Pioneer 668 - en bra eller dålig apparat som CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är multispelaren Pioneer 668 enligt din uppfattning en bra eller en dålig CD-spelare?

Omröstningen slutade 2005-03-28 16:56

Jag tycker att det är en bra CD-spelare!
65
84%
Jag tycker att det är en dålig CD-spelare!
12
16%

Antal röster : 77

Användarvisningsbild
IngOehman

Pioneer 668 - en bra eller dålig apparat som CD-spelare?

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 16:56

När jag såg rhenriks obegripliga inlägg i den andra 668-tråden:
rhenriks skrev:Jag spekulerade kring varför en mass-market producer väljer att släppa en produkt som så många inte anser låter bra...

...Tre till fyra personer enbart på detta forum, vad jag läst, emot och en för, mellan 75 och 80 % emot alltså, talar väl sitt tydliga språk?

...kände jag att detta är något som måste undersökas. Jag känner ju hundratals människor som har BARA lovord att säga om 668's ljudkvalitet. Jag är själv en av dem.

Naturligtivs kan inte alla dessa finnas på detta forum, troligen bara några få, men självklart finns den andra här istället, som gillar den också.

Det är ju helt absurt att tro att jag skulle vara den enda på detta forum som tycker att en apparat jag uppfattar som en av 2000-talets ljudkvalitetsbästa HIFI-apparater alla kategorier (inte bara sedd som CD, DVD-A, DVD, SACD, m fl-spelare alltså) är en bra apparat. I detta fall gäller det alltså bara huruvida det är en ljudkvalitetsmässigt bra CD-spelare.

Så då kollar vi!

För att göra frågesällningen enkel struntar jag i DVD-A och SACD-förmågan för den har lustigt nog ingen ifrågasatt. :o Då blir frågan:

Är Pioneer 668 en bra apparat som CD-spelare eller är det en dålig CD-spelare?

Vh, Ing. Öhman

PS. Den som inte hört spelaren i något sammanhang, får inte rösta. Men det fattar väl alla.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-25 03:17, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-22 17:13

Har bara hört "den" hos IÖ (det var väl den?). Det lät bra :wink:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 17:33

Ja, det var den. :wink:

Jag gillar den mera för varje dag som går. Ingen annan CD-uppspelningsapparat jag haft här någonsin har haft 668's förmåga att spela olikheterna mellan olika fonogram med sådan total frihet från gemensamma karaktärer. Varje fonogram man stoppar in öppnar en ny spännande akustisk värld.

Det kanske inte är så viktigt för alla, men för mig är det det.

Jag avskyr verkligen att bli påminnd om utrustningens ofrånkopplingbara karaktärer när jag spelar musik.

Men det gäller inte bara för avspelning av musik...

"Endast fullständig frihet från färgingar medger fullständig kretiv frihet" - brukar jag säga när jag skall (försöka) övertyga studioägare om vikten i att ha både en karaktärslös lyssning, och att skaffa en uppsättning inspelningsapparatur där musiken har chans att slippa in i den elektroniska världen utan att redan i det första steget vara permanent deformerad.

Det är verkligen märkvärdigt hur sällsynt det är att hitta inspelningsstudior som ens äger tre par mikrofoner (med kanske lite olika upptagningskarakteristika?), men där alla erbjuder rak tonkurva, dynamiskt linjär signalhantering, låg distorsion och lågt brus.

Det flesta har faktiskt inte en enda sådan mikrofon! :cry: :o

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-22 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-22 17:38

Ingvar, kör du analog ljudöverföring både från CD och DVD?
Hur mycket sämre är enligt din mening en Denon AV-receiver på att D/A omvandla än denna DVD-spelare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 17:48

Ja, det gör jag i princip alltid. Skillnaden är ganska stor i vissa moder. 668 är alltid den bättre.

Nu är ju 668n mer än en CD-spelare och DVD-A-spelare och SACD-spelare.

Den har dekodrar för exempelvis DTD och AC3 (DD) också. Där är faktiskt skillnaderna lite olika. Denon 2105 har en hygglig dekoder inbyggd för AC3, inte lika bra som Pioneer 668, men inte långt ifrån faktiskt.

Däremot är faktiskt DTS-dekodern fantastiskt mycket bättre i 668, det vill säga den är inte speciellt imponerande alls i Denon 2105. Det primära problemet är att Denon 2105's DTS dekoder brusar alldeles för mycket för att jag skall tycka att det duger, men mina krav kanske är orimligt höga.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-03-22 17:53

Men vad fan Ingvar, ska man behöva gå och köpa sig en 668 nu trots allt :wink: . Undrar månne hur lång tid apparaten har kvar... (innan den tas ur produktion asså)

MVH
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 18:09

Om man är LTS-medlem (för BÅDE 2003, 2004 och 2005) vet jag att den fortfarande går att köpa, men leveranstiden är mycket lång, i storleksordningen 2 månader.

Det är nog något av ett världsrekord tror jag. Dess segertåg har tagit Pioneer helt på sängen.

Vh, iö

PS. Det speciella kravet på kontinuerilga medlemsskap beror på att vi inte vill ha tillfälliga medlemmar som bara är ute efter att utnyttja erbjudandet. Dessutom ställde Pioneer kravet, eftersom de vill ha återkoppling på apparatens kvaliteter, så att de skall kunna säkerställa att kommande generationer av apparater inte förlorar det som 688 har. Därför ville Pioneer ha erfarna lyssnar.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-22 18:25

Däremot är faktiskt DTS-dekodern fantastiskt mycket bättre i 668

Öhman:

Själv kopplar jag 5.1 ljudet koaxialt ut ur min 668 till min H/K hembio förstärkare när jag tittar på dvd-film.
Vore det kanske läge att testa koppla in 668:an analogt till H/Kn och för lyssna om det blir bättre ljudkvalitet i dts/ac-3?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 18:38

Att testa skadar aldrig.

Jag minns inte riktigt hur dekodrarna lät i HK-apparaten, men Pioneeren är ju förstås bättre rent ljudkvalitetsmässigt, men det finns ju andra aspekter också, av mera kvantitativ natur, därmed inte sagt ointressanta.

Exempelvis:

1. Omdirigering av .1-kanalen om man inte har "subwoofer".

2. Framplocking av extra bakkanal/er med hjälp av matrisdekoder.

Båda dessa fall kan de flesta hemmabioförstärkare hantera.

Vh, iö

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-03-22 18:41

Jag har haft min 668 i 14 månader nu och har alltså haft god tid att utvärdera den. Måste säga att första gången jag kopplade in den i anläggningen blev närmast chockartad. Var den verkligen SÅ bra?

Ja det var den, åtminstone i relation till vad jag spelat på tidigare, nämligen en Pioneer PD-75, 92-års modell. Dock har jag i andra sammanhang lyssnat på modernare apparater, många dyrare som inte nått ända fram. Det är en sådan apparat som 668 som gör HiFi kul på allvar. Att hitta detta pris/prestanda förhållande är sällsynt.

Mest slående var nog detaljupplösningen och som jag upplever det, frånvaron av egenljud. Också en enastående rumslig återgivning när sådan finns på CD:n.

Det roliga är att jag sedan den köptes inte en enda gång sneglat på andra spelare och undrat om de skulle prestera bättre. Kanske finns det sådana, men anar också prislappen på dessa. Det måste vara mycket lätt att hitta sämre apparater men till mycket högre pris.

Det enda som grämer mig är att den inte fanns i svart. Alla vet ju att riktiga apparater skall vara svarta.

Har i huvudsak bara använt den som CD-spelare. Har bara ett fåtal SACD och DVD-A. De inspelningar som här låter bra har låtit bra även i CD-version, så där har jag inte mycket säga.

Ska man klaga på något så var min gamla PD-75 byggd som ett slagskepp (12 kg) och med en enastående finish. Det matchar inte 668:an.

Film har jag bara kört rakt in i min gamla 15" TV.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 18:53

Fin stereo och liten TV, den kombinationen borde man undersöka vanligheten av också. :wink:

Jag tror någon (Didrik deGeer närmare bestämt) myntade ett bra namn på en sådan musikanläggning.

Nämligen en konnessör-anläggning!

Noga räknat handlade det om en anläggning helt utan TV.

Jag tyckte det var rätt kul, men måste samtidigt erkänna, att de tre bästa musikanläggningar jag har hört i mitt liv var allihopa hemmabioanläggningar! Det hade jag inte sagt för fem år sedan dock, för då var det inte sant.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-22 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-22 18:58

Jag vill - med emfas - göra gällande att en konnessöranläggning helt saknar apparatur för visning av rörliga bilder. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 19:01

Då vill jag fråga hur det är meningen att en film-konnessör skall kunna betrakta sina filmer?

Hur?

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-03-22 19:04

Ja jag håller kanske med dig Morello, den TV:n står där bara för att slippa springa upp och ned i huset om jag skulle vilja kolla något mellan musiklyssnandet.

Jag är nog en dålig "filmfreak", tröttnar ofta efter en kvart och anar att "har jag inte sett detta förut".

Mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-22 19:06

IngOehman skrev:Då vill jag fråga hur det är meningen att en film-konnessör skall kunna betrakta sina filmer?

Hur?

Han får helt sonika uppsöka en konnessörbiograf, vilken är utrustad med en högklassig filmprojektor. 8)

En annan lösning på problemet med TV i vardagsrum kan ju vara att inte ha någon TV-tuner och på så sätt säkerställa att man slipper dokusåpor och annan smörja. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 19:13

Det finns en av-knapp också...

Lär man sig att hantera den behöver man inte tilltaga så drastiska preventiva tilltag som bildkällevisningsapparaturuteslutning.

Vh, iö

PS. Och hur menar du förresten att den där konnessörbiografen skall kunna visa film utan en konnessörljudanlägging? Det framgick inte. Projektorn räcker ju bara till bildvisningen.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-03-22 19:17

Det är väl lite fel forum att ställa frågan för att få någorlunda relevant (statistiskt) svar...
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-03-22 19:19

IngOehman skrev:Dessutom ställde Pioneer kravet, eftersom de vill ha återkoppling på apparatens kvaliteter, så att de skall kunna säkerställa att kommande generationer av apparater inte förlorar det som 688 har. Därför ville Pioneer ha erfarna lyssnar.

Hur ska det här gå till i praktiken?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-22 19:21

Nu är jag ju inte så rabiat att jag helt utesluter en kombinerad musik- och filmanläggningen. Det bästa, för att slippa en störande dumburk, torde vara att ha en motordriven duk. :P Jag tror duk+projektor-lösningen får klåfingriga typer att låta bli att reflexmässigt sätta på teven för att slötitta(på tex. dokusåpor). 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-03-22 19:21

Morello skrev:
IngOehman skrev:Då vill jag fråga hur det är meningen att en film-konnessör skall kunna betrakta sina filmer?

Hur?

<snip>
En annan lösning på problemet med TV i vardagsrum kan ju vara att inte ha någon TV-tuner och på så sätt säkerställa att man slipper dokusåpor och annan smörja. :D

TV'n åkte ut för många år sedan, men för någon månad sedan flyttade en projektor in i lyssningsrummet (som kanske då borde kallas lysstittrummet, eller lustigtrummet). Dock ingen TV-tuner.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-22 19:29

Morello skrev:Nu är jag ju inte så rabiat att jag helt utesluter en kombinerad musik- och filmanläggningen. Det bästa, för att slippa en störande dumburk, torde vara att ha en motordriven duk. :P Jag tror duk+projektor-lösningen får klåfingriga typer att låta bli att reflexmässigt sätta på teven för att slötitta(på tex. dokusåpor). 8)

låter som hemma hos mig :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-03-22 19:37

Kör själv med 14" tv. Att placera en dumburk mellan högtalarna är verkligen ett brott av rang. Nej, bort med skiten. Funderar på att bygga mig dedikerade "monoblockställ" till mina 208:or och placera försteg/cd längs sidvägg. Ursäkta för OT :? .

//E
11010000

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-03-22 19:45

OT, som vanligt :wink:

Får man fråga vad du själv har hemma IÖ, till vardags lixom.

Och om man nu får det, fråga asså, så undrar man ju över svaret oxå :roll: ¨

//YMLL (Ynklig Magsjuk LasseLite)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-22 20:00

Jag har inte hört den själv. Dessutom är den ful som stryk, så här kommer den inte in. Men jag kan säga en sak:

Skilnaden på CD-spelare (och DVD också för den delen) är i regel så liten att det inte är speciellt mycket att bry sig om. Själv har jag svårt att höra någon skillnad alls på dom.

Ingen, alltså inte någon, av dom påstår sig kunna höra stora, eller mycket stora, skilnader mellan olika CD-spelare (och DVD-spelare) har kunnat redovisa HUR dessa fantasiksa skillnader uppstår. Själv tror jag att dom uppstår inne i lyssnarens hjärna och inte har något med den fysiska verkligheten att göra. Bara små nyanskillnader.
Det finns ju förståss spelare som är gjorda för att ha viss karraktär, men dom är så få, så dom bryr jag mig inte om.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-22 20:06

"Det speciella kravet på kontinuerilga medlemsskap beror på att vi inte vill ha tillfälliga medlemmar som bara är ute efter att utnyttja erbjudandet. Dessutom ställde Pioneer kravet, eftersom de vill ha återkoppling på apparatens kvaliteter, så att de skall kunna säkerställa att kommande generationer av apparater inte förlorar det som 688 har. Därför ville Pioneer ha erfarna lyssnar."

xxxxx Skulle Pioneer alltså erbjuda exklusiv beställningstillverkning för LTS-medlemmar, för att få återkoppling från erfarna lyssnare och säkerställa framtida hög kvalité, samt kräva att apparaterna inte säljs till mindre erfarna lyssnare? xxxxx

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-22 20:22

Rhenrics:

Öhman skrev ingenting om en beställningstillverkning endast för LTS medlemmar. Vill du vara så vänlig att tagga ned?

/Daniel
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Skrollevattus

668..

Inläggav Skrollevattus » 2005-03-22 21:00

Att säga att 668 inte duger som cd-spelare är löjligt !

xxxxx

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-22 21:41

Om man inte tycker det låter bra med 668 så är det nog andra variabler som spelar in, framförallt högtalare, rummet och inspelningen.

I IÖ:s rum som består av 668, Denon 2105 och Pi60S låter det osannolikt bra om bara inspelningen är bra (IÖ har gott om sådana inspelningar också).

Skulle det låta ännu bättre med en ännu "bättre" (transparant, ofärgande m m) cd spelare? Antagligen - men ganska litet tror jag.

Skulle jag vara nöjd med ljudkvaliteten hos IÖ själv. Absolut. Jag är där nästan ( :wink: ) själv.

Skulle jag nöja mig med Denon 2105? Nej - jag är alldeles för teknik och apparatintresserad för det. Det är inte IÖ (vilket kanske är svårt att tro). Inget fel idet :!:

Det enda som inte övertygade mig ljudmässigt hos dig IÖ var din vinylspelare - om det var spelaren, nålen, riaat eller något annat har jag ingen aning om.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-22 21:53

woland skrev:Ja det var den, åtminstone i relation till vad jag spelat på tidigare, nämligen en Pioneer PD-75, 92-års modell. Dock har jag i andra sammanhang lyssnat på modernare apparater, många dyrare som inte nått ända fram. Det är en sådan apparat som 668 som gör HiFi kul på allvar. Att hitta detta pris/prestanda förhållande är sällsynt.

Mest slående var nog detaljupplösningen och som jag upplever det, frånvaron av egenljud. Också en enastående rumslig återgivning när sådan finns på CD:n.

Mvh

Hur upplevde du bottenregistret i jämförelse mellan spelarna?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: 668..

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-22 21:57

Skrollevattus skrev:Att säga att 668 inte duger som cd-spelare är löjligt !
Antingen så har man hörselskador eller så har man en anläggning som är helt åt skogen :wink:

I dom 2 fallen kommer det ju knappast hjälpa att byta CD-spelare...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi