Kalejdokom skrev:Jag passar på att gå lite off topic (i min egen tråd).
Vid mätning på högtalare så beskrivs ju ofta svårigheten med alla reflexer som påverkar mätresultatet. Vad säger expertisen om följande förslag till mätmetod. Tacksam för kommentarer om varför det inte är lämpligt att göra så här eller vad det ev kan ha för fördelar:
Man riggar någon form av ställning framför/längs sidorna av högtalarna och hänger en riktigt luddig pläd eller filt över så att det bildas ett "tält" framför högtalaren. Mikrofonen placeras i tältet och mätning sker "som vanligt". Även golvet dämpas med typ heltäckningsmatta eller skivor av Gullfiber e.d.
Det blir ju inte ett ekofritt rum, men en bit på väg... som sagt, kan man göra så för att slippa en del problem med rumspåverkan vid mätningen?
Jag inser förstås att rummet sedan spelar stor roll för hur det låter "på riktigt", men det kan ju bli nästa steg i åtgärdskedjan.
Nu tillhör jag inte expertisen......men tänker dryfta mig till ett svar ändå.
Vad har du för mätprogram?
Många mjukvaror använder gating-teknik som gör att du slipper reflektioner från rummet (på bekostnad av lågfrekvensupplösning).
Jag skulle föreslå ett så stort rum som möjligt eller eventuellt utomhus där avståndet till närmsta reflekterande yta är så stort som möjligt. Stora avstånd gör att upplösningen förbättras längre ned i frekvens
Att kunna göra "gejtade" mätningar är en bra början, åtminstone när det gäller frekvenser över 500 Hz.
Basmätningar kräver nog att man mäter med rumsbidrag men det lämnar jag till mer kunniga medlemmar att reda ut.......