Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-30 18:21

Vad tror ni om den här annars, Synthesis Metropolis NYC 175i? 2 x 180 Watt. http://www.synthesis.ws/pdfdoc/Metropolis_NYC_175i.PDF

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-30 20:28

KarlXII skrev:
KarlXII skrev:
Objektivisten skrev:
KarlXII skrev:Är det någon som har eller hört en Lavardin?
Är det något utöver det vanliga?

Jag har lyssnat på den minsta modellen i olika sammanhang (Lavardin IS) och jag tycker det låtit fantastiskt bra, annorlunda än "trad trisseförst" och mer eller mindre helt rätt. Men det är nog också en mkt "enkel konstruktion", förutom svarta lådan, ibland undrar jag om inte det är lite av hemligheten till subjektivt välljud. Skulle vara kul att höra Lavardin IT.

Lavardin AS på väg in. 8)

Bild

:D

Magnifikt. Hur kan du hålla dig från att provlyssna? Det är ju nästan force majeure när en sådan tingest anländer. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-30 20:36

Den verkar ju ha ett väldigt rejält lock.

Fast, det borde väl vara rött, som resten av apparaten.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-07-30 23:23

:D :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-30 23:35

Den låter nog bra den där pjäsen men utseendemässigt går den i samma klass som Öhmans Ino/Guru-högtalare - skitfula.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-30 23:45

Flint skrev:Den låter nog bra den där pjäsen men utseendemässigt går den i samma klass som Öhmans Ino/Guru-högtalare - skitfula.

Flint, det där var helt ovidkommande. Du har uppenberligen fått in IÖ på repeat i din hjärna.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-30 23:54

Ingen behöver ta illa vid sig av min "recension". Det handlar ju om kommersiellt tillgängliga produkter. Ingen reager ju med gråten i halsen när Nordosts eller Jormas kablar "recenseras".
Senast redigerad av Flint 2010-07-31 00:01, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2010-07-30 23:57

Complaints dismissed.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

MP

Inläggav MP » 2010-07-31 00:01

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:Den låter nog bra den där pjäsen men utseendemässigt går den i samma klass som Öhmans Ino/Guru-högtalare - skitfula.

Flint, det där var helt ovidkommande. Du har uppenberligen fått in IÖ på repeat i din hjärna.

Det känns mer troligt att du lever i en sån passiviserande bubbla efter teveprogrammet. :)

Flint känns uppfriskande handlingskraftig mitt i allt sunk. :)
Senast redigerad av MP 2010-07-31 00:01, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-07-31 00:01

Flint skrev:Ingen behöver ta illa vid sig av min "recension". Det handlar ju om kommersiellt tillgängliga produkter. Ingen reager ju med gråten i halsen när Nordosts eller Jormas kablar "recenceras".

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-31 00:03

Flint skrev:Ingen behöver ta illa vid sig av min "recension". Det handlar ju om kommersiellt tillgängliga produkter. Ingen reager ju med gråten i halsen när Nordosts eller Jormas kablar "recenseras".

Då har du i alla fall livlig fantasi, vilket kan vara bra att ha. Ingen annan har dock lika livlig fantasi som du.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-31 00:14

Bamsefar är inte dum alla gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-08-01 18:43

sprudel skrev:Magnifikt. Hur kan du hålla dig från att provlyssna? Det är ju nästan force majeure när en sådan tingest anländer. :)

Det kan du lita på. :D

Nej, jag har helt enkelt inte hunnit med. Det har varit hur mycket som helst att avsluta på jobbet inför semestern som börjar på Måndag, och så skulle vi ut och åka båt i helgen.

Jag tar uppgiften på största allvar, och vill ha lugn och ro när det skall ske.
Men imorron skulle det tydligen regna.... 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-08-02 23:32

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-08-02 23:52

Trevligt o på tiden ! :P

Den däringa valnöts(?)beklädda saken i mitten,
vad är det för mojäng ?
(Hoppas du är medveten om risk för "atmosfäriska"
störningar om lyssning/test alla apparater påslagna
stående så tight) ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-08-03 00:35

Det är en styrenhet för bevattning av schersminen :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-08-03 01:34

Varning: Hör kommer att serveras mycket subjektiva intryck. Väldigt många dessutom. Så pass att jag inte en orkar skriva det varje gång.
Lyssningen har dessutom utförts lagom starkt beroende på låt och humör. Med det sagt:

Idag har det alltså lyssnats på förstärkare, närmare bestämt The Dream i egenskap av SET, Lavardin AS i egenskap av transistorförstärkare byggd för att ta tillvara det bästa av transistor- och röregenskaper och en Proton 1100 i egenskap av heltransistor.

Bild

Att Drömmen sticker ut med att låta oförskämt bra har jag ju redan konstaterat. När Lavardin kom på tapeten med teknologi för att minska något de kallar minnesdistorsion blev jag ju väldigt nyfiken och en mycket trevlig forumist erbjöd sig att låna ut sitt steg för lyssning.

Idag kopplades grejorna upp mot ett passivt Promitheus försteg. Man tager vad man haver. Högtalarna som användes först var ett par Gallo Strada, men det blev snart Small Thor som fick spela hela tiden därefter. Med mig i den vänstra halvan av Sweetspot, och Tober i den andra, började vi med att lyssna på The Dream.

Ahh. Ljudet nara rinner ur högtalarna på sitt kraftfulla, karakteristiska vis. Klart, tydligt och ... oansträngt. Blir en nöt att bita i för de andra.
Efter en stund: På med Promitheus/Lavardin.
Det lät inte bra! Vasst, skrikigt och tunt! 8O
Detta försvann efter en stund och det är mycket uppenbart att den här förstärkaren kräver en stunds uppvärmning för att prestera som den ska. När den väl kommit upp i varv låter den faktiskt väldigt bra. Den spelar inte fullt lika medryckande som drömmen och har inte samma pondus i basen, men ett väldigt trevligt framförande av musiken bjuder den definitivt på!

Men låter den inte lite tunnare i basen än drömmen? Eller är det drömmen som låter lite förhöjd - lite loudness, typ? Hmmm....

Medan tankarna malde körde vi igång Protonsteget. Visa av föregående incident hade det fått stå och värma upp lite på tomgång.
Nu hjälpte det inte så mycket utan detta lät klart sämst, åtminstone i fråga om de flummiga spelglädjeparameterar som vi försökte lyssna efter. Tråkigt. Glädjelöst. Det var dock mer likt Lavardin än Dream ifråga om basgång, lite slankare eller tunnare. Spinkigare, utan grädde på moset eller lök på laxen, så att säga. Ingen kaviar på mackan. Bild

Tobias tyckte att nivåskillnaden i bas var väldigt stor. Jag tyckte nog att själva ansatsen skilde mer; drömmen klappar på mycket snabbare. Det är DRAG i trummorna och strängarna. Jag tycker att transienttopparna låter klippta i jämförelse när man spelar de andra stegen.

Men om själva nivån skiljer borde man ju kunna se det rätt lätt på ett frekvenssvep? Jepp, fram med mick, ljudkort och Tombstone. Vi körde rakt av på högra sidan, från en meter ungefär, onaxis, och försökte se om något diffade.

Det var ju ganska lite, som väntat. Men vad som skilde var ju lite oväntat.
Här är Drömmen:
Bild
Här är Lavardin:
Bild
Här är Proton:
Bild

För att kunna se skillnaderna bättre lägger vi drömmen ovanpå Lavardin:
Bild
...och drömmen och Proton:
Bild

Det vi förväntade oss att se var en förhöjning i lågbasen - inte en förhöjning mellan 300-1500Hz 8O
Just den förhöjningen misstänker jag beror på avsaknaden av en korrekt dimensionerad konjugatlänk, vad tror ni?
Men i nedre basregistret är det ju inga större skillnader, nivåmässigt iallafall. Men det upplevs en stor skillnad, hursomhelst. Tydligen låter den sig inte fångas med ett simpelt frekvenssvep.

Aja, så kan det gå. Hursomhelst låter Lavardin mycket, mycket bra, men den når inte ända fram vad gäller lättsamhet och spelglädje. Minnesdistorsion eller inte så är den iallafall mycket trevlig att lyssna på; den känns lättlyssnad. Kanske är det så att den spelar mer "korrekt" än drömmen - det är svårt att säga - men på just dessa högtalare så är drömmen en bättre partner.

Edit: Drömmen i ljusblått på graferna!
Senast redigerad av KarlXII 2010-08-03 02:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-08-03 01:50

Väldigt trevligt o intressant KarlXII, extra kul med mätkurvorna. Din respons är exakt den jag skulle tro att jag själv skulle förväntat mig av mig själv, så att säga, om jag skulle ställt dessa stärkare mot varandra. :) Lite frågetecken kring om Lavardinen orka driva dina högtalare fullt ut. Men min erfarenhet av Lavardin IS är i princip samma om man jämför med riktigt bra rörförstärkare, den låter "rätt", men når kanske inte riktigt fram, liksom. Jag tror dina kurvor visar en hel del, eller just inte det kanske, att välljud inte är mätbart. Men det har jag ju redan framfört. Mkt bra inlägg förövrigt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-08-03 07:33

Tack för intrycken.
Oj, vad jag gärna jag skulle deltagit.
Är det någon som har en idé hur lyssningsintrycken som skiljer apparaterna åt väsentligt skulle kunna åskådliggöras via andra typer av mätningar.
Frekvenssvepet ger ju inte den bilden.
Juste reportage Karl 12, trevligt med bilder. Det vore kul om du jämförde Lavardin och Proton ett tag, utan att din "referens" varit med och ställt till det för dig. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-08-03 07:35

KarlXll
Innan alla "sågar" 8) vad ni upplevde i testet en fråga angående Proton.

Vad gjorde den där? Ifs förlorade IFK Göteborg mot Bromölla en gång i tiden. Men Elitserien mot Gärdsgårdserien är normalt inte fair play.

Men det kanske var det .... 8)

Hur som helst ,du får vara med på vår F/E test med rör set-upen om du vill. :wink:

MVH
Lech

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-03 07:36

Lyft på ett par dB mellan 300 och 2500Hz är väl ingen "ganska liten" påverkan precis. 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-08-03 07:46

Nattlorden skrev:Lyft på ett par dB mellan 300 och 2500Hz är väl ingen "ganska liten" påverkan precis. 8O

Och hur skulle det förklara det här:

"Ahh. Ljudet nära rinner ur högtalarna på sitt kraftfulla, karakteristiska vis. Klart, tydligt och ... oansträngt. Blir en nöt att bita i för de andra."

och:

"Tobias tyckte att nivåskillnaden i bas var väldigt stor. Jag tyckte nog att själva ansatsen skilde mer; drömmen klappar på mycket snabbare. Det är DRAG i trummorna och strängarna. Jag tycker att transienttopparna låter klippta i jämförelse när man spelar de andra stegen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-03 08:00

Tja... skillnad är påvisad, så varför skulle den inte kunna ha effekter åt det hållet... kombinerat med en i sammanhanget inte speciellt liten potentiell placeboverkan av drömmens prislapp och utseende.

Att den är dyr och skitful kan ju klart påverka i riktning "då måste den ju vara bra eftersom den ju inte kan sälja på snygg design". :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kimpost_
inaktiv

Inläggav Kimpost_ » 2010-08-03 08:06

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Lyft på ett par dB mellan 300 och 2500Hz är väl ingen "ganska liten" påverkan precis. 8O

Och hur skulle det förklara det här:

"Ahh. Ljudet nära rinner ur högtalarna på sitt kraftfulla, karakteristiska vis. Klart, tydligt och ... oansträngt. Blir en nöt att bita i för de andra."

och:

"Tobias tyckte att nivåskillnaden i bas var väldigt stor. Jag tyckte nog att själva ansatsen skilde mer; drömmen klappar på mycket snabbare. Det är DRAG i trummorna och strängarna. Jag tycker att transienttopparna låter klippta i jämförelse när man spelar de andra stegen.

Flum är svårt att förklara. Det säger jag inte för att vara spydig. Det är bara svårt att relatera till så subjektiva beskrivningar. Vem vet vad de beror på? "Ljud som rinner", "skillnad i bas" kontra "skillnad i basens ansats", och "drag i trummor och strängar".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-08-03 08:30

KarlXII
Bra test, mätning och redovisning. Trovärdigt utan flum. Har ju inte hört exakt samma prylar men jag känner igen mig i både de redovisade intrycken och i din slutledning. Mer sånt här. Ta in prylarna i verkligheten. Otroligt mycket roligare jämfört mot korrektpredikandet från vissa håll.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-08-03 08:37

Kimpost skrev:Flum är svårt att förklara. Det säger jag inte för att vara spydig. Det är bara svårt att relatera till så subjektiva beskrivningar. Vem vet vad de beror på? "Ljud som rinner", "skillnad i bas" kontra "skillnad i basens ansats", och "drag i trummor och strängar".

Det är just därför intressant att få ta del av och att sen diskutera tänkbara förklaringar. Ditt inlägg (citatet) är förövrigt värre flum än det du kritiserar eftersom det helt saknar fakta och bara representerar dina subjektiva intryck.

Användarvisningsbild
Kimpost_
inaktiv

Inläggav Kimpost_ » 2010-08-03 08:47

Flint skrev:
Kimpost skrev:Flum är svårt att förklara. Det säger jag inte för att vara spydig. Det är bara svårt att relatera till så subjektiva beskrivningar. Vem vet vad de beror på? "Ljud som rinner", "skillnad i bas" kontra "skillnad i basens ansats", och "drag i trummor och strängar".

Det är just därför intressant att få ta del av och att sen diskutera tänkbara förklaringar. Ditt inlägg (citatet) är förövrigt värre flum än det du kritiserar eftersom det helt saknar fakta och bara representerar dina subjektiva intryck.

Eh, ja det är klart att det är mina subjektiva intryck. Jag ger mina synpunkter på ett inlägg som tyckte att ett par dB skillnad i ett frekvensomfång inte kunde förklara rinnade ljud, ansats i bas etc.

Jag kritiserar för övrigt inte Karl XII, elle rnågon annan, på något sätt. Jag bara säger att det är svårt att försöka översätta subjektiva bedömningar till något tekniskt. Vem kan förklara vad rinnande ljud är? Någon kanske, men definitivt inte jag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-08-03 08:53

Kimpost skrev:Jag kritiserar för övrigt inte Karl XII, elle rnågon annan, på något sätt. Jag bara säger att det är svårt att försöka översätta subjektiva bedömningar till något tekniskt. Vem kan förklara vad rinnande ljud är? Någon kanske, men definitivt inte jag.

Du läste tydligen inte det jag skrev. Det är just därför intressant att diskutera intrycken. Eller tycker du att inga subjektiva intryck ska diskuteras bara för att dom för stunden inte kan bevisas? Lugna ner dig med korrekta pekpinnar från ino och kola vad som händer. Du kanske finner det intressant du med.

Användarvisningsbild
Kimpost_
inaktiv

Inläggav Kimpost_ » 2010-08-03 08:59

Flint skrev:
Kimpost skrev:Jag kritiserar för övrigt inte Karl XII, elle rnågon annan, på något sätt. Jag bara säger att det är svårt att försöka översätta subjektiva bedömningar till något tekniskt. Vem kan förklara vad rinnande ljud är? Någon kanske, men definitivt inte jag.

Du läste tydligen inte det jag skrev. Det är just därför intressant att diskutera intrycken. Eller tycker du att inga subjektiva intryck ska diskuteras bara för att dom för stunden inte kan bevisas? Lugna ner dig med korrekta pekpinnar från ino och kola vad som händer. Du kanske finner det intressant du med.

Nu får du allt ta en kopp kaffe och en pepparkaka, så att du blir snäll. :)

Jag kritiserar ingen. Jag tycker om att läsa lyssningsintryck, även subjektiva sådana. Kanske till och med speciellt subjektiva sådana. De är oftast roligare att läsa.

Jag har inte tagit upp Ino?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-08-03 09:03

Kimpost
Ska bli men på ett villkor - att du slutar bryta sönder snacket med att alla subjektiva intryck är flum. Diskussionen kan leda till att dom allt efterhand förklaras i fakta.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi