Alla slutsteg låter lika?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-29 17:15

forumtroll
Bild

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-29 17:19

rhenrics skrev:Jag går självmant.

Bra.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-29 17:21

Besan, ang Forumtroll.

..Och dina 2 senaste inlägg i denna tråd kallas :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-29 17:22

Sanoj...

Jag får väl erkänna att jag är ett litet troll ibland jag också...

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-29 17:24

Besan.

Jag köper den förklaringen :wink:

// Jonas

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-29 17:32

Sanoj,

det vore intressant och höra vilka subjektiva skillnader du hörde mellan Grendel och andra steg när du valde Grendel.

Jämförde du med tex Krell och ML?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 18:02

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Njae... Du har nog inte riktigt snappat principen. Läs igen.

Konstaterad närvaro av distorsion kan man dra slutsatser av, om man korrelerar den till känd närvaro av hörbarhetsgränser. Det motsatta gäller inte.

Vh, iö

PS. Jag vill påminna att det var du som argumenterade nämnd TacT-apparats suveränitet med stöd av mätningar på deras hemsida. Inte någon annan. Igen - i strid med första principen.

Suck...läs själv! "Om det enligt denna så hyllade princip inte ens går att bevisa frånvaron av dist på de specifika nivåer man mäter på, för ett specifikt steg."

Du citerar inte mig, utan antagligen dig själv (eller?), och citatet är dessutom obegriligt. Det är inte ens en komplett mening.

rhenrics skrev:Går det eller går det inte? Om det inte går så kan mycket väl de steg som antas vara distorsionfria ha distorsion ändå. Eller hur?

Självklart, det finns massor av olika distorsionformer. Det är ju det jag sagt upprepade gånger.

Ett effektsteg har i egentlig bemärkelse inte "distorsion" som en intrinsisk egenskap. Det steget har är diverse olinjäriteter. Distorsion är bara en konsekvens av en mätmetod + slutstegets olinjäriteter. Distrsionen kan se väldigt olika ut, trots samma mätnivåer, beroende på vilken metod att mäta distorsion man väljer att använda.

Ingen distorsionsmätning kan påstås täcka alla tänkbara motioneringar av förstärkeriet. Bästa studie är således att antingen lista ut "extemsignaler" att mäta med (t ex THD 1 Hz eller diffton 43+46 kHz#), eller att använda en mångfald av olika musik/eller musiklikande signaler och göra en differensiell mätning.

En F/E-lyssning är på sätt och vis just detta, men med en upplösning exakt anpasad till hörseln, eftersom det är hörseln som får uppdraget att upplösa! Kör man en teknisk differentialutplockning kan man upplösa fel som är mångfaldigt mindre än hörseln kan höra, men i gengäld kan man få mätfel som beror av svårigheten att skilja mellan s k linjär och olinjär distorsion. Det mesta av sådant kan dock kalibreras bort, om man har tid och lust med den handpåläggning det kräver.

rhenrics skrev:]Jag vill påminna, ännu en gång, om att jag argumenterade för dess välljud utifrån lyssningsintryck och inget annat.

Nej, det stämmer inte. Du argumenterade med utgångspunkt från mätresultat (eller rättera sagt tillverkarens påstådda mätprestanda). Gå tillbaka i tråden och titta själv! Jag tycker du skall stå för vad du skrivit.

rhenrics skrev:Eftersom det dock i ett inlägg påstods att digitalsteg generellt distar

Det gör alla slutsteg, inga konstigheter med det. Jag skrev inte ett ord om distorsion i mitt ursprungliga inlägg dock. Jag beskrev problemen på ett allmänt plan, och mitt huvudargument var "I F/E-lyssing är dessa saker förstås uppenbara redan idag".

Då skrev du att mitt inlägg var dravel, och att jag uppenbart inte hört eller sett specen för nämnd TacT. Detta var det första inlägg du gjorde i tråden. Redan där talar du alltså om apparatens mätdata enligt tillverkaren.

rhenrics skrev:...så tog jag mig friheten att publicera delar av Tacts egna reklamblad. Exakt vad i denna förklaring är det du inte förstår, eftersom jag redan förklarat detta i en annan tråd?

Jag fattar hela din bortförklaring, då och nu. Dina rökmoln är inte tillräckligt tjocka för att lura någon dock. :wink:

Om du kollar i vilken ordning inläggen kom innan du försöker övertyga någon om att saker skett i annan ordning så slipper du sådana här tillrättavisningar. Ett tips i all välmening bara.

Vh, iö

#Dessa båda exempel gäller effektförstärkare. För en högtalare exempelvis går det inte att avgöra så lätt vad som är en extrem testsignal. Även en rörförstärkare kan vara svårare att analysera.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-29 18:32, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-29 18:09

rhenrics skrev:Det är lugnt. Jag går självmant.

Frågan är bara vart? Mängden hifi-forum med en mer tolerant och godmodig moderator än Naqref är ju minst sagt lätträknade. Men nya nicks, ny roller som trollet sa.

/D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-29 18:50

Sanoj: Med tanke på hur mycket innehåll dina inlägg brukar innehålla så, och halten spydigheter m.m., tycker inte jag du ska yttra dig i trollfrågan 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-29 18:52

Borde nog inte skriva detta men det är så mycket i världen man inte borde.... Ber Margaux om ursäkt för att tråden används till detta.

rhenrics skrev:Det är lugnt. Jag går självmant. Att hålla på och tjafsa med er ger mig ingenting. Känns inte direkt som att du agerar ojävigt i din roll som moderator, men det kan du ju få reflektera över själv.

Du väljer själv om du vill gå. Än har du inte fått mig så förbannad att jag ens har funderat på att banna dig. Vilket är mer än vad man kan säga om en del andra i admin.

Snacket om jäv (förutsätter att du avser kopplingen till LTS) blir lite kul när du har fått tillsägelser redan från de två i admin som är minst LTSiga och när jag väl säger något så försöker du med detta. Extra kul blir det om du har kollat på hur jag har modererat i dispyter mellan LTSare och andra. Då har jävet varit till LTSarnas nackdel kan jag upplysa om. :)

Men vad du känner kan ju bero på andra saker än den faktiska verkligheten.

Ur mitt perspektiv kan jag bara säga: sluta gnäll som en fjollig 08'a och visa lite ryggrad och kanske lite respekt för andra när du diskuterar här så kanske du får och förtjänar lite respekt.

/ae

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-29 18:55

Naqref skrev:Ur mitt perspektiv kan jag bara säga: sluta gnäll som en fjollig 08'a och visa lite ryggrad och kanske lite respekt för andra när du diskuterar här så kanske du får och förtjänar lite respekt.

/ae

8O Det där luktar lite fördomsfullt. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-29 18:59

Préciiiiiss!
Bild

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-03-29 19:04

Morello skrev:
Naqref skrev:Ur mitt perspektiv kan jag bara säga: sluta gnäll som en fjollig 08'a och visa lite ryggrad och kanske lite respekt för andra när du diskuterar här så kanske du får och förtjänar lite respekt.

/ae

8O Det där luktar lite fördomsfullt. :wink:

:lol: Det finns ju alltid undantag som tur är. :wink:

/Erik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 19:21

Naqref skrev:...sluta gnäll som en fjollig 08'a

Ähupp! :o

:wink: 8)

Vh, iö

PS. Är fortfarande i chock...

PPS. Fast jag skarvar förstås lite, för jag har ett medicinskt fel* som gör att jag inte kan bli chockad (det är faktiskt sant, i varje fall om vi talar om medicinsk chock).

*Enligt den på många sätt mycket kompetente läkaren som noterade det, så höll på att blöda ihjäl på grund av denna brist på reaktion med medicinsk chock. Jag förlorade närmare bestämt i runda tal 3 liter blod. Det undslapp honom också en kommentar om att detta var "medicinsk mycket intressant", för bland däggdjur känr man till denna brist på chockreaktion som något normalt bara hos råttor! Hmmm...

Ännu mera anmärkningsvärt var att jag trots den tämligen extrema blodförlusten (och ett HB som fallit från 160 till 72) inte fick något blod, för enligt systrarna var jag "redan tillräckligt odräglig". Hmmmmmmmmmm...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-29 19:24

8O :lol: :lol: F'låt :lol: :lol:

Skön självhumor att bjuda på den. *tumme upp*
Senast redigerad av Nattlorden 2005-03-29 19:25, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-29 19:25

Nagref,

du behöver aldrig be om ursäkt för det du skriver i mina trådar :!:

PS.

Själv 08:a och förstår precis vad du menar. :wink:

/Joachim

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-29 20:46

Sanoj,

det vore intressant och höra vilka subjektiva skillnader du hörde mellan Grendel och andra steg när du valde Grendel.

Jämförde du med tex Krell och ML?

Jag har jämfört mellan Grendel, Advantage S250, Krell 300 (CX :?: ), Mc Cormack DNA 1 & 2, Audio Research VT100 MkI & MkII samt div. Mark Levinson som jag inte kommer ihåg namnen på.

Audio Research gillar jag toppen på, men den saknar lite kraft i botten.

Krellen fick se sig frånsprungen på alla parametrar inkl. bottendraget, men kanske mest iöronfallande i de övre registrerna.

Mc Cormack kan funka som dörrstopp enl. mig..

ML tycker jag är lite myspys luddig över hela soundet.

Jag fastnade till slut för Grendel och tror jag kommer att sitta nöjd ganska länge med det iom dess utbyggnadsmöjligheter till ev flerkanalslyssning i framtiden.

// Jonas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-29 20:51

Dessa nyanser gav sig tillkänna trots den livliga efterklangen? :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-29 20:56

IngOehman skrev: Det undslapp honom också en kommentar om att detta var "medicinsk mycket intressant", för bland däggdjur känr man till denna brist på chockreaktion som något normalt bara hos råttor! Hmmm...

Mmm, vi 08:or som är AIK:are blir inte chockade så lätt längre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 21:10

AIK? Det är någon sorts idrott va?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-29 21:15

Tack Sanoj,

Krell är Krell och kungen för mig. Det är dock många som tycker som du - att Grendel låter bättre :?

Morello skrev:Dessa nyanser gav sig tillkänna trots den livliga efterklangen? :wink:

Berätta nu vad du tänker på Morello... :wink:

/Joachim

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-03-29 21:16

IngOehman skrev:AIK? Det är någon sorts idrott va?

Näh, nu tänker du nog på GAIS igen!

//Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-29 21:16

Allmänna IdrottsKlubben tror jag det betyder. :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-29 21:16

Jepp! Dock inget för riktiga Stockholmare. :)

Hmm 160 i blodvärde... Så högt brukar bara elitidrottare ha (och jag) eller om man har vätskebrist. 92 har jag haft som lägst. Då var det lite intressant att resa sig upp efter att ha legat ner. Men nu blev det lite mer OT :oops:

Kan ju säga att jag var inte så allvarlig med uttrycket 08'or. Ni är ju den största minoriteten och kan ju inte anses vara en 'riktig' minoritet så det är ju inte lika fult som att säga 'fjollig Åhusbo' som ju kan tänkas vara en riktig minoitet (och därmed kunna ta illa vid sig...) . :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-29 21:21

Nagref,

fast fjollor är nog i minoritet 8)

C:a 5 % av befolkningen.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 21:45

Naqref skrev:

Jepp! Dock inget för riktiga Stockholmare. :)

Jag gillar inte idrott, det verkar mest bråkigt.

Jag gillar bättre sport - rutiga byxor, läderratt, vinden i håret, avtryckaren mot fingret, allas entusiasm, frånvaron av "lag" (det finns undantag, spedway t ex) m fl härliga sportepitet. Just det där att det inte är ansträngningen som är grejjen, utan upplevelsen och ibland prestationen.

Och så gillar jag alla grejjer/redskap som används till sport. Flygplan, motorcyklar, metspön... Och att man inte behöver tävla för att sporta. Och att när det ändå tävlas, att allas goda insatser alltid bejublas inom sport. Inte som inom idrotten där folk ofta buar när det tycker att någon, fel någon, varit duktig.

Naqref skrev:Hmm 160 i blodvärde... Så högt brukar bara elitidrottare ha (och jag) eller om man har vätskebrist. 92 har jag haft som lägst. Då var det lite intressant att resa sig upp efter att ha legat ner. Men nu blev det lite mer OT :oops:

172 har jag haft som högst.

Nej, idrottsman är så långt ifrån sanningen man kan komma i mitt fall. Det är knappt att jag kan springa några steg ens. Min syreupptagningsförmåga är enligt en läkare så dålig att han var tvungen att gå in i tabellen för 70-åringar för att hitta mig, och då blev det "dålig".

Min blodåtergenerering är bra dock. Jag fick veta när jag hade dryga 70 (då 3 liter fattades) att det om man äter sina järntabletter tar ungefär tre månader att höja tio i HB-värde (om jag minns rätt). Två veckor senare när jag lämnade sjukhuset hade jag över 150, och jag hade inte ätit en järntablett (med många blodiga biffar och hyggligt många flaskor rött... Karolinska är ett prima sjukhus :wink: )

Naqref skrev:Kan ju säga att jag var inte så allvarlig med uttrycket 08'or. Ni är ju den största minoriteten och kan ju inte anses vara en 'riktig' minoritet så det är ju inte lika fult som att säga 'fjollig Åhusbo' som ju kan tänkas vara en riktig minoitet (och därmed kunna ta illa vid sig...) . :)

Tror nog att du i något perspektiv hade rätt dock.

När man ägnar hela sitt liv åt att uppehålla sig i stadsmiljö blir man lite begreppsförvrängd. Tycker att smör är en grej som hör hemma i plastförpackning, och att det är väldigt fult att slå söta små djur, men att det är gott med hamburgare. Man upphör helt enkelt att tänka på hur de grejjor fungerar som fungerar utan ens insats.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-29 21:54

Dessa nyanser gav sig tillkänna trots den livliga efterklangen?

Måste ha missat när du var här och lyssnade.. :roll:
Var det Malin som släppte in dig 8O

// Jonas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-29 21:58

Sanoj skrev:
Dessa nyanser gav sig tillkänna trots den livliga efterklangen?

Måste ha missat när du var här och lyssnade.. :roll:
Var det Malin som släppte in dig 8O

// Jonas

Ja, så hette hon nog 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-29 22:55

IngOehman skrev: Två veckor senare när jag lämnade sjukhuset hade jag över 150, och jag hade inte ätit en järntablett (med många blodiga biffar och hyggligt många flaskor rött... Karolinska är ett prima sjukhus :wink: )

Vh, iö

Rött? Blod? Usch!
Har bara ätit radioktiva omeletter där för forsknings skull. Kan inte rekommenderas.

Ursäkta OT.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 11:04

Ni missade väl inte gårdagens avsnitt av Big Brother där de har någon slags afrikavecka. Först fick de bygga en hydda av bajs som en av dem skulla få spendera natten i. Sedan kom en afrikan från Kenya som blandade till bloddrinkar. Här kommer ett recept för den som vill prova:

Koblod
en skvätt olivolja (ska egentligen vara animaliskt fett)
Yoghurt (sådan där turkisk i burk som är mycket fetare)
blanda i lite socker (valfritt tillbehör)

Låt Er sedan väl smaka!

Kräkreflexerna på de stackars deltagarna var otaliga.

Annars är det ju riktigt gott med blodpudding, blodpalt, paltbröd, m.m.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi