Moderator: Redaktörer

KarlXII skrev:KarlXII skrev:Objektivisten skrev:KarlXII skrev:Är det någon som har eller hört en Lavardin?
Är det något utöver det vanliga?
Jag har lyssnat på den minsta modellen i olika sammanhang (Lavardin IS) och jag tycker det låtit fantastiskt bra, annorlunda än "trad trisseförst" och mer eller mindre helt rätt. Men det är nog också en mkt "enkel konstruktion", förutom svarta lådan, ibland undrar jag om inte det är lite av hemligheten till subjektivt välljud. Skulle vara kul att höra Lavardin IT.
Lavardin AS på väg in.
Flint skrev:Den låter nog bra den där pjäsen men utseendemässigt går den i samma klass som Öhmans Ino/Guru-högtalare - skitfula.
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Den låter nog bra den där pjäsen men utseendemässigt går den i samma klass som Öhmans Ino/Guru-högtalare - skitfula.
Flint, det där var helt ovidkommande. Du har uppenberligen fått in IÖ på repeat i din hjärna.
Flint skrev:Ingen behöver ta illa vid sig av min "recension". Det handlar ju om kommersiellt tillgängliga produkter. Ingen reager ju med gråten i halsen när Nordosts eller Jormas kablar "recenceras".
Flint skrev:Ingen behöver ta illa vid sig av min "recension". Det handlar ju om kommersiellt tillgängliga produkter. Ingen reager ju med gråten i halsen när Nordosts eller Jormas kablar "recenseras".
sprudel skrev:Magnifikt. Hur kan du hålla dig från att provlyssna? Det är ju nästan force majeure när en sådan tingest anländer.
Nattlorden skrev:Lyft på ett par dB mellan 300 och 2500Hz är väl ingen "ganska liten" påverkan precis.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Lyft på ett par dB mellan 300 och 2500Hz är väl ingen "ganska liten" påverkan precis.
Och hur skulle det förklara det här:
"Ahh. Ljudet nära rinner ur högtalarna på sitt kraftfulla, karakteristiska vis. Klart, tydligt och ... oansträngt. Blir en nöt att bita i för de andra."
och:
"Tobias tyckte att nivåskillnaden i bas var väldigt stor. Jag tyckte nog att själva ansatsen skilde mer; drömmen klappar på mycket snabbare. Det är DRAG i trummorna och strängarna. Jag tycker att transienttopparna låter klippta i jämförelse när man spelar de andra stegen.
Kimpost skrev:Flum är svårt att förklara. Det säger jag inte för att vara spydig. Det är bara svårt att relatera till så subjektiva beskrivningar. Vem vet vad de beror på? "Ljud som rinner", "skillnad i bas" kontra "skillnad i basens ansats", och "drag i trummor och strängar".
Flint skrev:Kimpost skrev:Flum är svårt att förklara. Det säger jag inte för att vara spydig. Det är bara svårt att relatera till så subjektiva beskrivningar. Vem vet vad de beror på? "Ljud som rinner", "skillnad i bas" kontra "skillnad i basens ansats", och "drag i trummor och strängar".
Det är just därför intressant att få ta del av och att sen diskutera tänkbara förklaringar. Ditt inlägg (citatet) är förövrigt värre flum än det du kritiserar eftersom det helt saknar fakta och bara representerar dina subjektiva intryck.
Kimpost skrev:Jag kritiserar för övrigt inte Karl XII, elle rnågon annan, på något sätt. Jag bara säger att det är svårt att försöka översätta subjektiva bedömningar till något tekniskt. Vem kan förklara vad rinnande ljud är? Någon kanske, men definitivt inte jag.
Flint skrev:Kimpost skrev:Jag kritiserar för övrigt inte Karl XII, elle rnågon annan, på något sätt. Jag bara säger att det är svårt att försöka översätta subjektiva bedömningar till något tekniskt. Vem kan förklara vad rinnande ljud är? Någon kanske, men definitivt inte jag.
Du läste tydligen inte det jag skrev. Det är just därför intressant att diskutera intrycken. Eller tycker du att inga subjektiva intryck ska diskuteras bara för att dom för stunden inte kan bevisas? Lugna ner dig med korrekta pekpinnar från ino och kola vad som händer. Du kanske finner det intressant du med.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 37 gäster