motkoppling

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-27 19:00

Flint skrev:Någon som har något förslag på fler tester med det här slutsteget eller ska vi ge oss här? Jag kan inte motkoppla det så mycket mer för förstärkningen räcker inte till med så mycket mer utan att jag plockar in ett rör till.

Haha!

Du har tidigare sagt att steget är skitdåligt och inget speciellt. Du envisas med pentodkoppling och sitter skitnöjd :D

Kan du verkligen begära mer av detta steg :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-27 19:08

DS skrev:
Flint skrev:Någon som har något förslag på fler tester med det här slutsteget eller ska vi ge oss här? Jag kan inte motkoppla det så mycket mer för förstärkningen räcker inte till med så mycket mer utan att jag plockar in ett rör till.

Haha!

Du har tidigare sagt att steget är skitdåligt och inget speciellt. Du envisas med pentodkoppling och sitter skitnöjd :D

Njae. Jag tänkte inte för min egen del utan för dom av er som tycker att det här kanske är intressant och vill passa på och krama ut lite till av själva tekniken innifrån. För mig är det inget nytt där i det vi har snackat om. Bara att experimentet blev bättre än väntat. Och - pentodkopplat är bara ingångsröret - inte slutröret. Det är skillnad det.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-27 19:13

Flint skrev:
DS skrev:

Haha!

Njae. Jag tänkte inte för min egen del utan för dom av er som tycker att det här kanske är intressant och vill passa på och krama ut lite till av själva tekniken innifrån. För mig är det inget nytt där i det vi har snackat om. Bara att experimentet blev bättre än väntat. Och - pentodkopplat är bara ingångsröret - inte slutröret. Det är skillnad det.

:oops:

Jaa, jag såg de nu :D fort o fel som vanligt

Förklarar kanske varför steget går att lyssna till :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-27 19:20

DS skrev:Förklarar kanske varför steget går att lyssna till :)

Då kanske man kan föreslå en vända med att pentodkoppla slutröret och höra hur det låter då så får du rätt i alla fall.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-27 19:47

Flint skrev:

Då kanske man kan föreslå en vända med att pentodkoppla slutröret och höra hur det låter då så får du rätt i alla fall.

Absolut, varför inte!

Orkar du så :D

Spännande o se hur du upplever det då, borde ju inte bli i närheten lika linjärt men kanske en kurva som tilltalar ändå!?

Kommer inte förstärkningen bli större!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-27 19:53

DS skrev:
Flint skrev:

Absolut, varför inte!

Spännande o se hur du upplever det då, borde ju inte bli i närheten lika linjärt men kanske en kurva som tilltalar ändå!?

Jo men det kommer ev. att drukna i utgångsimpedansen som blir bortåt kanske 50-100ohm. Det mesta ändrar sig men jag har aldrig testat det med 6L6GC så jag vet inte exakt. Men att det kommer att låta skit kan jag nog lova. I alla fall utan nfb. Ska simulera det först och se om det stämmer sen i praktiken. Hinner nog inte bli klar i kväll.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-27 19:55

Flint skrev:
DS skrev:
Flint skrev:

Absolut, varför inte!

Jo men det kommer ev. att drukna i utgångsimpedansen som blir bortåt kanske 50-100ohm. Det mesta ändrar sig men jag har aldrig testat det med 6L6GC så jag vet inte exakt. Men att det kommer att låta skit kan jag nog lova. I alla fall utan nfb. Ska simulera det först och se om det stämmer sen i praktiken.

Men nu har du ju nfb så kanske blir det lyssningsbart ändå :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-27 19:57

Ska givetvis anpassa motkopplingen 14dB även till pentodkopplingen och redovisa både med och utan. Annars blir det ju ingen riktig jämförelse. Men ja, med nfb tror jag att det blir rätt skapligt även med en pentod som slutrör.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-27 20:49

Kör så det ryker Flint! Världsklass. :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-27 20:54

Jag vet. 8) :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 11:19

Så här ser 6L6GC:s Ri pentodkopplad ut i sig simulerat i den här kopplingen. 184kohm vid 1kHz. Det motsvarar 36.8K med 14dB nfb (184/5) och 118ohm efter trafon (36.8K/310). Alltså en dämpfaktor på 0.067 gentemot åtta ohm.

Så vidriga värden att jag blir osäker. Vi får se om dom stämmer men här känner jag mig inte direkt uppkäftig just nu. Det bjuder jag på om det skulle visa sig vara fel.

Bild

-----------------

Så här simulerar Ri på utgången för hela steget med slutröret pentodkopplat. Stämmer alltså enligt beräkningen ovan. Att det blir lite toppigt beror på utgångstrafons egenskaper. Den går liksom "på tomme". Min trafomodell är inte helt komplett så var topen hamnar i frekvens i verkligheten stämmer nog inte och troligen inte maxnivån exakt heller eftersom spicet och röret i verkligheten toligen inte har exakt samma värden. Tendensen bör dock stämma vilket vi förstås ska kolla.

Röd= utan nfb.
Blå= med nfb.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 12:51

En bild på dunderklumpen.

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-28 13:00

Kan inte påstå att jag klykar de sista graferna och inläggen men det är intressant hursomhelst. Till slut biter det väl. :oops:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 13:02

KarlXII
La mest ut simuleringen för att jämföra med hur det sen stämmer med verkligheten. En test på simuleringarnas trovärdighet eller verklighetens overklighet jämfört mot den heliga teorin/hypotesen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 14:00

Lyssnar på trissesteget med LM3886 under tiden jag mekar. Infekterade svampjä... Dyngljud och dött utan sväng. Bara ljud. Hur fel som helst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-28 14:10

Ujuj... tänk om det råkar vara mer rätt nu enl. dem själva? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-28 14:14

Nattlorden skrev:Ujuj... tänk om det råkar vara mer rätt nu enl. dem själva? :mrgreen:

Det ska väl dom skita i 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 14:14

:D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-28 14:28

KarlXII skrev:
Nattlorden skrev:Ujuj... tänk om det råkar vara mer rätt nu enl. dem själva? :mrgreen:

Nej, artister med självrespekt borde göra hembesök och på de ställen återgivningen var undermålig skulle de tvångsåterköpa fonogrammet. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 14:30

Lämna ett års garanti - minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-28 14:31

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:

Nej, artister med självrespekt borde göra hembesök och på de ställen återgivningen var undermålig skulle de tvångsåterköpa fonogrammet. 8)

:lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-28 14:46

Att spela musik som man inte gillar är alltid ett bra
sätt för den med ambitionen att bli missnöjd med det
man hör ur sin stereofoniapparatur. ;)

Ungefär som att ta ut favvo-kärran på en tråkig väg.

(Eller den liknelsen kanske haltade lite väl mycket...)

Spelar hellre musik som jag gillar. Eller lyssnar på P1,
det är alltid en bra plan B. 8)

Tystnad är också klart bättre än dålig musik, och typ
gratis (ibland.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 15:35

Så här blev Ri med och utan nfb uppmätt. Stämmer alltså inte så bra med simuleringen vad gäller toppens max förmodligen för att trafon inte är exakt modellerad i sim men tendensen stämmer dock som jag misstänkte. Fick räkna om motkopplingen så att den stämmer efter de nya värdena och utimpedansen är nu 24 ohm motkopplad (grön).

Bild

----------------------------

Thd vid 3.5V ut 1kHz i Öhmanlasten som tidigare. Betydligt lägre än väntat. Förvirrande reslultat. Hur f¤n ska det här låta???

Med nfb.
Bild

Utan nfb.
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-28 17:00

Flint, från 4:e tonen och uppåt har denna röris lägre dist utan återkoppling. Det är endast 3e-tonen som är lägre med återkopplingen.

Kan det bero på att återkopplingsslingan är för lågohmig? Kan du öka dessa motstånd med en tiopotens? d v s R10 och tillhörande R9. Du kanske får minska R4 med motsvarande grad för bibehållen arbetspunkt.

Det är också lite mer saker som ändras som att kapacitansers inverkan kommer in vid lägre frekvens med högohmigare nät.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 17:12

Nu Pentodkopplat. Jämför med de här versionerna.

Harry James
Före
Efter - motkopplat - pentod
Efter - icke motkopplat - pentod

Jag tror att det räcker så.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 17:34

Lätt att göra en lyssningsrecension här (verklig asså). Det pentodkopplade steget låter bedrövligt illa. Bättre must och dynamik än trisseteget men hård elak klang vilket i vanlig ordning inte framkommer alls i samma grad i f/e-testet. På alla punkter helt underlägset den triodkopplade varianten trots nästan ingen* skillnad i thd dem emellan. Musikalitet helt bortblåst. Jag syftar till både triod och pentod med nfb. Sämst dynamik, "liv" och musikaliskt sväng har dock transistorsteget.

Jag graderar dom alltså i ljud och musikkvalitet.

1 Triodkoppling
2 Trissesteget
3 Pentodkoppling

Eller kanske

1 Triodkoppling
2
3 Pentodkoppling och Trissesteget

*Reservation - åtmintone vid 1kHz.

//
Senast redigerad av Flint 2010-07-28 18:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2010-07-28 18:25

petersteindl skrev:Flint, från 4:e tonen och uppåt har denna röris lägre dist utan återkoppling. Det är endast 3e-tonen som är lägre med återkopplingen.

Kan det bero på att återkopplingsslingan är för lågohmig? Kan du öka dessa motstånd med en tiopotens? d v s R10 och tillhörande R9. Du kanske får minska R4 med motsvarande grad för bibehållen arbetspunkt.

Det är också lite mer saker som ändras som att kapacitansers inverkan kommer in vid lägre frekvens med högohmigare nät.

MvH
Peter

Jag skulle tro att det beror på att återkopplingen inte är tillräcklig och att open-loopgain är i lägsta laget. Då brukar högre ordningens distprodukter titta fram.

I min egen röris har jag drygt 20dB motkoppling och en open-loopgain på >50dB.

Nu är det inte så lätt att öka motkopplingen, man brukar få börja kompensera förstärkaren för att den inte ska börja bli instabil.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 18:50

Disten består även pentodkopplat till största del av D2. Övre kurvan THD och D2 "håller ihop". Öhmanlastat och motkopplat.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 19:06

Nu ber jag att få tacka för mig. Det har varit givande. Så här mycket dist har jag inte sett sedan 90-talet när jag kopplade och mekade som mest. Synd att jag inte hade samma mätmöjligheter då som idag. Ni får dra precis vilka slutsatser ni vill av det här. Det bryr jag mig inte om. Jag föreslår att någon transistordiggare tar vid och gör samma sak med en transistorförstärkare. Vore kul att få stå på läktaren och provlyssna f/e-filer med 0-20-40-60-80dB motkopplade grushögar ett tag.

MP

Inläggav MP » 2010-07-28 19:17

Bra jobbat Flintan :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi