Pelle skrev:Jag har inte blivit klok på hur digitala förstärkare
egentligen låter.
Varför skulle alla digitala förstärkare låta likadant när inte alla transistorsteg gör det? Eller rörförstärkare?
/ B
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:
Jag har hittills inte sett någon digitalstärkare som bjuder på prestanda som är i närheten av en högklassig linjärstärkare.
rhenrics skrev:Morello skrev:
Jag har hittills inte sett någon digitalstärkare som bjuder på prestanda som är i närheten av en högklassig linjärstärkare.
Närmare bestämt i vilket avseende? Kan du också ge ett exempel på en sådan högklassig linjärstärkare, så att det blir lättare att relatera till vilken produkt- och prisnivå som avses (jag antar att det inte är Denon AVR-2105 eller motsvarande)?
Morello skrev:Exempel på högklassiga linjärstärkare är tex. Brystons SST- och ST-serie, Rotel 1090, Halcro, Vissa Krell, ML osv.
De digitalstärkare jag sett har inte bara haft excessiv distorsion, utan även ett mycket fult distorsionsspektrum, med en hel arsenal av övertoner, som för tankarna till linjärsteg med svårartad övergångsdistorsion.
Morello skrev:Exempel på högklassiga linjärstärkare är tex. Brystons SST- och ST-serie, Rotel 1090, Halcro, Vissa Krell, ML osv.
De digitalstärkare jag sett har inte bara haft excessiv distorsion, utan även ett mycket fult distorsionsspektrum, med en hel arsenal av övertoner, som för tankarna till linjärsteg med svårartad övergångsdistorsion.
Bill50x skrev:
Det är märkligt att ett visst hifi-magazin höjer en viss digital förstärkare till skyarna och kallar det världens bästa. Helt lyriskt utbrister man att denna 30 KSEK-förstärkare är det bästa som går att få för pengar. För att i senare nummer inte ens nämna förekomsten av den, än mindre använda den som referens när man testar andra förstärkare. Brutalt uppvaknande eller bara ruskigt dåligt minne?
/ B
Morello skrev:Därför att jag inte anser att påståendet är rent dravel.
rhenrics skrev:Vet inte vilket magazin du syftar på, ....
Men det är intressant hur många som tycker och tänker med enda
grunden i att förstärkarna är digitala och mäter på ett visst sätt.
Hotspur skrev:besan skrev:Vi känner också den gode Hotspur vid det här laget...//jonas
Och?
Bill50x skrev:Just det! Och snart ska jag till www.landet.nu för ett par Guiness och lite jazz-musik.... En suverän kombinationHotspur skrev:besan skrev:Vi känner också den gode Hotspur vid det här laget...//jonas
Och?/ B
Hotspur skrev:Bill50x skrev:Just det! Och snart ska jag till www.landet.nu för ett par Guiness och lite jazz-musik.... En suverän kombinationHotspur skrev:besan skrev:Vi känner också den gode Hotspur vid det här laget...//jonas
Och?/ B
Till Guinnessen borde du ju ta: Klassisk strömmingsflundra 129 kr
Style skrev:att tekniken ännu är i sin linda är väl självklart. Visserlgen är klass D som topologi gammal (50-tal?) men några applikationer att tala om byggdes det väl inte innan slutet av 90-talet. Fortfarande är det bara ett par tre märken som utvecklar. Jämför det med hur många år klass A och B har haft på sig att utvecklas och förfinas.
Dahlqvist skrev:
Så sant, så sant.Men det handlar givetvis inte om tekniken är i sin linda eller om prestanda är bra upp i kilohertzområdet utan om att rhenrics är en "stalker" som triggar på trådar med Öhman eller Ino. Det är bara att kolla hans meddelandehistoria för den som är (o)road. Trevligt nog avstod ju Öhman att besvara den uppenbara provokationen. Istället bistod Morello med några förtydliganden på sitt vanliga sakliga sätt. Tack för det Morello, och tack för det Öhman. Keep it up.
Själv tycker jag att klass D-tekniken verkar spännande för drivning av subwoofers där den stora fördelen (låga förluster) verkligen kan komma till sin rätt vid t.ex. inbyggnad i distribuerade system. Men det är ju bara vad jag tror.
/D
matson skrev:
Tact vet jag redan att dom är värdelösa så dessa får gärna diskuteras på något annat ställe. Däremot kanske det har dykt upp några nyheter på marknaden som inte lider av liknande åkommor.
Mvh
rhenrics skrev:Är du helt snurrig? Det spelade faktiskt ingen roll att det råkade vara Öhman som gjorde uttalandet jag kommenterade på, att jag fortsatte diskussionen med Morello (som jag iofs inte alls tycker speciellt sakligt har förtydligat den uppenbarligen allmänt vedertagna ståndpunkten om digitala förstärkares låga prestanda) tyder väl på att det är ämne och inte person jag diskuterar? Detta är väl förövrigt ingen typisk Öhman/ino tråd (den handlar om digitala förstärkare).
Dahlqvist skrev:Att det var ett Öhman-inlägg var väl uppenbart? Eller märkte du inte att det var han som skrev inlägget? Att du sedan skulle lägga dig platt för Morellos påstående (som implicerade att du var ute och cyklade med din kommentar om "dravel") var väl lite för mycket begärt. Det tycker även jag.
Övriga: sista OT inlägget från min sida. Iallafall i denna tråd.
/D
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster