Jag söker tips på låtar som är krävande för högtalare som är delade vid 80 hz till basmoduler. Alltså låtar som kan skapa problem för topparna med hög energi i basen (över 80 hz). Min gissning är att man främst hittar detta bland rätt dynamiskt komprimerad elektronisk musik som är rätt rent inspelad.
En av dom mer krävande låtarna jag funnit är Trentemøller - Vamp från skivan The Last Resort. Rätt ren inspelning med snällt mellanregister (ingen direkt höjning mellan 1khz-4khz), låg crest (9,7 dB) och liten baspeak runt 90 hz skapar ett fint problem för topparna.
När jag spelade låten utan basmoduler men delat vid 80 hz till topparna (alltså ingen djupbas alls) och mätte skillnaden mellan dBA och dBC peakarna (radioshack, slow) så kunde jag se 83 dBA och 98 dBC vid lyssningsplatsen. Då fick topparna jobba rätt mycket!
Såhär ser låten ut i masVis
Någon som har andra tips på låtar som är krävande för toppar och som går att spela relativt högt (75-85 dBA) utan låta illa? Vore intressant om man kunde få fram lite låtar som man kan använda för se eventuella brister hos topphögtalarnas SPL förmåga.