Aktivt delad Diskant

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Aktivt delad Diskant

Inläggav NADifierad » 2010-08-06 17:25

Jag håller på att snickra ihop ett par aktiva 2,5 vägs.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=32923

Nu undrar jag om man bör ha en konding innan diskanten, för att skydda den mot "Plupps" från elektroniken, när man drar igång anläggningen ? 8O
Senast redigerad av NADifierad 2010-08-06 18:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-08-06 17:35

Där satt den 8)

Det där är den eviga frågan och den svåraste att svara på :?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-06 18:06

Hoppla! 8O

Så jag är inte den första som ställer den frågan??? :D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-06 18:39

Tror mig ha läst en tillverkare för banddiskanter som rekommenderat detta. Jag kör utan men har å andra sidan inget plopp.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-08-06 19:16

Gör som Sonus Faber gjorde i Extrema, ett motstånd i serie med diskanten och en (stor i detta fall) spole till jord därefter.

Motståndet eldar förvisso bort effekt från slutsteget som skulle kunnat användas för att uppnå högre SPL men å andra sidan reducerar motståndet termisk kompression i diskantens talspole.

Eller lev som en man och kör raka rör! 8)

/Peter

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-06 19:31

Det pluppar förvisso bara om jag startar stegen innan filter och EQ...

Jag kanske ska prova att vara manlig!? :D

Skulle man inte bara kunna göra ett första ordningens filter med låg delningsfrekvens? Eller blir det tokigt då?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-08-06 21:40

nadifierad skrev:Det pluppar förvisso bara om jag startar stegen innan filter och EQ...

Skulle man inte bara kunna göra ett första ordningens filter med låg delningsfrekvens? Eller blir det tokigt då?

Normalt sett blir det tokigt om du inte samtidigt gör en krets för att linjärisera impedansen kring den undre resonansfrekvensen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-06 21:48

petersteindl skrev:
nadifierad skrev:Det pluppar förvisso bara om jag startar stegen innan filter och EQ...

Normalt sett blir det tokigt om du inte samtidigt gör en krets för att linjärisera impedansen kring den undre resonansfrekvensen.

MvH
Peter

Nu blev det överkurs... :?

Jag trycker på knapparna i rätt ordning, och kör på den manliga varianten! :wink:

Tack för svaren!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-06 23:16

Jag har inget "ploppfilter" på mina (aktivt drivna) diskanter och det funkar utmärkt oavsett i vilken ordning jag ploppar igång mina apparater! :)

So far, so good.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-08-06 23:41

peetwa skrev:Tror mig ha läst en tillverkare för banddiskanter som rekommenderat detta. Jag kör utan men har å andra sidan inget plopp.

Kommer inte ihåg varifrån, men jag har hört att man alltid "måste" ha en kondensator innan en banddiskant. Kommer heller inte ihåg motiveringen riktigt. Någon kanske kan förklara varför det är så? (om det nu är sant)

Edit:
Hittade nu, och det var ungefär som jag trodde:

"Ribbons in particular are very fragile, and they have an impedance that droops to zero at DC. Because of this, a capacitor is required to prevent damage. Additionally, ribbons require careful observance of levels and amplifier clicks and pops." -ZaphAudio

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-08-07 01:37

Piotr skrev:Motståndet eldar förvisso bort effekt från slutsteget som skulle kunnat användas för att uppnå högre SPL men å andra sidan reducerar motståndet termisk kompression i diskantens talspole.

Givet samma ljudtryck vid lyssning, hur går det till?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-08-07 08:59

nolimitsoya skrev:
Piotr skrev:Motståndet eldar förvisso bort effekt från slutsteget som skulle kunnat användas för att uppnå högre SPL men å andra sidan reducerar motståndet termisk kompression i diskantens talspole.

Givet samma ljudtryck vid lyssning, hur går det till?

Drivs talspolen av en låg impedans så styrs effekten av spänning ut och talspolens impedans. Vid högre temp så sjunker strömmen genom talspolen och vi har termisk kompression.

Om drivningen är högimpediv så sker en spänningsdelning mellan den extra impedansen (resistor i detta fall) och lasten/talspolen.

Det betyder att om talspole blir varm så styr den inte strömmen på egen hand.. strömmen är beroende av (i detta fall) resistansen OCH talspolen.

En viss temperaturhöjning får mao. mindre komprimerande effekt om drivningen är högimpediv.

Även andra distortionsfenomen kan reduceras med högimpediv drivning tack vare undertrycknng av strömmodulation i talspolen.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-08-07 09:12

Bele skrev:"Ribbons in particular are very fragile, and they have an impedance that droops to zero at DC. Because of this, a capacitor is required to prevent damage. Additionally, ribbons require careful observance of levels and amplifier clicks and pops." -ZaphAudio

Är det inte en tankevurpa från Zaph?

Transformatorn (som oftast används med band) har en impedans som går mot primärlindningens DC-resistans vid sjunkande frekvens.

En trafo upphör ju att fungera vid DC. Man kan bara passera växelström genom en trafo så bandet i sig ser aldrig DC.

Däremot är det så att band har väldigt låg fjädringsstyvhet vilket betyder låg resonansfrekvens. Detta gör att bandet har väldigt lite mekanisk högpassfiltrering till skillnad mot en dome som har sin upphängning/surround men även den (i regel) lilla slutna kaviteten bakom domen. Mao. så får låga frekvenser (som tar sig igenom trafon) bandet att röra sig förhållandevis mycket.

/Peter

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-08-07 12:03

Jag var också orolig för ploppljud när jag byggde Orion för ett gäng år sedan. I praktiken har det aldrig varit nåt problem vilken sorts steg jag än kopplat till diskanterna: rörhäck, DC-kopplade eller AC-kopplade. I värsta fall kommer det ett litet ploppljud bara. Steg med relä på utgången är trevligast eftersom dom har ljudlöst tillslag. Man får dock se till att filtret är på innan man slår på stegen. Strömavbrott kan ge väldigt otrevliga upplevelser när strömmen återkommer. Orionägare i USA har börjat bygga batteribackup till sina filter av denna anledning eftersom man i vissa delstater har mycket trassel med elnätet.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-07 12:22

Jo, det ploppar bara om jag slår på stegen innan filtret.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-07 12:45

Det är ett kännt gammalt pa problem. Man slår på signalvägen mot högtalarna. Och slår av signal vägen från högtalarna. Det är säkert därför det inte ploppar hoss mig.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-07 12:48

peetwa skrev:Det är ett kännt gammalt pa problem. Man slår på signalvägen mot högtalarna. Och slår av signal vägen från högtalarna. Det är säkert därför det inte ploppar hoss mig.

Jo, jag tillämpar det själv.

Var bara lite orolig just för diskanten.
Men det verkar vara lugnt, om man slår av/på i rätt ordning. :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-08-08 03:58

nadifierad skrev:
peetwa skrev:Det är ett kännt gammalt pa problem. Man slår på signalvägen mot högtalarna. Och slår av signal vägen från högtalarna. Det är säkert därför det inte ploppar hoss mig.

Jo, jag tillämpar det själv.

Var bara lite orolig just för diskanten.
Men det verkar vara lugnt, om man slår av/på i rätt ordning. :)

Samma sak hemma hos mig som alla andra säger. Slå på/av skiten i rätt
ordning så slipper man plopp och poff...
Detta innebär i mitt fall att allt måste stå igång 24/7 för att inte frun
vill/orkar lära sig i vilken ordning och varför.

Lycka till!

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-08-08 14:33

Rotel har en strömlist för automatisk sekvensstart, och det finns säkert flera om man letar.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-08 15:16

MrQaffe skrev:Rotel har en strömlist för automatisk sekvensstart, och det finns säkert flera om man letar.

Ska ta och Googla lite! :)

Edit: Har googlat runt ett tag nu, men hittar inget :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-08-10 15:00

Går ju enkelt att fixa med en programmerbar fjärr.
Då använder man ett macro där man tidsfördröjer uppstarterna av de olika apparaterna. Och sen lägger ett macro vid avstängning i omvänd ordning.
För att styra apparater utan fjärrstyrningsmöjlighet kan man använda NEXA's moduler och en fjärrförlängare (pyramid) för att gå ifrån IR till radiostyrning.
Kör så sen flera år hemma med aktiva filter och flera slutsteg till hembio också. Sök på min hembio så hittar ni massor.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-10 15:08

hur lyckas ni med filtret i en aktiv högtalare? många tycks använda färdiga delningsfilter, finns det oändliga justeringsmöjligheter i sådana?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-10 16:23

Delningsfrekvens, gain och fasskift. Brantheten är väl oftast 24dB/okt och inte möjlig att ändra. Dyrare standardfilter kanske har fler möjligheter, men när behöver man dom?

För utjämning av ojämnheter i tonkurvan, behövs kanske också en (aktiv) EQ. Det finns inte alltid inbyggt i filtret.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-08-10 18:50

celef skrev:hur lyckas ni med filtret i en aktiv högtalare? många tycks använda färdiga delningsfilter, finns det oändliga justeringsmöjligheter i sådana?

Kan bara svara för mitt och det har det.
Går att justerara fas, delay, delningsfrekvenser, filterslope, filterkarraktärristik, parametrisk eq på alla kanaler, expander, kompressor, även dynamisk etc.etc.
Hur man lyckas är ju problemet men ser inte att det personligen skulle vara mindre av att försöka designa ett passivt själv. Snarare tvärtom.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-08-11 00:26

nadifierad skrev:
MrQaffe skrev:Rotel har en strömlist för automatisk sekvensstart, och det finns säkert flera om man letar.

Ska ta och Googla lite! :)

Edit: Har googlat runt ett tag nu, men hittar inget :?

Den hette RLC-900 men tillverkas inte längre, monster verkar ha nått liknande.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Aktivt delad Diskant

Inläggav IngOehman » 2010-08-11 00:42

nadifierad skrev:Jag håller på att snickra ihop ett par aktiva 2,5 vägs.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=32923

Nu undrar jag om man bör ha en konding innan diskanten, för att skydda den mot "Plupps" från elektroniken, när man drar igång anläggningen ? 8O

Kan knappt se något skäl till att INTE ha seriekondensator (och så
superlåg delning behöver den inte ge heller), mer än kostnaden för
kondensatorn.

I aktivt delade system är ju delningen nästan undantagslöst brant,
och att räkna in effekten av seriekondensator gör det bar marginellt
svårare att dimensionera det aktiva filtret.

Vh, iö

- - - - -

PS. Däremot kan man ifrågasätta den aktiv delningen som sådan,
men det är en annan fråga.

Kan säga en sak dock - att Piotrs tips om seriemotstånd och shunt-
spole faktiskt inte är dum alls, om man har effekt så det räcker och
blir över i effektförstärkaren (vilket man brukar ha om samma mat-
ningsspänning används till bas- och diskantförstärkare).

Sådana kopplingar brukar typiskt få diskantregistret att låta väsent-
ligt bättre än med mera normal aktiktektur för aktiv delning, alltså
där diskanten är direktansluten till sitt slutsteg. Det finns många
flera fördelar än den som Piotr nämnde (att bekämpa den termiska
kompressionen).

Tillsammans med banddiskanter finns faktiskt utöver de onämnda,
ytterligare en poäng att hämta, nämligen att man kan skyddssäkra
med en smältsäkring före shuntspolen - och därmed ge diskanten
ett bättre skydd vid de lägre frekvenser med större risk att skada
diskanten både av mekanik-, frekvensförefintlighets- och tidskon-
stants-skäl.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-11 09:14

Kalejdokom skrev:Delningsfrekvens, gain och fasskift. Brantheten är väl oftast 24dB/okt och inte möjlig att ändra. Dyrare standardfilter kanske har fler möjligheter, men när behöver man dom?

För utjämning av ojämnheter i tonkurvan, behövs kanske också en (aktiv) EQ. Det finns inte alltid inbyggt i filtret.

jag tycker jag allt som oftast slutar med ett passivt filter mellan diskant och mellanreg som har långt ifrån en textboksavrullning, alltid behöver avrullningarna knäckas till för att få summeringen rätt, jag har svårt att tro att dessa justeringar inte behövs med aktiva filter. kanske lite/mycket felaktigt men jag ser sådana aktiva filter som passiva "hyllfilter" (färdigbyggda) man kan köpa
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-11 09:15

Harryup skrev:
celef skrev:hur lyckas ni med filtret i en aktiv högtalare? många tycks använda färdiga delningsfilter, finns det oändliga justeringsmöjligheter i sådana?

Går att justerara fas, delay, delningsfrekvenser, filterslope, filterkarraktärristik, parametrisk eq på alla kanaler, expander, kompressor, även dynamisk etc.etc.
Hur man lyckas är ju problemet men ser inte att det personligen skulle vara mindre av att försöka designa ett passivt själv. Snarare tvärtom.

mvh/Harryup

vad heter ett sådant filter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-11 09:33

celef skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

DCX 2496... ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-11 14:39

kodapa skrev:
celef skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

DCX 2496... ;)

okej, nä sånna prylar tror jag inte på, jag väljer hellre konservativa passiva filter, men för låga delningsfrekvenser kan det vara vettigt med hembyggda aktiva filter, mest för att undvika dyra passiva komponenter
Bikinitider

Nästa

Återgå till Teknikforum