkling än att du "ser" ytterkanterna på högtalaren, också- tycker jag. Fast man frångår då konstruktörens tänk vid utvecklandet av högtalarna, förstås.

En stor heltäckningsmatta på golvet framför piPs gör susen.
Golvreflexen är bland den värsta ljudförstöraren.
Det finns också snygga, tunna dämpplattor att sätta några stycken i taket om det behövs. Min bror har gjort just det- med mycket fint resultat ljudmässigt. Kostnaden är 2-300 kr för 4 st.

Användarvisningsbild
DanielH

Inläggav DanielH » 2010-07-21 23:22

Richard:
Stort tack för alla bra tips!

Du verkar ha helt rätt om receivern. Enda anledningen att ställa den i 4 Ohm-läge verkar vara att den inte blir lika varm då. Får jag inga större värmeproblem blir det normalläget som gäller.

Kommer att flytta runt piPs:arna rätt mycket i början och väntar med att skruva upp några a1:or tills jag bestämt mig för vart soffan kommer att hamna.

Har en stor matta mellan soffan och bänken som piPs:arna ska stå på. Förhoppningsvis hjälper den något.

Det kommer att bli en mindre fight med frugan om akustikplattorna bakom högtalarna och alla a1:orna så tror tyvärr inte det är aktuellt med plattor i taket än på ett tag. Uppskattar dock tipset.

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-07-22 13:07

Richard skrev:Det finns också snygga, tunna dämpplattor att sätta några stycken i taket om det behövs. Min bror har gjort just det- med mycket fint resultat ljudmässigt. Kostnaden är 2-300 kr för 4 st.

Beklagar OT, men var hittar man dessa tak-dämpplattor?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-07-22 13:56

Hej DanielH!

Du har ju redan fått många bra/trevliga tips, men jag har litet komplement du kan överväga.

Som någon nämnt så kan det vara en fördel ur bashänseende att dra bak soffan så mycket som möjligt. (Går det bara ett par decimeter, så gör åtminstone det). Samtidigt möjliggör detta också att sära något mer på huvudhögtalarna, vilket ökar sweetspot. Om du särar på huvudhögtalarna - glöm inte att vinkla om dem.

En av de stora effekterna av kraftigt invinklade högtalare är just att fler personer kan sitta i bredd med bra klangbalans och stereobredd. Ju närmare man sitter ena högtalaren - desto mindre direktljud får man från denna och desto mer direktljud från den som är längre bort. Mängden direktljud från respektive högtalare kompenserar alltså (i viss mån) för olika långt avstånd. (Jämför med icke invinklade högtalare där kortare avstånd ger mer direktljud. Där försvinner snart högtalaren längst bort när man förflyttar sig i sidled.)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-07-22 15:05

pgmj skrev:
Richard skrev:Det finns också snygga, tunna dämpplattor att sätta några stycken i taket om det behövs. Min bror har gjort just det- med mycket fint resultat ljudmässigt. Kostnaden är 2-300 kr för 4 st.

Det finns väldigt många sorters plattor beroende på vad man vill åtgärd, gips, träfiber, mineralull osv.

Det här är en variant. http://www.rockisol.se/ smältlim och upp i taket.. Finns säkert i bygghandeln.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-22 16:31

bassman skrev:
pgmj skrev:

Det finns väldigt många sorters plattor beroende på vad man vill åtgärd, gips, träfiber, mineralull osv.

Det här är en variant. http://www.rockisol.se/ smältlim och upp i taket.. Finns säkert i bygghandeln.

Precis.

Bl.a. på Beijer.

Det är en fördel om man är två då man använder smältlimmet och sätter upp dem i taket. Limmet torkar fort. Dom väger nästan inget.
Bor man i en betonglägenhet gör det mycket stor skillnad till det bättre.

Användarvisningsbild
DanielH

Inläggav DanielH » 2010-07-30 09:28

För en vecka sedan fick jag delarna till alla högtalare och piPs monterades samma dag.

Det var lite pill och jobb men lådorna var redan lackade och som tur var har jag hjälpsamma kompisar som är duktiga på lödning.

Jag blev lite paranoid då jag läste om smältlim som lossnat efter en tid så det blev PL 400 i stället.

Bild

Såhär såg föresten vardagsrummet ut innan det fanns några högtalare:

Bild

Såhär ser det numera ut från sweet spot:

Bild

De senaste dagarna har jag spenderat med att måla a1:orna. Det vita vattenbaserade färgen jag fått rekommenderat av min färghandel blev mörklila när den målades på lådorna. Efter 6 tunna lager med roller och ett halvt dygns torka mellan varje lager blev det tillslut vitt och riktigt bra.

Monteringen gick också bra och under gårdagen testspelades respektive a1:a som framhögtalare. Visst låter de inte lika imponerande som piPs och de går långtifrån lika djupt men jag blev ändå imponerad av hur rent och klart de kunde återge det mesta jag spelade.

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-30 11:30

DVD-ai skrev:Att jag dämpar framför mina högtalare beror på att jag vill minska kammfiltereffekten, ljudet blir klart mycket luddigare i mellanregistret om jag inte har dämpmaterialet där... Det är alltså inte reflexerna som jag försöker att bli av med för dom träffar mig ändå inte som jag sitter.

Vill bara nämna att kamfiltereffekten ÄR just en konsekvens av de
ståendevågor* som reflexen skapar.

Kort sagt: Utan reflex - inga komfiltereffekter.

Vh, iö

- - - - -

*Ståendevågor och kamfiltereffekt hittar man mellan högtalaren och
väggen. Passerar man högtalarna (på väg ut mot rummet) så har
man kamfiltereffekter men inga ståendevågor, bortsett förstås ifrån
dem som kommer av reflexer i alla andra väggar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-30 13:06

IngOehman skrev:
DVD-ai skrev:Att jag dämpar framför mina högtalare beror på att jag vill minska kammfiltereffekten, ljudet blir klart mycket luddigare i mellanregistret om jag inte har dämpmaterialet där... Det är alltså inte reflexerna som jag försöker att bli av med för dom träffar mig ändå inte som jag sitter.

Vill bara nämna att kamfiltereffekten ÄR just en konsekvens av de
ståendevågor* som reflexen skapar.

Kort sagt: Utan reflex - inga komfiltereffekter.

Vh, iö

- - - - -

*Ståendevågor och kamfiltereffekt hittar man mellan högtalaren och
väggen. Passerar man högtalarna (på väg ut mot rummet) så har
man kamfiltereffekter men inga ståendevågor, bortsett förstås ifrån
dem som kommer av reflexer i alla andra väggar.

haha, ok :D
trode att dom liksom kunde "arbeta" separerat från varandra också... ok men det jag dämpat då är första reflexerna = dämpat kammfiltereffekten också, jag tyckte att det blev otroligt stor skillnad på ljudet. skulle inte kunna leva utan dämpnignen på bordet...
Mvh//David

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-07-31 09:09

DanielH skrev:Såhär ser det numera ut från sweet spot:

Bild

Kanske kan det vara värt att lyfta upp absorbenterna från golvet? Tror inte den delen som är bakom bänken gör någon större nytta.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-31 09:35

Snyggt, du har en bra början där. :)
Liten hylla på väggen ovanför TV:n, med lite prylar och blommor blir en nätt diffusor.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Ny Ino-kund i behov av placeringshjälp

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-31 18:42

Daniel H, jag tror det finns risk att du får för lite bas när soffan står såpass långt ifrån väggen bakom soffan.

Det kan vara en fördel om soffan står längre bak.

Men allt detta hör du ju när du riggat upp allt, vilket du nu gjort. Hur tycker du att det funkar? Har du experimenterat med lyssningsplatsens placering?

Om du då börjar med fronhögtalarna och lyssningsplats, så kan du i senare skede montera surroundhögtalarna, så att de hamnar rätt.

Jag ser att du kör en ganska "ren" möblering, vilket är snyggt. Problemet är att det brukar bli bättre ljud med mer möblemang... :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DanielH

Inläggav DanielH » 2010-07-31 20:21

Tack för tipset pgmj. När allt annat är ordnat ska jag se över placering av absorbenterna. De är inte riktigt godkända av regeringen än men ska täcka in dem i något snyggt tyg för att öka WAF-faktorn har jag tänkt.

En hylla kanske inte vore så dumt över TV:n som ni säger Sprudel. Är dock inte förtjust i tanken att behöva vattna någonting som står över TV:n men det finns ju andra saker som går att ställa i en hylla.

Johan_Lindroos:
Tack så mycket för tipsen! Soffan är sedan några dagar flyttad cirka 20 cm bakåt och högtalarna framtill står lite längre ifrån varandra. Hittills har jag testat att flytta runt framhögtalarna en del och prövat olika vinklingar.

Har nyligen flyttat därför är möbleringen fortfarande lite spartanskt. Det ska bli lite gardiner för fönsterna, troligtvis hyllor baktill och eventuellt på vänster sida samt lite tavlor och sånt på väggarna.

Har idag fått upp alla högtalarna och måste säga att jag är väldigt nöjd. Det var ett år sedan jag ägde några högtalare och minnet är kort så det är svårt att jämföra. Tidigare hade jag ett stort och runt vardagsrum som var väldigt dämpat då det tidigare hade varit en ljudstudio där. Hade då ett Canton Ergo-system med RC-A framtill, CM 502 som center och 202 baktill.

Jag har intalat mig själv att piPs låter något mer neutralt, detaljerat och på ett mer korrekt sätt återger ljudet än vad RC-A gjorde. Då det är ett år sedan jag hörde RC-A och jag nu har ett helt annat rum så är det himla svårt att avgöra om det verkligen är så eller inte.

Tycker basen är imponerande för så små högtalare men klart är att RC-A gav betydligt mer biomuller och gick också djupare. Har spenderat halva dagen idag med att spela musik och stycken från olika filmer. För det mesta tycker jag basen fungerar alldeles utmärkt men vid just en del stora explosioner saknar jag den där avgrundsdjupa basen jag tidigare upplever mig haft. Samtidigt så spelar jag musik som jag vet innehåller mycket och djup bas så återges den med bravur. När jag t.ex. spelar Sabrina med Einstürzende Neubauten eller Elektro Kardiogramm från Kraftwerks liveskiva Minimum-Maximum så tycker jag basen återges på ett bra sätt även vid måttlig volym. Utan någon ”baspuckel” så är det dock mycket musik som är dåligt producerat/mastrat som blir basfattigt. Men det skyller jag på inspelningarna och inte på högtalarna.

Nu är var jag just inte ute efter biomuller utan är glad så länge jag inte stör grannarna allt för mycket. Flyttar jag i framtiden går det alltid att komplettera med ett par basmoduler.

I mitt tidigare system var det verkligen lätt att lokalisera bakhögtalarna men nu vill jag påstå att A1:orna är omöjliga att lokalisera och att de smälter väldigt bra in i ljudbilden. Har vid flera tillfällen idag ställt om till stereo-läge på recievern bara för att kolla om det var något ljud på de andra kanalerna. Mycket av atmosfären försvann då genast och ljudet blev plötsligt centrerat till främre delen av rummet. Så visst finns surroundljudet där och det ökar helt klart känslan i filmerna men det är svårt att sätta fingret på varifrån ljudet kommer.

Har tidigare inte varit så förtjust i att lyssna på musik i annat än stereo men har nu lyssnat en del i läget ”PLIIx Music” och det är inte så himla tokigt faktiskt. Har ännu inte bestämt mig för om det är att föredra före stereo men det är klart ett alternativ.

Har ännu inte lyssnat på några maffiga panoreringar av ljudet men måste troligtvis titta på fler actionsekvencer för det.

Här kommer två bilder på de uppsatta a1:orna:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-31 21:07

De där öppningarna mot andra rum kan vara knepiga, kan sluka en del frekvenser. Öppna planslösningar är sällan gynnsamma för akustiken. Om du inte upplever någon saknad av bas har du haft tur!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino