Vilken av grupperna eller enskilda medlemmar därav har lättare att ändra sig och ge de andra rätt, tror du?
Ezoo skrev:Bägge är lika trångsynta det är vad jag tror.
En intressant replik...
Sociologiskt alltså.
Den totala nihilismen.
Att svaret avges utan tvekan, och innehåller "självklarheten" att allt handlar om trångsynthet. Inte om fakta. Den som inte överger sin övertygelse för att ge andra rätt är trångsynt, medan de som ändrar uppfattning (hur många gånger då?) förstås inte är trångsynta, eller?
MEN SAKFRÅGAN DÅ??? Varför kommer denna alltid bort?
Varför glömmer vissa att verkligheten faktiskt kan se ut på ett visst sätt, och att ovilja (eller oförmåga) att ändra sig och ge dom andra rätt faktiskt kan bero på att de andra har fel.
Är det trångsynt att då vidhålla sin uppfattning?
Nej, det är det inte! Jag protesterar därför å det bestämdaste, både å mina egna vägnar och å Callistos, Rydbergs m fl "meningsmotståndares".
Dom är inte trångsynta.
Jag är väldigt långt ifrån överens med dem i alla frågor, men jag respekterar att de står fast vid sin uppfattning så länge det ÄR deras ärliga uppfattning. Det skulle inte falla mig in att kalla dem trångsynta. Sett ur mitt perspektiv må jag uppfatta att de inte har koll, men trångsynthet är något helt annat.
Är det några som är trångsynta så är det de som har så snäv syn på verkligheten att de saknar förmåga att bilda sig uppfattningar från sin bild av verkligheten.
Då återstår att byta till populära uppfattningar, och tydligen att även beskylla dem som inte gör det, för att vara trångsynta. Fint Ezoo.
Vh, Ing. Öhman