Haakan_W skrev:8O
intressant....det roliga är ju ni snackar om olika saker i princip...
rhenriks (lr vad du heter) gillar ljudet oavsett om den är högdistande eller inte
å rester kapar den eftersom den mäter kasst (vilket jag också gör) utan att ens hört den....ja varför? för att det är ointressant att lyssna på nåt som distar så mycket? det är ju enkelt....lika bra å lägga ner diskussionen
Jo, det ÄR intressant att läsa den här diskussionen, eller vad man nu ska kalla det
I botten ligger de olika falangernas ståndpunkter. Ena sidan har inte ens lyssna på skräpet för det har för hög dist, andra sidan tycker det låter bra oavsett hur det mäter. Det har vi ju hört förut.... Personligen har jag svårt för hur man kan avfärda seriösa konstruktioner utan att ens lyssna på dem, men det är ju bara jag det....
Men just när det gäller digitala förstärkare är jag lite kluven. För när de testas höjs de ofta till skyarna, men sedan då? Nä, de blir inte en framtida referens, de används inte bland "alla" utställare (som inte har egna stärkare alltså), de finns lixom inte. Om det nu är så att en stärkare för 30k spelar skjortan av allt oavsett pris, borde en sådan bli favve överallt. Och det är dom inte, om vi nu ska dra alla klass-d stärkare över en kam.
Så vad är fel? Lite hårdraget kan man säga; antingen är klass-d förstärkare inte så bra som "folk" gör gällande, eller så är "folk" inte kloka...
För övrigt låter oförstärkt live absolut bäst. Lyssnade på Oskar Schönning igår på
www.landet.nu - maken till bra ljud får man leta efter! Möjligen kan man få ett distande rörsteg att producera värmen från trumpeten, men allt annat låter kass i jämförelse
/ B