http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=32923
Nu undrar jag om man bör ha en konding innan diskanten, för att skydda den mot "Plupps" från elektroniken, när man drar igång anläggningen ?
Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Det pluppar förvisso bara om jag startar stegen innan filter och EQ...
Jag kanske ska prova att vara manlig!?![]()
Skulle man inte bara kunna göra ett första ordningens filter med låg delningsfrekvens? Eller blir det tokigt då?
petersteindl skrev:nadifierad skrev:Det pluppar förvisso bara om jag startar stegen innan filter och EQ...
Jag kanske ska prova att vara manlig!?![]()
Skulle man inte bara kunna göra ett första ordningens filter med låg delningsfrekvens? Eller blir det tokigt då?
Normalt sett blir det tokigt om du inte samtidigt gör en krets för att linjärisera impedansen kring den undre resonansfrekvensen.
MvH
Peter
peetwa skrev:Tror mig ha läst en tillverkare för banddiskanter som rekommenderat detta. Jag kör utan men har å andra sidan inget plopp.
Piotr skrev:Motståndet eldar förvisso bort effekt från slutsteget som skulle kunnat användas för att uppnå högre SPL men å andra sidan reducerar motståndet termisk kompression i diskantens talspole.
nolimitsoya skrev:Piotr skrev:Motståndet eldar förvisso bort effekt från slutsteget som skulle kunnat användas för att uppnå högre SPL men å andra sidan reducerar motståndet termisk kompression i diskantens talspole.
Givet samma ljudtryck vid lyssning, hur går det till?
Bele skrev:"Ribbons in particular are very fragile, and they have an impedance that droops to zero at DC. Because of this, a capacitor is required to prevent damage. Additionally, ribbons require careful observance of levels and amplifier clicks and pops." -ZaphAudio
peetwa skrev:Det är ett kännt gammalt pa problem. Man slår på signalvägen mot högtalarna. Och slår av signal vägen från högtalarna. Det är säkert därför det inte ploppar hoss mig.
nadifierad skrev:peetwa skrev:Det är ett kännt gammalt pa problem. Man slår på signalvägen mot högtalarna. Och slår av signal vägen från högtalarna. Det är säkert därför det inte ploppar hoss mig.
Jo, jag tillämpar det själv.
Var bara lite orolig just för diskanten.
Men det verkar vara lugnt, om man slår av/på i rätt ordning.
MrQaffe skrev:Rotel har en strömlist för automatisk sekvensstart, och det finns säkert flera om man letar.
celef skrev:hur lyckas ni med filtret i en aktiv högtalare? många tycks använda färdiga delningsfilter, finns det oändliga justeringsmöjligheter i sådana?
nadifierad skrev:MrQaffe skrev:Rotel har en strömlist för automatisk sekvensstart, och det finns säkert flera om man letar.
Ska ta och Googla lite!
Edit: Har googlat runt ett tag nu, men hittar inget
nadifierad skrev:Jag håller på att snickra ihop ett par aktiva 2,5 vägs.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=32923
Nu undrar jag om man bör ha en konding innan diskanten, för att skydda den mot "Plupps" från elektroniken, när man drar igång anläggningen ?
Kalejdokom skrev:Delningsfrekvens, gain och fasskift. Brantheten är väl oftast 24dB/okt och inte möjlig att ändra. Dyrare standardfilter kanske har fler möjligheter, men när behöver man dom?
För utjämning av ojämnheter i tonkurvan, behövs kanske också en (aktiv) EQ. Det finns inte alltid inbyggt i filtret.
Harryup skrev:celef skrev:hur lyckas ni med filtret i en aktiv högtalare? många tycks använda färdiga delningsfilter, finns det oändliga justeringsmöjligheter i sådana?
Kan bara svara för mitt och det har det.
Går att justerara fas, delay, delningsfrekvenser, filterslope, filterkarraktärristik, parametrisk eq på alla kanaler, expander, kompressor, även dynamisk etc.etc.
Hur man lyckas är ju problemet men ser inte att det personligen skulle vara mindre av att försöka designa ett passivt själv. Snarare tvärtom.
mvh/Harryup
celef skrev:Harryup skrev:celef skrev:hur lyckas ni med filtret i en aktiv högtalare? många tycks använda färdiga delningsfilter, finns det oändliga justeringsmöjligheter i sådana?
Går att justerara fas, delay, delningsfrekvenser, filterslope, filterkarraktärristik, parametrisk eq på alla kanaler, expander, kompressor, även dynamisk etc.etc.
Hur man lyckas är ju problemet men ser inte att det personligen skulle vara mindre av att försöka designa ett passivt själv. Snarare tvärtom.
mvh/Harryup
vad heter ett sådant filter?
kodapa skrev:celef skrev:Harryup skrev:celef skrev:hur lyckas ni med filtret i en aktiv högtalare? många tycks använda färdiga delningsfilter, finns det oändliga justeringsmöjligheter i sådana?
mvh/Harryup
vad heter ett sådant filter?
DCX 2496...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster