2,5-vägare med aktiv delning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-08-24 15:27

Kalejdokom skrev:Jag passar på att gå lite off topic (i min egen tråd :) ).

Vid mätning på högtalare så beskrivs ju ofta svårigheten med alla reflexer som påverkar mätresultatet. Vad säger expertisen om följande förslag till mätmetod. Tacksam för kommentarer om varför det inte är lämpligt att göra så här eller vad det ev kan ha för fördelar:

Man riggar någon form av ställning framför/längs sidorna av högtalarna och hänger en riktigt luddig pläd eller filt över så att det bildas ett "tält" framför högtalaren. Mikrofonen placeras i tältet och mätning sker "som vanligt". Även golvet dämpas med typ heltäckningsmatta eller skivor av Gullfiber e.d.

Det blir ju inte ett ekofritt rum, men en bit på väg... som sagt, kan man göra så för att slippa en del problem med rumspåverkan vid mätningen?

Jag inser förstås att rummet sedan spelar stor roll för hur det låter "på riktigt", men det kan ju bli nästa steg i åtgärdskedjan.

Nu tillhör jag inte expertisen......men tänker dryfta mig till ett svar ändå.

Vad har du för mätprogram?
Många mjukvaror använder gating-teknik som gör att du slipper reflektioner från rummet (på bekostnad av lågfrekvensupplösning).

Jag skulle föreslå ett så stort rum som möjligt eller eventuellt utomhus där avståndet till närmsta reflekterande yta är så stort som möjligt. Stora avstånd gör att upplösningen förbättras längre ned i frekvens

Att kunna göra "gejtade" mätningar är en bra början, åtminstone när det gäller frekvenser över 500 Hz.

Basmätningar kräver nog att man mäter med rumsbidrag men det lämnar jag till mer kunniga medlemmar att reda ut.......

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-24 16:54

Jag har inget mätprogram ännu, men tittat på Svantes bag med Basta och Sirp. Edge har jag labbat med lite. Jag har en Behringer ECM800 och ett garage fullt av div PA-prylar :).

Sen har jag ju min Phonic PAA2, grafiska dB-mätare som kan uträtta lite enklare mätning av rosa brus t.ex. I dag har jag kollat upp hur mina element "mäter" helt utan filter men på plats i lådan (som på första bilden). Jag placerade mätaren på 2 x baffelbrädden mitt emellan basarna och mätte först 18W sedan 15W och sist båda parallellkopplade. Matade med exakt samma volym med rosa brus och då såg det ut så här med högtalaren mitt på vardagsrumsgolvet:
- kurvorna visar medelvärde av tre momentanmätningar för varje mätning.
- puckeln i basen ligger runt 63Hz.
- det är 10dB mellan de röda strecken.
- värdet i fönstret visar medelvärde för alla frekvenser.

Bara 18W:
Bild

Bara 15W:
Bild

Båda parallellt:
Bild

Vad drar vi för slutsats av detta? Uppbrytningen som finns på databladet ser man ju inget av här. Ser ju rätt bra ut ända upp till ca 8kHz! Men så är det ju det där med off axis. Ska prova att göra samma mätningar vid typ 15/30/60 grader senare.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-24 17:53

XTZ roomanalyzer, visar efterklang också. Det ger ju lite hintar om reflektionernas effekter. tror jag
:?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-08-25 12:42

nadifierad skrev:XTZ roomanalyzer, visar efterklang också. Det ger ju lite hintar om reflektionernas effekter. tror jag
:?

Alternativet kan vara REW (Room EQ Wizard) som är gratis. Kompetent program som kan göra ungefär samma mätningar som XTZ Room analyzer.

Finns här

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-08-25 14:06

IngOehman skrev:Elementet skiljer sig faktiskt inte nämnvärt från andra element av
samma storlek, spridningsmässigt. Alltså: Nollgraderskurvan och
energikurvan förhåller sig till varandra snarlikt som de gör på alla
element som är ungefär så stora.

Det har talats om tredje ordningens delningsfilter här i tråden, och
med sådant ser jag inget som tyder på att elementet skulle vara
speciellt knepigt och krävande - läs kräva låga delningsfrekvenser.
Snarare tvärt om. Elementet skulle faktiskt kunna delas vid 4 kHz.

Vh, iö
Det här var intressant! Blir det inte problem med stora svackor off-axis och krokig energirespons om man delar t.ex 15W8531 så högt som 4kHz?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-08-25 14:14

Kalejdokom skrev:Jag passar på att gå lite off topic (i min egen tråd :) ).

Vid mätning på högtalare så beskrivs ju ofta svårigheten med alla reflexer som påverkar mätresultatet. Vad säger expertisen om följande förslag till mätmetod. Tacksam för kommentarer om varför det inte är lämpligt att göra så här eller vad det ev kan ha för fördelar:

Man riggar någon form av ställning framför/längs sidorna av högtalarna och hänger en riktigt luddig pläd eller filt över så att det bildas ett "tält" framför högtalaren. Mikrofonen placeras i tältet och mätning sker "som vanligt". Även golvet dämpas med typ heltäckningsmatta eller skivor av Gullfiber e.d.

Det blir ju inte ett ekofritt rum, men en bit på väg... som sagt, kan man göra så för att slippa en del problem med rumspåverkan vid mätningen?

Jag inser förstås att rummet sedan spelar stor roll för hur det låter "på riktigt", men det kan ju bli nästa steg i åtgärdskedjan.

det där vet jag att jag läst att IÖ mfl har kommenterat i någon tråd , det var tunna dukar tror jag. tror att i samma tråd diskuterades mätningar genom att placera högtalaren på en takrygg och även på en "planka" fritt ute i rymden (typiskt sommar mätningar) då gräs och buskar fungerar lite som akustiska dämpare.

Tyvärr är jag ingen Paa, så jag vet inte hur man söker reda på dessa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-25 14:38

Intressanta inlägg...

Jag är dock lite intresserad om någon har någon idé om varifrån toppen vid 63Hz kommer ifrån. Handlar det bara om taskig avstämning eller "fel" volym på lådan?

Jag tänker prova att mäta med proppade portar och se om det blir annorlunda.

Det är ju lite svårt att dämpa basen passivt så lågt ner. Och jag vill helst slippa EQ till dessa högtalarna.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-08-25 16:19

Kalejdokom skrev:Intressanta inlägg...

Jag är dock lite intresserad om någon har någon idé om varifrån toppen vid 63Hz kommer ifrån. Handlar det bara om taskig avstämning eller "fel" volym på lådan?

Jag tänker prova att mäta med proppade portar och se om det blir annorlunda.

Det är ju lite svårt att dämpa basen passivt så lågt ner. Och jag vill helst slippa EQ till dessa högtalarna.

Jag tittade på din ritning och uppskattar basröret till följande mått:
Innerdiameter: 10cm
Längd:25 cm

Volymen är angiven till 26 liter.

Sammantaget ger detta en avstämningsfrekvens om cirka 55 Hz och detta ser inget vidare ut....... :?

Bild

Kan du inte förlänga röret med rullat papper eller nåt och testa?
Fast det är klart.....om röret verkligen är 10cm invändigt behöver du uppemot en meters längd innan du når 30 Hz (som är ganska lämpligt för 18W).

Kanske kan du minska diametern på nåt smart sätt när du experimenterar.......(så behöver du inte så lång port)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-25 22:59

Tack diesel, för ditt engagemang! ...men riktigt så illa är det inte:

Den nedre kaviteten (18W) är på 26 liter och röret är 68x240mm invändigt, vilket ger en beräknad avstämning på ca 38Hz. Min simulering visar en "puckel" på +1,1dB mellan 50-80Hz.

Den övre kaviteten (15W) är på 12 liter och röret är 55x240mm invändigt, vilket ger en beräknad avstämning på ca 45Hz. Min simulering visar där ingen "Q-puckel" över huvud taget!

Dessutom har jag tagit intryck av Troels Gravesens erfarenheter gällande verklig contra beräknad längd på rören för att få önskad avstämning:

http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Hans erfarenhet är att röret oftast skall vara ca 30% kortare i verkligheten! Se tabellen en bit ner på sidan. Jag har själv inte någon erfarenhet eller kunskap om mätningar av faktisk avstämningsfrekvens.

Men om det stämmer så borde ju min avstämning ligga ytterligare något lägre än beräknat.

Edit: så snart jag får tid ska jag prova både att länga rören resp proppa hålen för att se vad det ger.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-08-25 23:38

Kalejdokom skrev:Tack diesel, för ditt engagemang! ...men riktigt så illa är det inte:

Det var ju tur....det såg inte så skoj ut

Kalejdokom skrev:...

Hans erfarenhet är att röret oftast skall vara ca 30% kortare i verkligheten! Se tabellen en bit ner på sidan. Jag har själv inte någon erfarenhet eller kunskap om mätningar av faktisk avstämningsfrekvens.....

Det kan nog stämma rätt bra, när jag utgår från simuleringar brukar det alltid bli så att jag får kapa rören en bit för att hamna rätt.

Du kan med ganska enkla medel mäta avstämningsfrekvensen med hjälp av multimeter och en liten resistor.

Lägg säg 10 ohm i serie med högtalaren och mät spänningen över denna med en multimeter samtidigt som du matar med fasta frekvenser (t ex med Svantes "Tone"). Plotta spänningsvärde som funktion av frekvensen och du får fram en kurva som förtäljer din avstämning.

Nu är detta som sagt ett tag sedan men om inte mitt minne sviker mig så är det en inverterad impedanskurva man får fram. Oavsett vilket så är det ganska lätt att hitta avstämningen såhär

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-26 13:17

diesel skrev:Du kan med ganska enkla medel mäta avstämningsfrekvensen med hjälp av multimeter och en liten resistor.

Lägg säg 10 ohm i serie med högtalaren och mät spänningen över denna med en multimeter samtidigt som du matar med fasta frekvenser (t ex med Svantes "Tone"). Plotta spänningsvärde som funktion av frekvensen och du får fram en kurva som förtäljer din avstämning.

Tack för tipset. De metoder jag tidigare hört talas om har mer handlat om mätning med mikrofon i porten. Om din metod funkar så är det ju väsentligt enklare - ska provas!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-08-26 13:28

Jag har fått tipset att det är enklare att närfältsmäta basen för då får man ett distinkt lokalminimum exakt vid avstämningsfrekvensen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-26 13:43

Martin skrev:Jag har fått tipset att det är enklare att närfältsmäta basen för då får man ett distinkt lokalminimum exakt vid avstämningsfrekvensen.

Vad är "ett distinkt lokalminimum"? När jag fått en förklaring på det kan jag ju mäta med båda metoderna för att få ett ännu mer tillförlitligt resultat!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-08-26 13:44

Kalejdokom skrev:
Martin skrev:Jag har fått tipset att det är enklare att närfältsmäta basen för då får man ett distinkt lokalminimum exakt vid avstämningsfrekvensen.

Vad är "ett distinkt lokalminimum"? När jag fått en förklaring på det kan jag ju mäta med båda metoderna för att få ett ännu mer tillförlitligt resultat!

Misstänker att det ska se ut som driverkurvan i mitt diagram ovan! (?)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-26 13:54

Jaha, då står man med brallorna nere igen... är det alltså så en basreflex fungerar - SPL från konen dippar medans porten pucklar och tillsammans ger det en jämn SPL-kurva i rummet (i den bästa av världar).

Så har denna dag inte levts förgäves :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-26 15:50

Sagt och gjort! Här är närfältsmätning (10mm framför koncentrum) på respektive bas. Jag måste korrigera mina tidigare uppgifter om dimension på mina rör :oops:. Så här är det:

15W:
12 liter
50 x 153 mm rör
Beräknad avstämning: 50Hz
Uppmätt avstämning: 43Hz

18W:
26 liter
68 x 280 mm rör (inkl komp för utvändig aeroport)
Beräknad avstämning: 35Hz
Uppmätt avstämning: 29Hz

Gravesens erfarenhet om rörets längd jämfört med beräknad längd kan alltså bekräftas (i mitt fall).

Matar man in de uppmätta avstämningarna och volymerna i WinISD så blir det helt jämna kurvor utan puckel. Kvarstår frågan varifrån puckeln runt 63 Hz kommer ifrån. Den syns ju inte heller vid närfältsmätningen. Kan det vara rummet?

Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-08-26 16:15

Din problemfrekvens motsvarar ju ett mått på ca 270 cm, går detta att hitta i rummet någonstans, takhöjd?

Får du samma puckel utomhus eller i ett annat rum?

Ursäkta att det inte kommer nåt konkret.....spånar mest!

Edit:
Det var ju förresten ett ruskigt smidigt sätt att hitta avstämningsfrekvensen genom att närfältsmäta, supertips!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-26 16:42

Du har nog rätt där. Jag har lutande ryggåstak och där högtalarna står är det ca 3 m till tak. Dessutom är rummet 290 cm brett just där högtalarna står 8). Jag har just gjort en mätning i 1Hz-steg ca 50 cm framför högtalarna och får en tydlig puckel mellan 50-65Hz och det stämmer ju exakt med de måtten! Weird!

Föregående

Återgå till DIY-forum