Nä, han skall grilla, bada och göra massa o-audiorelaterade prylarLaila skrev:Be han då gärna att ta fram ett MK3-filter till PK.![]()
(O hälsa så mycket ifrån Laila,(trotts att vi inte känner varan).

Moderator: Redaktörer
Nä, han skall grilla, bada och göra massa o-audiorelaterade prylarLaila skrev:Be han då gärna att ta fram ett MK3-filter till PK.![]()
MagnusÖstberg skrev:Nä, han skall grilla, bada och göra massa o-audiorelaterade prylarLaila skrev:Be han då gärna att ta fram ett MK3-filter till PK.![]()
BumpLasseA skrev:Hur blir effekttåligheten? Ser ut som om basen överskrider xmax <30Hz i simuleringen!? (ser visserligen liknande ut på mina egenkonstruerade högtalare i simulering och jag har inte spelat sönder dem ännu, men menNaqref skrev:<stor bild>
Simulering av basen.)
Tack för bra svar! Greppar inte riktigt vad du menar i den fetade meningen dock, kan du utveckla det något? Är det bra att stäma av en BR med litet element till 43Hz? Hur avlastas elementet från låg bas? Har försökt läsa meningen flera ggr men får inte ihop det tyvärr...Naqref skrev:Effekttåligheten beror på vilken typ av spektralfördelning musiken har och hur den beter sig dynamiskt. Att man mindre än en oktav under avstämningsfrekvensen har extremt dålig känslighet kombinerat med att konen rör sig relativt okontrollerat är en konsekvens av basreflexavstämningen. Det är därför det normalt sett är en dålig idé att använda det till mindre element (där man måste avstämma högt). Men det kan oxå vara en bra idé om man inte spelar musik med så extremt djup bas (43Hz brukar många högtalarkonstruktörer sikta på) för då avlastar man elementet i den lägre basen som konstruktionen kan spela. Har man dessutom element som beter sig snyggt vid mekanisk överstyrning så blir det ett mindre problem. Vad jag än så länge har kollat så beter sig Wavecor-elementet sig bättre än medelelementet i denna aspekt. Men det återstår ju att se hur det beter sig i verkliga livet oxå om det kan anses bli en acceptabel kompromiss.
LasseA skrev:Tack för bra svar! Greppar inte riktigt vad du menar i den fetade meningen dock, kan du utveckla det något? Är det bra att stäma av en BR med litet element till 43Hz? Hur avlastas elementet från låg bas? Har försökt läsa meningen flera ggr men får inte ihop det tyvärr...Naqref skrev:Effekttåligheten beror på vilken typ av spektralfördelning musiken har och hur den beter sig dynamiskt. Att man mindre än en oktav under avstämningsfrekvensen har extremt dålig känslighet kombinerat med att konen rör sig relativt okontrollerat är en konsekvens av basreflexavstämningen. Det är därför det normalt sett är en dålig idé att använda det till mindre element (där man måste avstämma högt). Men det kan oxå vara en bra idé om man inte spelar musik med så extremt djup bas (43Hz brukar många högtalarkonstruktörer sikta på) för då avlastar man elementet i den lägre basen som konstruktionen kan spela. Har man dessutom element som beter sig snyggt vid mekanisk överstyrning så blir det ett mindre problem. Vad jag än så länge har kollat så beter sig Wavecor-elementet sig bättre än medelelementet i denna aspekt. Men det återstår ju att se hur det beter sig i verkliga livet oxå om det kan anses bli en acceptabel kompromiss.
Chopha skrev:Hej,
Jag tänkte smyga in med en fråga angående modellen ESP-W som jag har planerat på att börja bygga efter månadsskiftet.
Jag har tänkt bygga ett par av modellen och använda som bakkanaler men jag har två frågor som jag hoppas att ni kan hjälp mig med.
Dessa äro:
1. Ska jag liksom i konstruktionen ESP-2 använda högtalarmembranen ”Visaton DTW 72 8 ohm” och ”Wavecor WF146WA01/02” till konstruktionen EPS-W?
2. Är det samma delningsfilter i ESP-W som i EPS-2?
3. Finns ritningen för nedladdning någonstans? På EPS-W-tråden fungerar inte länken längre.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Tack
/Christopher
Chopha skrev:Tack för svaret!
Men då blir det istället två stycken seriekopplade Mupps per bakkanal.
Har läst på lite men jag har ändå några frågor:
1. Det brukar rekommenderas att man kör med slutna lådor bak, men varför?
2. Bör jag eller bör jag inte göra ett delningsfilter till högtalarna? Har läst att den får olika frekvensåtergivning med olika motstånd, men vad passar bäst till bakhögtalare som inte spelar riktat mot lyssnaren?
Mvh...
/Christopher
MagnusÖstberg skrev:Naq är på Gotland och rastar hundar.
Naqref skrev:Du kan ju testa och läsa förstainlägget.
Naqref skrev:Jaha. Då är lådorna färdiga. Frågan är vilken färg jag ska ha om muppsgrått är en bra kulör?
n3mmr skrev:Naqref skrev:Jaha. Då är lådorna färdiga. Frågan är vilken färg jag ska ha om muppsgrått är en bra kulör?
Lila....med rosa prickar av varierande storlek.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 227 gäster