Aktivt delningsfilter... BMM electronics

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Aktivt delningsfilter... BMM electronics

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-22 11:51

Hejsan,

Surfade och sökert på aktivt delningsfilter. Sökte och fann! 8)

Nån som har några invändningar kring detta: länk

Morello? Naqref? Nån tredje? Vemsomhelst?

Använda OP-ampar är Burr-Brown OPA2134.

Bild
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-23 15:17

Jag noterar till min stora fasa att intressanta trådar som denna inte noteras till förmån för en massa bjäbb på värsta doku-såpe-nivå!

Alltså: vad ska du använda filtret till, herr Engelholm? Eftersom en linkwitztransform är inkluderad i paketet kan man ju gissa att en användning av filtret är för delning mellan basmoduler och sidosystem. Då är ju frågan om man egentligen vill ha en 4 ordningens LR, eller någon annan filterfunktion?

Till delningar högre upp kanske 4:e ordningens LR passar bättre.

Kortet som sådant ser väl snyggt ut (litet=bra!), men det kan nog andra bedöma bättre än jag.

Lite högt pris kan jag tycka.

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-23 15:37

jonasp skrev:Jag noterar till min stora fasa att intressanta trådar som denna inte noteras till förmån för en massa bjäbb på värsta doku-såpe-nivå!
Tack - nån som tycker lika! Snacka om att fokus liger något förskjutet...

jonasp skrev:Alltså: vad ska du använda filtret till, herr Engelholm? Eftersom en linkwitztransform är inkluderad i paketet kan man ju gissa att en användning av filtret är för delning mellan basmoduler och sidosystem. Då är ju frågan om man egentligen vill ha en 4 ordningens LR, eller någon annan filterfunktion?
Till delningar högre upp kanske 4:e ordningens LR passar bättre.
Kortet som sådant ser väl snyggt ut (litet=bra!), men det kan nog andra bedöma bättre än jag.
Lite högt pris kan jag tycka.
Jonas
Jag har klurat på att använda det som du förmodar - basmoduler och topplåda.

Har du några synpunkter på 4'e LR?

Priset är något högt, men BMM Electronics har billigare, men då med enklare komponenter. I det jag har länkat till (ovan) är det ju inte "kattskit" direkt...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-03-23 15:43

Jag skrev i tråden på HF...

Såvitt jag förstår är det kanske inte så användbart med bara raka delningar med fast brantheter utan för att kunna ge använda filtret praktiskt bör man kunna ställa åtminstone Q-värde.

Filtret som Delta Audio erbjuder kommer i två varianter (även om de egentligen är separata produkter) där man lätt kan skapa mängder av olika filtertyper. I det ena så är det programmerbart medan det andra kan användas för att realisera den lösning man kommit fram till med det programmerbara. Jag tror mer på den lösningen om man inte anpassar detta filter lite.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-23 16:12

Tja, min invändning kan jag inte motivera särskilt bra utan att läsa på noggrannare först. Men Naqref skrev någonting om att udda delningsfunktioner kunde vara att föredra till basmoduler / toppar i vissa fall, och hänvisade till IÖ.

Vet också att Svante och Naqref var inblandade i en diskussion angående detta, vill minnas att Naqref argumenterade att energikurvan blir jämnare med en udda Butterworth-funktion.

Jag ska försöka hitta trådarna... (och hänvisar så länge till sök-knappen! :) )

mvh
Jonas

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-03-24 12:43

Med element som har ett inbördes avstånd som är mer än ca 1/4 våglängd får man en ordentlig dal i energikurvan i delningsområdet med L/R-filter. Med ojämna ordningens Butterworth-filter så slipper man denna dal, dock på bekostnad av osymmetri i utstrålningsmönstret. För låga frekvenser spelar denna osymmetri egentligen* ingen roll eftersom hörseln inte har någon riktningskänslighet, så därför kan Butterworth-varianterna vara att föredra vid delning av basmoduler.

*Annat än om rummets egenskaper är kraftigt osymmetriska i de riktningar som definieras av axeln mellan källorna, förstås.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-24 12:58

Se där. Vid delning mellan sidosystem och toppsystem vid 80 Hz är våglängden ca 4,25 meter. En fjärdedel av detta är väl ungefär vad man kan tänkas ha i gångvägsskillnad mellan sidosystem och basmodul, jag har iallafall en knapp meter.

/J.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-24 15:35

jonasp skrev:Se där. Vid delning mellan sidosystem och toppsystem vid 80 Hz är våglängden ca 4,25 meter. En fjärdedel av detta är väl ungefär vad man kan tänkas ha i gångvägsskillnad mellan sidosystem och basmodul, jag har iallafall en knapp meter.
/J.
Då med sidosystem fritt placerat placerat och basmodul t.ex. vi golv/hörn - eller?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-24 16:19

EngelholmAudio skrev:
jonasp skrev:Se där. Vid delning mellan sidosystem och toppsystem vid 80 Hz är våglängden ca 4,25 meter. En fjärdedel av detta är väl ungefär vad man kan tänkas ha i gångvägsskillnad mellan sidosystem och basmodul, jag har iallafall en knapp meter.
/J.
Då med sidosystem fritt placerat placerat och basmodul t.ex. vi golv/hörn - eller?

Exakt så! :)

Håller som bäst på att justera in det dock... :)

Återgå till Teknikforum