Nån mer här med piP+Mupps?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Nån mer här med piP+Mupps?

Inläggav m_persson79 » 2010-05-21 20:35

Hur har ni dom inställda (+/- dB) relativt piPsen?

Det varierar ganska mycket med olika material men jag kör +1dB oftast och mina Mupps är seriekopplade per par. Kör alltså 4.2.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

MP

Inläggav MP » 2010-05-21 23:18

Seriöst, har du någon tjej? :D
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
niklas

Re: Nån mer här med piP+Mupps?

Inläggav niklas » 2010-05-21 23:50

m_persson79 skrev:Hur har ni dom inställda (+/- dB) relativt piPsen?

Det varierar ganska mycket med olika material men jag kör +1dB oftast och mina Mupps är seriekopplade per par. Kör alltså 4.2.

För att det ska gå att jämföra med nån annans inställningar behöver det vara lika många mupps och framförallt exakt likadant rum med samtliga högtalare placerade på precis samma sätt. Låter smått otroligt, eller hur? :wink:

Användarvisningsbild
m_persson79

Re: Nån mer här med piP+Mupps?

Inläggav m_persson79 » 2010-05-22 08:51

niklas skrev:
m_persson79 skrev:Hur har ni dom inställda (+/- dB) relativt piPsen?

För att det ska gå att jämföra med nån annans inställningar behöver det vara lika många mupps och framförallt exakt likadant rum med samtliga högtalare placerade på precis samma sätt. Låter smått otroligt, eller hur? :wink:

Jojo, klart. Mest nyfiken. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-05-25 21:38

Tjena!

Jo jag har ju piPar (och Profondus X-2) och 4st slutna mupps som bakhögtalare, kör dom just nu på +5 i min H/K Avr-635, dom sitter dock högt upp (ca 20cm från taket, vinklade uppåt ) pga av fönster i vägen.....men låter väldigt bra, bättre än mina gamla surrisar, OA-5 or... :)

Men , man skulle kanske bygga ett par till..... :? eller byta till A-1 or.........denna uppgraderingsnoja......

Hur har ni kopplat ni som har 3 par?? 3st i serie per sida eller???
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-08-10 15:21

Jag funderar på att bygga mupps och använda som surrounder till mina piP men läste att det inte va rekommenderat pga av att man överbelastar elementen ganska kvickt.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=24038&highlight=mupps

Hur tycker ni som har mupps till piP att det fungerar? Kan ni spela starkt eller krokna elementen direkt?

Finns det andra vettiga alternativ till mupps som surround i ungefär samma prisklass?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-10 21:24

Jag ska bygga 6st egna högtalare med 2x "Mupps element" i varje. det blir 4st element på varje surr kanal (+2st på varje back kanal). Borde vara tillräckligt för att jag ska klara mig. lyssnar inte på sådana vansinne volymer till film för det mesta...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-08-11 00:50

DVD-ai skrev:Jag ska bygga 6st egna högtalare med 2x "Mupps element" i varje. det blir 4st element på varje surr kanal (+2st på varje back kanal). Borde vara tillräckligt för att jag ska klara mig. lyssnar inte på sådana vansinne volymer till film för det mesta...

Hur hade du tänkt koppla elementen? Har du räknat på hur stora lådorna bör vara?

Själv hade jag tänkt köra samma setup fast med ett element i varje låda.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2010-08-11 04:19

Kör med pi60 och funderar på att byta mina två A2:or mot sex Mupps....är det en dålig idé tycker ni? Kör ju inte tokhögt här heller.....
Tycker A2 är för dyra för att köpa 2 eller 4 till....därför har jag bara 2....

Kan det bli aktuellt med med ett större inköp av Vifa-element är jag eventuellt med.....beroende på pris och så....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-11 09:28

Nune skrev:
DVD-ai skrev:Jag ska bygga 6st egna högtalare med 2x "Mupps element" i varje. det blir 4st element på varje surr kanal (+2st på varje back kanal). Borde vara tillräckligt för att jag ska klara mig. lyssnar inte på sådana vansinne volymer till film för det mesta...

Hur hade du tänkt koppla elementen? Har du räknat på hur stora lådorna bör vara?

Själv hade jag tänkt köra samma setup fast med ett element i varje låda.

Jag kör en variant av "rippoff"

lådorna blir alltså 2x så stor som den slutna Mupps till volymen och även baffeln för respektive elementmed elementen blir samma yta. Dom båda elementen ska ha var sig baffel riktade 45* åt var sitt håll och sedan hela skiten vinklat snett upp. för att få större spridning och mindre dirrektivitet ju närmare man kommer högtalaren. Ska se hur detta fungerar i praktiken, borde bli bra !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-11 09:29

andershelin skrev:Kör med pi60 och funderar på att byta mina två A2:or mot sex Mupps....är det en dålig idé tycker ni? Kör ju inte tokhögt här heller.....
Tycker A2 är för dyra för att köpa 2 eller 4 till....därför har jag bara 2....

Kan det bli aktuellt med med ett större inköp av Vifa-element är jag eventuellt med.....beroende på pris och så....

Anders

annars är ju A1or ett bra alternativ :)
kostar inte 6st A1 som typ 3st A2 ?!

men du borde få bättre spridning med 6st A1 än med 2st A2 och således vinna på det...
Mvh//David

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-11 11:59

DVD-ai skrev:

lådorna blir alltså 2x så stor som den slutna Mupps till volymen och även baffeln för respektive elementmed elementen blir samma yta. Dom båda elementen ska ha var sig baffel riktade 45* åt var sitt håll och sedan hela skiten vinklat snett upp. för att få större spridning och mindre dirrektivitet ju närmare man kommer högtalaren. Ska se hur detta fungerar i praktiken, borde bli bra !

Det tror jag funkar bra. :)

Jag har ungefär så på ett ställe jag har installerat, två element i serie per surround, vinklade ~30 grader mellan elementen. Som frontar dubbla element i serie i sluten låda fast med en piP-diskant i mitten. Tvåvägare alltså, piP+Mupps ... :D

Delar vid ~100Hz till en ensam bas i mitten. Basen är infälld i huset och syns inte, frontarna är platta mot väggen, önskemålet vara att slippa se några högtalare.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-11 12:13

Nune skrev:Jag funderar på att bygga mupps och använda som surrounder till mina piP men läste att det inte va rekommenderat pga av att man överbelastar elementen ganska kvickt.

I praktiken så är det slaglängden som sätter gränserna för hur högt man kan spela med Mupps och den är längre än för elementet i A1 så om det funkar med A1 så bör det funka med Mupps.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-11 12:47

Tyckte jag kom fram tillatt det var effekttåligheten som begränsade, till fördel för A1 i en surroundhögtalare. Blev det fel där nånstans?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-11 13:05

Teoretiskt ja men jag har inte haft några problem med det i praktiken. I praktiken så pajjar man elementet snarare för att det överstyrs hårt mekaniskt och det sker ju vid en betydligt senare punkt än för A1 precis som du visade i det länkade inlägget. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-08-11 13:40

phon skrev:
DVD-ai skrev:

Jag har ungefär så på ett ställe jag har installerat, två element i serie per surround, vinklade ~30 grader mellan elementen. Som frontar dubbla element i serie i sluten låda fast med en piP-diskant i mitten. Tvåvägare alltså, piP+Mupps ... :D

Delar vid ~100Hz till en ensam bas i mitten. Basen är infälld i huset och syns inte, frontarna är platta mot väggen, önskemålet vara att slippa se några högtalare.

.

Finns det dokumenterat i bildform någonstans?
Låter ju hur kul som helst.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-11 20:45

Nahaz skrev:
Finns det dokumenterat i bildform någonstans?
Låter ju hur kul som helst.
Nej, egentligen inte. Jag tog några bilder i rummet men jag tror inte dom gillar att jag lägger ut dom. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-11 23:00

phon skrev:
DVD-ai skrev:

.

Fan va smutt med frontarna, har samma ide med en Visaton diskant, löjligt lik den som sitter i GURU QM10 :D

Du skulle inte ha lust att dela med dig av lite detaljer via PM , är sugen på idéer och inspiration :)

Edit: Kul att du testat detat med surrar och att det verkar fungera bra, jag har funderat och kan inte komma på någon anlednign till varför det inte skyulle kunna fungera alldeles utomordentligt bra till och med 8)

Möta upp i16s i ljudtryck kan man väll bara drömma om antar jag, men som sagt så behöver dom inte det då jag inte spelar så pass högt till film. och med 6st/bakre kanal (sammanlagt 12Vifa element för hela hembion) så borde dom kunna hantera ganska skapliga ljudnivåer i alla fall :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-08-12 10:42

Jag har en fundering. De flesta lådor jag har sett där man använt detta vifa element är baffeln sned och elementen ofta asymmetriskt placerat, varför är det så? Är det inte okej att bara göra en rektangulär låda och slänga elementet i mitten?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-08-12 11:39

Nune skrev:Jag har en fundering. De flesta lådor jag har sett där man använt detta vifa element är baffeln sned och elementen ofta asymmetriskt placerat, varför är det så? Är det inte okej att bara göra en rektangulär låda och slänga elementet i mitten?

en förklaring kan du läsa här : http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Mupps.pdf

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-08-12 15:24

slockna skrev:
Nune skrev:Jag har en fundering. De flesta lådor jag har sett där man använt detta vifa element är baffeln sned och elementen ofta asymmetriskt placerat, varför är det så? Är det inte okej att bara göra en rektangulär låda och slänga elementet i mitten?

en förklaring kan du läsa här : http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Mupps.pdf

Tack för länken. Det är ju bara att skippa porten och göra lådan 7cm mindre djup så har man den slutna versionen.

Hur stort ska man göra hålet för elementet?

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-08-12 16:46

78mm ser det ut som på elementets ritning. Antar att det är bra med någon millimeters marginal också.

Återgå till Wänner af Ino