Svante skrev:...men jag tror ändå inte att jag hörde den utan i mycket mycket större grad högtalarnas förvrängning (sug på den Ö

), rummets påverkan och framförallt inspelningarnas kvalitet. Men bra lät det ju, så jag röstade ja i alla fall.
Jag tvingas erkänna att du nog har rätt.

I varje fall rätt så mycket rätt.
Så är det ju med högtalare och rum - de är tämligen svåra att göra lika lågförvrängande som apparater tidigare i kedjan, men man skall inte underskatta mänskliga hörselns förmåga att "höra igenom" olika fel.
Även om man naturligtivs inte kan uttala sig om en enskildhet genom att höra den genom en lång kedja av okändheter, är det märkvärdigt hur lätt det kan vara att höra inverkan (därmed inte sagt att man kan värdera vad som är rätt och fel) av apparater som enligt mätinstrumenten är mycket raka och linjära, genom apparater som enligt samma mätinstrument är äsentligt mindre raka och linjära...
Skall man dra detta resonemang ännu längre får man inte heller glömma sakernas helt olika talangdomäner. En högtalares egenbrus är t ex mycket lågt (men inte ickeexisterande som vissa tycks tro), medan förstärkare och annan elektronik ofta brusar hundrafaldigt mera.
Högtalares distorsionsgenererande olinjäriteter förefinnes dessutom i olika dimnsionssystem, int sällan avskilda med deriverande eller integrerande funktioner. Detta leder till att olinjäriteterna inte sällan är avsevärt mindre alarmerande än man kan tr om man bara tittar på THD. Jag brukar som tumregel (fst jag avskyr tumregler...) säga att en högtalare med en distorsion om 0,1% motsvarar en förtärkare med en distorsion om 0,01%.
Fast skall jämförelsen vara rättvis kan man faktiskt balansera det ännu längre åt de hårda förstärkarkravens sida. 0,2% mot 0,005 är inte orimligt.
Till sist får man inte glömma att uppgifterna även rent filosofiskt är ganska annolunda. En högtalare och det rum de står i är ju en del av en ljudfältdekoder. Huruvida deras förmåga kan påstås vara "svårdefininierad" och kvaliteterna därför kan påstås vara lika svårbedömbara, är näppeligen ett tillfredsställande argument för att minska kraven på andra, tidigare delar av kedjan. Det tycker i varje fall inte jag.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).