Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl
OK. Du får rätt. Jag orkar inte tjafsa om saker som har noll eller minimal praktisk betydelse.
Jag återkommer angående dess praktiska betydelse.
Jo, den visan börjar vi kunna nu. Har inte din spökskrivare tid just nu?
petersteindl skrev:Du ändrade R5 från 100k till 470k. Gjorde det någon skillnad?
Ja, förstås på ökad utsignalen från ingångsröret men det tolkar jag som att spänningsdelaren med det rörets Ri och belastningen fick ett annat förhållande och inte på grund av någon fiktiv motkoppling.
Jag förstår inte vad det är med dig Flint. Jag använder ingen spökskrivare. Jag skriver själv och jag har inte tid att sitta här hela dagarna för att skriva. Jag kan säga att det har en praktisk betydelse om man vill minimera distorsion och att det tar tid för mig att dryfta detta och den tiden har jag inte just nu. Jag känner det som att du vill provocera för att inkräkta på min personliga integritet. Ett tips! Gör aldrig det! Varken hos mig eller någon annan. Försök inte binda andra eller sätta på tvångströja på andra. Jag ser det som synnerligen oförskämt från din sida. Är du en oförskämd människa? Om det är det du vill vara så lyckas du i ditt uppsåt.
Vad gäller förstärkningen i röret och de yttre motstånden så har röret ett teoretiskt μ. De yttre motstånden som påverkar och oftast drar ner μ ser jag som lokal återkoppling som bestämmer förstärkningen i röret. Hos trioder är det så att distorsionen minskar då förstärkningen närmar sig dess teoretiska μ. Det är en parameter som man kan utnyttja om man vill minimera distorsion. Det är synnerligen användbart då man därefter vill applicera mer global motkoppling på lite fiffiga sätt för att uppnå en förstärkare som är okänsligare för belastning.
MvH
Peter