Moderator: Redaktörer
m_persson79 skrev:Hur har ni dom inställda (+/- dB) relativt piPsen?
Det varierar ganska mycket med olika material men jag kör +1dB oftast och mina Mupps är seriekopplade per par. Kör alltså 4.2.
niklas skrev:m_persson79 skrev:Hur har ni dom inställda (+/- dB) relativt piPsen?
Det varierar ganska mycket med olika material men jag kör +1dB oftast och mina Mupps är seriekopplade per par. Kör alltså 4.2.
För att det ska gå att jämföra med nån annans inställningar behöver det vara lika många mupps och framförallt exakt likadant rum med samtliga högtalare placerade på precis samma sätt. Låter smått otroligt, eller hur?
DVD-ai skrev:Jag ska bygga 6st egna högtalare med 2x "Mupps element" i varje. det blir 4st element på varje surr kanal (+2st på varje back kanal). Borde vara tillräckligt för att jag ska klara mig. lyssnar inte på sådana vansinne volymer till film för det mesta...
Nune skrev:DVD-ai skrev:Jag ska bygga 6st egna högtalare med 2x "Mupps element" i varje. det blir 4st element på varje surr kanal (+2st på varje back kanal). Borde vara tillräckligt för att jag ska klara mig. lyssnar inte på sådana vansinne volymer till film för det mesta...
Hur hade du tänkt koppla elementen? Har du räknat på hur stora lådorna bör vara?
Själv hade jag tänkt köra samma setup fast med ett element i varje låda.
andershelin skrev:Kör med pi60 och funderar på att byta mina två A2:or mot sex Mupps....är det en dålig idé tycker ni? Kör ju inte tokhögt här heller.....
Tycker A2 är för dyra för att köpa 2 eller 4 till....därför har jag bara 2....
Kan det bli aktuellt med med ett större inköp av Vifa-element är jag eventuellt med.....beroende på pris och så....
Anders
DVD-ai skrev:
Jag kör en variant av "rippoff"
lådorna blir alltså 2x så stor som den slutna Mupps till volymen och även baffeln för respektive elementmed elementen blir samma yta. Dom båda elementen ska ha var sig baffel riktade 45* åt var sitt håll och sedan hela skiten vinklat snett upp. för att få större spridning och mindre dirrektivitet ju närmare man kommer högtalaren. Ska se hur detta fungerar i praktiken, borde bli bra !
Nune skrev:Jag funderar på att bygga mupps och använda som surrounder till mina piP men läste att det inte va rekommenderat pga av att man överbelastar elementen ganska kvickt.
phon skrev:DVD-ai skrev:
lådorna blir alltså 2x så stor som den slutna Mupps till volymen och även baffeln för respektive elementmed elementen blir samma yta. Dom båda elementen ska ha var sig baffel riktade 45* åt var sitt håll och sedan hela skiten vinklat snett upp. för att få större spridning och mindre dirrektivitet ju närmare man kommer högtalaren. Ska se hur detta fungerar i praktiken, borde bli bra !
Det tror jag funkar bra.
Jag har ungefär så på ett ställe jag har installerat, två element i serie per surround, vinklade ~30 grader mellan elementen. Som frontar dubbla element i serie i sluten låda fast med en piP-diskant i mitten. Tvåvägare alltså, piP+Mupps ...![]()
Delar vid ~100Hz till en ensam bas i mitten. Basen är infälld i huset och syns inte, frontarna är platta mot väggen, önskemålet vara att slippa se några högtalare.
.
phon skrev:DVD-ai skrev:
Det tror jag funkar bra.
Jag har ungefär så på ett ställe jag har installerat, två element i serie per surround, vinklade ~30 grader mellan elementen. Som frontar dubbla element i serie i sluten låda fast med en piP-diskant i mitten. Tvåvägare alltså, piP+Mupps ...![]()
Delar vid ~100Hz till en ensam bas i mitten. Basen är infälld i huset och syns inte, frontarna är platta mot väggen, önskemålet vara att slippa se några högtalare.
.
Nune skrev:Jag har en fundering. De flesta lådor jag har sett där man använt detta vifa element är baffeln sned och elementen ofta asymmetriskt placerat, varför är det så? Är det inte okej att bara göra en rektangulär låda och slänga elementet i mitten?
slockna skrev:Nune skrev:Jag har en fundering. De flesta lådor jag har sett där man använt detta vifa element är baffeln sned och elementen ofta asymmetriskt placerat, varför är det så? Är det inte okej att bara göra en rektangulär låda och slänga elementet i mitten?
en förklaring kan du läsa här : http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Mupps.pdf
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster