EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtalaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-07 00:35

Laila skrev:Be han då gärna att ta fram ett MK3-filter till PK. :)
(O hälsa så mycket ifrån Laila,(trotts att vi inte känner varan). :D
Nä, han skall grilla, bada och göra massa o-audiorelaterade prylar ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-08-07 00:47

MagnusÖstberg skrev:
Laila skrev:Be han då gärna att ta fram ett MK3-filter till PK. :)
(O hälsa så mycket ifrån Laila,(trotts att vi inte känner varan). :D
Nä, han skall grilla, bada och göra massa o-audiorelaterade prylar ;)

Du menar att du inte ens kan hälsa . . .från mig ? 8O
Men grilla o bada på etc. ni ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-07 10:45

Gör en liten roadtrip och hämtade i Skillingarud de saker Mårten hade fixat. Sitter nu på vischan någonstans norr om lkpn. Återkommer. :)

Hej Laila. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-08-07 18:43

Naqref skrev:lkpn
:?: Lkpg?

//Michael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-07 19:17

Hemma hos Kaffekoppen i hans torp. Åker hemåt imorgon.

LasseA

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav LasseA » 2010-08-14 10:44

LasseA skrev:
Naqref skrev:<stor bild>
Simulering av basen.
Hur blir effekttåligheten? Ser ut som om basen överskrider xmax <30Hz i simuleringen!? (ser visserligen liknande ut på mina egenkonstruerade högtalare i simulering och jag har inte spelat sönder dem ännu, men men :))
Bump :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-14 11:35

Effekttåligheten beror på vilken typ av spektralfördelning musiken har och hur den beter sig dynamiskt. Att man mindre än en oktav under avstämningsfrekvensen har extremt dålig känslighet kombinerat med att konen rör sig relativt okontrollerat är en konsekvens av basreflexavstämningen. Det är därför det normalt sett är en dålig idé att använda det till mindre element (där man måste avstämma högt). Men det kan oxå vara en bra idé om man inte spelar musik med så extremt djup bas (43Hz brukar många högtalarkonstruktörer sikta på) för då avlastar man elementet i den lägre basen som konstruktionen kan spela. Har man dessutom element som beter sig snyggt vid mekanisk överstyrning så blir det ett mindre problem. Vad jag än så länge har kollat så beter sig Wavecor-elementet sig bättre än medelelementet i denna aspekt. Men det återstår ju att se hur det beter sig i verkliga livet oxå om det kan anses bli en acceptabel kompromiss.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-08-16 17:06

Naqref skrev:Effekttåligheten beror på vilken typ av spektralfördelning musiken har och hur den beter sig dynamiskt. Att man mindre än en oktav under avstämningsfrekvensen har extremt dålig känslighet kombinerat med att konen rör sig relativt okontrollerat är en konsekvens av basreflexavstämningen. Det är därför det normalt sett är en dålig idé att använda det till mindre element (där man måste avstämma högt). Men det kan oxå vara en bra idé om man inte spelar musik med så extremt djup bas (43Hz brukar många högtalarkonstruktörer sikta på) för då avlastar man elementet i den lägre basen som konstruktionen kan spela. Har man dessutom element som beter sig snyggt vid mekanisk överstyrning så blir det ett mindre problem. Vad jag än så länge har kollat så beter sig Wavecor-elementet sig bättre än medelelementet i denna aspekt. Men det återstår ju att se hur det beter sig i verkliga livet oxå om det kan anses bli en acceptabel kompromiss.
Tack för bra svar! Greppar inte riktigt vad du menar i den fetade meningen dock, kan du utveckla det något? Är det bra att stäma av en BR med litet element till 43Hz? Hur avlastas elementet från låg bas? Har försökt läsa meningen flera ggr men får inte ihop det tyvärr...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-16 17:49

Porten arbetar under avstämningen - elementet behöver inte pumpa luft och blir inte "överstyrd" förrän i frekvenser under portena arbetsormråde..typ.. kanske..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-17 10:13

LasseA skrev:
Naqref skrev:Effekttåligheten beror på vilken typ av spektralfördelning musiken har och hur den beter sig dynamiskt. Att man mindre än en oktav under avstämningsfrekvensen har extremt dålig känslighet kombinerat med att konen rör sig relativt okontrollerat är en konsekvens av basreflexavstämningen. Det är därför det normalt sett är en dålig idé att använda det till mindre element (där man måste avstämma högt). Men det kan oxå vara en bra idé om man inte spelar musik med så extremt djup bas (43Hz brukar många högtalarkonstruktörer sikta på) för då avlastar man elementet i den lägre basen som konstruktionen kan spela. Har man dessutom element som beter sig snyggt vid mekanisk överstyrning så blir det ett mindre problem. Vad jag än så länge har kollat så beter sig Wavecor-elementet sig bättre än medelelementet i denna aspekt. Men det återstår ju att se hur det beter sig i verkliga livet oxå om det kan anses bli en acceptabel kompromiss.
Tack för bra svar! Greppar inte riktigt vad du menar i den fetade meningen dock, kan du utveckla det något? Är det bra att stäma av en BR med litet element till 43Hz? Hur avlastas elementet från låg bas? Har försökt läsa meningen flera ggr men får inte ihop det tyvärr...

Man avlastar element genom att inte spela låga frekvenser. Det får man göra genom att använda sitt egna omdöme. ;)

Många högtalarkonstruktörer anser att en högtalare bara behöver kunna spela ner till ungefär 43Hz då det är den lägsta frekvensen man kan åstadkomma med mer normala instrument. Det är ju inte riktigt sant då en trumma kan åstadkomma betydligt lägre frekvenser. Instrument behöver ju inte vara akustiska heller. Och miljöljud i filmer kan ju vara vilka ljud som helst.

Om man vet att en högtalare riskerar spela djupare bas än det förmår så får man se till att de inte går sönder om så sker. Att köra med en sluten låda gör att konstruktionen blir mer tolerantare mot detta då man har högtalarlådans akustiska fjädring som hjälper till att hålla emot membranrörelserna. Tyvärr får man betydligt lägre mekaniska överstyrningsmarginaler och lägre akustisk output jämfört med en BR i området runt basreflexavstämningen. Under BR-avstämningen har man däremot en fördel. Det är i det område där membranets fjädring är det enda som håller styr på membranrörelserna. Har man ett element som är extremt tåligt mot mekanisk överstyrning kan man göra lite som man vill. Har man ett element som har sämre mekanisk överstyrningsbeteende så får man vara betydligt noggrannare med att se till att sannolikheten att man inte spelar ljud som har för hög nivå vid frekvenser under där portens tillskott till högtalarljudet finns (portens bidrag håller nämligen tillbaka membranrörelserna). Porten arbetar med ett givet q-värde och ju lägre q-värdet är destu större område runt avstämningen bidrar det med ljud. En rätt god kompromiss är därför att se till att portens lägre arbetsområde ligger som högst på 43Hz. Själva avstämningen kan ligga något över detta.

Notera att detta gäller någon form av tumregel som kan komma i konflikt med verkligheten då man har fler ljud som finns under 43Hz än vad man kan föreställa sig. Då gäller det att ha ett element som klarar av dessa stora membranrörelser utan att balla ur. Jag vet inte exakt hur bra Wavecor elementet är på det ännu men det verkar lovande. Vissa mindre bra element kan man få se stå och hoppa mellan två stabilare läge i båda ändar av slaget när man börjar närma sig överstyrning. Ett sådant beteende är inte ovanligt och det är inte alls önskvärt.
För billigare högtalare är det dock inte ovanligt men jag hoppas att vi kan undvika de vanligaste kompromisserna hos denna förhållandevis billiga högtalare som EPS-2 ändå är.

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2010-08-17 21:47

hej

sticker imellan med en annan fråga :wink:

hur ska dämpulls bitarna placeras i lådan :?:

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-08-18 20:37

Hej,

Jag tänkte smyga in med en fråga angående modellen ESP-W som jag har planerat på att börja bygga efter månadsskiftet.

Jag har tänkt bygga ett par av modellen och använda som bakkanaler men jag har två frågor som jag hoppas att ni kan hjälp mig med.

Dessa äro:
1. Ska jag liksom i konstruktionen ESP-2 använda högtalarmembranen ”Visaton DTW 72 8 ohm” och ”Wavecor WF146WA01/02” till konstruktionen EPS-W?
2. Är det samma delningsfilter i ESP-W som i EPS-2?
3. Finns ritningen för nedladdning någonstans? På EPS-W-tråden fungerar inte länken längre.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Tack :)
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-08-18 22:40

Naqref skrev:<långt svar>
Tackar igen för svaret. Nu är det lite klarare!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-08-19 00:29

Chopha skrev:Hej,

Jag tänkte smyga in med en fråga angående modellen ESP-W som jag har planerat på att börja bygga efter månadsskiftet.

Jag har tänkt bygga ett par av modellen och använda som bakkanaler men jag har två frågor som jag hoppas att ni kan hjälp mig med.

Dessa äro:
1. Ska jag liksom i konstruktionen ESP-2 använda högtalarmembranen ”Visaton DTW 72 8 ohm” och ”Wavecor WF146WA01/02” till konstruktionen EPS-W?
2. Är det samma delningsfilter i ESP-W som i EPS-2?
3. Finns ritningen för nedladdning någonstans? På EPS-W-tråden fungerar inte länken längre.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Tack :)
/Christopher

Hej Christopher!

Tar mig friheten att svara på ditt inlägg. Först lite om EPS (EasyPeasySpeaker). Tråden du länkar till som handlar om EPS-W är 6 år gammal och den högtalaren var baserad på EPS-1, vars element inte längre tillverkas, därav behovet av den nya versionen, EPS-2, som alltså inte är riktigt färdig ännu. Jag har för mig att när det begav sig så ville Naqref först göra EPS-1 för att sedan kunna justera delningsfiltret så att det passade väggvarianten (EPS-W). Troligtvis gör han på samma sätt nu, om det ens blir en väggvariant av EPS-2. Den (EPS-W2?) känns inte lika nödvändig nu när det finns Mupps. 2004 fanns inget faktiskt.se-diy-alternativ.

Så svaren blir:

1. Oklart, men troligtvis.
2. Nej, det finns inget delningsfilter till EPS-W2 (eller vad den nu kan tänkas komma att heta, om den blir aktuell) ännu.
3. Det finns ingen ritning heller. Den förra är ju till en annan högtalare med andra element, som sagt.

Kort sagt, den nya väggvarianten är inte färdig. :)

Fast om du är byggsugen redan nu så rekommenderar jag att du tar samma påse pengar och bygger lite fler (slutna) Mupps-lådor istället. Dessa är faktiskt ännu enklare att bygga eftersom de inte behöver nåt delningsfilter (men det finns ett filter framtaget om man känner att det behövs).

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-08-19 18:12

Tack för svaret!

Men då blir det istället två stycken seriekopplade Mupps per bakkanal.

Har läst på lite men jag har ändå några frågor:
1. Det brukar rekommenderas att man kör med slutna lådor bak, men varför?
2. Bör jag eller bör jag inte göra ett delningsfilter till högtalarna? Har läst att den får olika frekvensåtergivning med olika motstånd, men vad passar bäst till bakhögtalare som inte spelar riktat mot lyssnaren?

Mvh...
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-08-20 00:16

Chopha skrev:Tack för svaret!

Men då blir det istället två stycken seriekopplade Mupps per bakkanal.

Har läst på lite men jag har ändå några frågor:
1. Det brukar rekommenderas att man kör med slutna lådor bak, men varför?
2. Bör jag eller bör jag inte göra ett delningsfilter till högtalarna? Har läst att den får olika frekvensåtergivning med olika motstånd, men vad passar bäst till bakhögtalare som inte spelar riktat mot lyssnaren?

Mvh...
/Christopher

Frågor ang. Mupps bör kanske tas i en egen tråd, men jag svarar här i alla fall.

Om du tänkt bygga 8 st för 7.1 (2xSL, 2xSBL, 2xSBR, 2xSR) så tycker jag istället du ska koppla 3+1+1+3. Om du menade för 5.1 så tycker jag det låter som en bra idé med 2+2. :)

1. Därför att de inte behöver gå så djupt i frekvens och de slutna lådorna kan göras betydligt mindre.
2. Det är egentligen inget delningsfilter, men skitsamma... Jag tyckte inte att det behövdes till surrounderna som fått tjänstgöra tillsammans med pi60 utan att jag stört mig på något. Om man däremot bygger basreflexvarianten och skall använda dessa till frontar där man är mer noggrann så tycker jag det kan vara på sin plats. Filtret fördyrar högtalarna ganska mycket, procentuellt sett.

Nu ser jag fram emot att tråden om EPS-2 fortsätter...

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-08-20 01:35

Tack för svaret.
Självklart ska jag hålla mig till Muppstråden, flyttar fortsättningen. :)

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Maarten

Inläggav Maarten » 2010-08-30 21:42

Bump!

Hur går det AE? Hunnit prova lite?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-31 00:58

Naq är på Gotland och rastar hundar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-06 16:52

MagnusÖstberg skrev:Naq är på Gotland och rastar hundar.

Inte nu längre. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-06 18:42

Note to self.
Diskanthålet ligger med avstånd 40mm från topp till centrum och är 48mm i dia.
Hålet till basen ligger 150mm från topp tll centrum och är 118mm i dia.
Hålet till porten ligger 65mm från botten till centrum och är 52mm i dia.

Båda lådorna är ihoplimmade och lite lätt justerade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-07 15:51

Note to self:
Terminal sitter centrerad på baksidan (175mm från topp och bottenkant) och är 50mm i dia.

Hålen är gjorda och jag funderar på om jag ska åka och hämta en slip och en kantfräs...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-09-07 16:14

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, så: finns det nån samlad komponent-lista, ritningar osv nånstans? Eller är det inte så dags än?

Är bara principiellt intresserad. Men i alla fall.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-07 16:23

Du kan ju testa och läsa förstainlägget. ;)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-09-07 16:37

Naqref skrev:Du kan ju testa och läsa förstainlägget. ;)

du håller alltså det inlägget uppdaterat? Jag trodde ju att det måste hänt något sen dess, men inte.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-07 16:47

Tanken är att det ska uppdateras allteftersom det kommer ny definitiv information. Det har det ju inte gjort ännu. Så mycket i a f.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-07 19:38

Jaha. Då är lådorna färdiga. Frågan är vilken färg jag ska ha om muppsgrått är en bra kulör?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-09-07 19:49

Naqref skrev:Jaha. Då är lådorna färdiga. Frågan är vilken färg jag ska ha om muppsgrått är en bra kulör?

Lila.... :-) med rosa prickar av varierande storlek.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-07 20:01

n3mmr skrev:
Naqref skrev:Jaha. Då är lådorna färdiga. Frågan är vilken färg jag ska ha om muppsgrått är en bra kulör?

Lila.... :-) med rosa prickar av varierande storlek.

Nääääeeeee. Tror ente de. 8)

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2010-09-07 20:12

vitt e SNYGGT :D

Bild

verkar ha fått till måtten ganska lika. min basport e lite längre ner. samt att min terminal sitter långt ner på baksidan.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum