Leka med magneter... existerar modulation ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Leka med magneter... existerar modulation ?

Inläggav Richard » 2010-07-29 11:08

Klistrar in en del av en fundering från en annan tråd:

Richard skrev:

..och kanske ett förhöjt q-värde för baselementet vid mycket långa kabel längder, vilket borde generera mera bas i en högtalare med något mindre kontroll om allt är optimerat för en kortare kabel innan högtalaren ( med lägre resistans ).

Eller är jag ute och cyklar här ?

Flint skrev:

Närå. Det är ju bland annat det som hörs på mina testfiler i nfb-tråden. Att basresonansfrekvensen(erna) bumlar till sig när utimpedansen blir för hög. Nu har jag inte räknat på vad en rulle lampsladd ger men 4-6ohm i rörsteget är ju direkt hörbart. Sen är det nog inte säkert att all skulle ogilla det om de inte vet omet. Kan nog skilja.

Richard skrev:

...och detta innbär i sin tur att en högtalare med upplevd "tunn bas" beroende på alltför lågt q-värde i basregistret kommer att låta en smula mera balanserad och med mera bas med tex. ett 2 ohms motstånd i serie med högtalarens pluspol.?*
------------------
Ovanstående resonemang borde väl betyda att dimensioneringen av filterspolens resistans i serie med baselementet påverkar hela högtalarens uppförande med avseende på q-värde och avstämningsamplitud i basområdet ? En spole med tunn tråd är således inte alltid bättre än en tjock tråd?

Kan man få exakt samma effekt med en pålimmad magnet på baksidan av baselementet ?

Eller påverkas då musiken dynamiskt beroende på effekten man skickar in i systemet- magnetisk modulering ?

Är det någon skillnad med att "leka" med resistansen innan högtalaren, än att "leka" med magneter ?

Existerar magnetisk modulering ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Leka med magneter... existerar modulation ?

Inläggav Naqref » 2010-07-29 11:42

Richard skrev:Ovanstående resonemang borde väl betyda att dimensioneringen av filterspolens resistans i serie med baselementet påverkar hela högtalarens uppförande med avseende på q-värde och avstämningsamplitud i basområdet ? En spole med tunn tråd är således inte alltid bättre än en tjock tråd?

Kan man få exakt samma effekt med en pålimmad magnet på baksidan av baselementet ?

Formeln som är intressant är följande:

Bild

Här ser man att Qes är direkt proportionell mot den totala resistansen (d v s talspoletråd, förstärkarens utresistans samt delningsfiltrets resistans). Qes är omvänt proportionell mot flödestätheten i kvadrat.

Qes=konst*Re/B^2

Din hypotes att man kan balansera likväl med Re som med B för att justera Q-värdet för basavstämningen stämmer alltså.

Om man ökar resistansen till det dubbla så får man öka B med roten ur 2 för att erhålla samma Qes.

Nu vill det i o f s till ett extremt dåligt magnetsystem om man ska kunna öka B med 41% genom att limma på en extramagnet på bakre polstycket....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-07-29 11:52

Den andra delen av din fråga om modulation av magnetfältet (så som jag uppfattar det då en modulation som sker av strömmen genom talspoletråden) så finns det. Det är därför viktigt att man lägger arbetspunkten på magnetkretsen rätt för att göra problemet så lite som möjligt. En extramagnet brukar påverka denna punkt men gör det i så liten utsträckning (max 10% av B) att det oftast inte märks.

Ett sätt som börjar bli rätt vanligt numera då tillgången på NEO-magneter ökar är att överstyra magnetkretsen så hårt att man får obetydlig variation av magnetflödet p g a det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 12:24

Tack Naqref för denna intressanta och lärorika förklaring !

Jag vet att tex Linn använde pålimmade magneter som en ständig uppgradering i deras högtalareserier. Jag vet det med säkerhet att det gällde högtalarna, Index II, Helix II samt Keilidh ( första versionen av den högtalaren hade inga pålimmade magneter, men lät "bättre" efter modifiering.

Om jag följer ditt resonemang ytterligare så är det kanske inte lönt att modifiera en existerande basmodul med en extra magnet. Inte om elementet är tillräckligt bra.

Jag har nämligen funderingar på det angående min egen subbas med 12´ peerless xxls på 105 liter. Men jag antar att detta element har tillräcklig magnetkraft för att Q inte ska bli för högt ?

Jag har en extremt stark, stor ringmagnet liggande från ett äldre bygge så en provning går föralldel att göra.

Kanske bättre ändå att laborera istället med avstämningsfrekvens för röret ( nu 20 hz ), eller volym till lådan ?

Fast jag är ju rätt nöjd nu, basen är ju inte bumlig. Risken blir kanske istället att det blir för litet djup- bas med en modifiering.

Vilka ev. förbättringar/ändringar skulle du prova ?
Senast redigerad av Richard 2010-07-29 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 12:46

Hur påverkar den magnetiska modulationen som kan uppkomma i spolar lindade på järnkärnor ljudet ?

Att mättnad och hög distorsion kan uppkomma vet jag, men hur låter detta ? Är det alltid till nackdel subjektivt ?

Detta borde ju dessutom vara högst signalberoende och variera med musikens innehåll, dvs förvrängningen blir högre vid hög insignal, fortissimoutbrott och lägre vid pianissimo- precis som distorsionen blir från levande riktiga instrument, typ piano och fiol.... och rörförstärkare...

Varför föredrog Ivor Thiefenbrun järnkärnor under 80-talet ?

Litet samma grej som spikes och biwiring ?

Eller är jag ute och cyklar nu ..... :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 13:00

Richard skrev:Detta borde ju dessutom vara högst signalberoende och variera med musikens innehåll, dvs förvrängningen blir högre vid hög insignal, fortissimoutbrott och lägre vid pianissimo- precis som distorsionen blir från levande riktiga instrument, typ piano och fiol.... och rörförstärkare...

Vill påpeka att man inte ska ge sig fan på att det är den lilla dist som läggs till i en "bra" rörstärkare som gör att ljudet blir "bättre" som det ofta antas. Det kan vara avsaknaden av en annan dist också som den rörstärkaren alltså inte har. Vi är inte klara där än.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-07-29 13:42

Bah, rörförstärkare är humbug!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 13:58

Nej, då är bankväsendet mycket värre?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-07-29 14:12

Flint skrev:Nej, då är bankväsendet mycket värre?

Nu var du elak. :cry:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 15:08

i skrev:

Ja, men jag håller på att trappa ner. :P

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-07-29 15:42

Flint skrev:
i skrev:

Ja, men jag håller på att trappa ner. :P

:mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 15:54

Flint skrev:
Richard skrev:Detta borde ju dessutom vara högst signalberoende och variera med musikens innehåll, dvs förvrängningen blir högre vid hög insignal, fortissimoutbrott och lägre vid pianissimo- precis som distorsionen blir från levande riktiga instrument, typ piano och fiol.... och rörförstärkare...

Vill påpeka att man inte ska ge sig fan på att det är den lilla dist som läggs till i en "bra" rörstärkare som gör att ljudet blir "bättre" som det ofta antas. Det kan vara avsaknaden av en annan dist också som den rörstärkaren alltså inte har. Vi är inte klara där än.

Du tror inte att den dynamiska disten hos en god rörförstärkare ( som följer instrumentens dynamikamplitud, precis som riktiga akustiska instrument gör, dvs. tvärtom mot en motkopplad klass B transistorhistoria ) kan påverka den subjektiva musikupplevelen i vissa fall på ett positivt sätt ? :)

Samma grej som med spikes ( speldoseeffekten ) ?

Åtminstone till dels ? :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 16:22

Öhhh... Jag ha har en del kul kort i rockärmen som jag jobbar på men nu var det väl magneter som drog till sig uppmärksamheten här i första hand . :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 16:56

Flint skrev:Öhhh... Jag ha har en del kul kort i rockärmen som jag jobbar på men nu var det väl magneter som drog till sig uppmärksamheten här i första hand . :)

Visst. :)

Finns det några ljudmässiga fördelar med att ha transformatorer i signalvägen som vissa rörförstärkare har ?

Om det finns det- på vilket sätt är det bättre ?

Brukar dessa transformatorer ha järnkärna ? Är de luftlindade ? Uppstår det magnetism då man spelar musik ? Är det magnetfält som uppstår helt linjärt, helt opåverkat av musikens dynamik ? Kan detta påverka ljudet som subjektivt upplevt naturligare ?

Kort sagt:

Vad tror du ? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 17:08

Jag tror att allt kan påverka. I den mån det finns trafo i ljudkedjan så har den alltid järnkärna. Sen kan man ju spåna både om nackdelar och även ev. fördelar. Nackdelarna är ju lätta att hitta men en fördel skulle kunna vara att trafon har en hf-dämpande effekt som indirekt påverkar ljudet för att inte hf når in i på känsliga ställen. Kanske långsökt men inte direkt omöjligt. Trafon i sig tror jag inte har någon positiv verkan alls på ljudet som trallar igenom.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-29 17:23

Man kan ibland separera jord mellan primär och sekundär. Då kan det bli enklare att hålla jordsystemet snyggt och under kontroll eftersom det flyter betydligt mindre strömmar på jorden, som ju skall vara referens vid ingången och vid motkopplingen om sådan finns. Man drar mindre ström på primärsidan om det är utväxling i trafon d v s högohmigt på primären och lågohmigt på sekundären.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Teknikforum