UnholyRishna skrev: Dina illa dolda påhopp är bara pinsamma.
+1

Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Jag tror det krävs rätt dålig hörsel att uppskatta ljudet. Något man kan tänka på när folk rek eller påstår saker om olika ljudprylar
_Fredrik_ skrev:Jodå men jag hade öppet sinnelag när jag gjorde det.Nattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:Jag tror att man bör ha väldigt bra högtalare för att kunna uppskatta skivan, öppet sinnelag är också en bra grej även om det inte är lika viktigt som att ha bra högtalare.
Då har du inte provat att lyssna på sådan här musik i något väldigt bra, för då tror jag verkligen inte du skulle sagt så.
Den dag vissa här förstår att de som väljer att släppa hårt komprimerad musik varken är förståndshandikappade eller råkat slinta med limiterhanden, kommer allt bli enklare.
tomjut skrev:Jag tycker plattan låter helt OK för vad det är, en discodunkspopplatta.
Hur mycket dynamik behöver man av synttrummor liksom.
tomjut skrev:Det är inte meningen att ljudet ska vara finlirarvänligt tror jag.
tomjut skrev:Finns ju betydligt värre exempel än just Robyn, ta Mustaschs senaste platta (Europes producent om jag minns rätt) där de distade gitarrerna är så högt ställda så det följer med digital dist på köpet. Låter förjävligt rent ut sagt.
tomjut skrev:Hur mycket dynamik behöver man av synttrummor liksom. Det är inte meningen att ljudet ska vara finlirarvänligt tror jag.
UnholyRishna skrev:Sen kan vissa här babbla om hur illa det låter osv, men när man väljer bort "bra" musik, bara för att den råkar låta illa rent inspelningsmässigt, då tycker i alla fall jag att det gått för långt. Min stereo ska fan inte styra min musiksmak, då får det hellre vara lite "sameness" som gör allt mer lyssningsbart.
MagnusÖstberg skrev:Robyn skall spelas på stark volym i trånga klubblokaler, eller upplevas live.
Robyn är inte intresserad av att bli avlyssnad i finsoffan smuttandes på ett glas svartavinbärssaft. Tror jag.
subjektivisten skrev:UnholyRishna skrev:Sen kan vissa här babbla om hur illa det låter osv, men när man väljer bort "bra" musik, bara för att den råkar låta illa rent inspelningsmässigt, då tycker i alla fall jag att det gått för långt. Min stereo ska fan inte styra min musiksmak, då får det hellre vara lite "sameness" som gör allt mer lyssningsbart.
Vem väljer bort?
subjektivisten skrev:Ja, det får stå för han.
Naqref skrev:Bara för att så ska jag spela fonogramet. För att det ska låta extra extra så blir det min rippade mp3-version.
UnholyRishna skrev:Naqref skrev:Bara för att så ska jag spela fonogramet. För att det ska låta extra extra så blir det min rippade mp3-version.
Kör du larsen som hemmahögtalare nu?
UnholyRishna skrev:Ser trevligt ut! Inga L8:or?
Naqref skrev:UnholyRishna skrev:Ser trevligt ut! Inga L8:or?
Tack! L6 funkar perfekt i min biorigg både estetiskt och funktionellt. L8 lockar en hel del då den är en klockren gåshudshögtalare men vi får se vad som dyker upp i framtiden.
IngOehman skrev:Tycker faktiskt att den utveckling av tinnitus som vi ser idag är MYCKET
tragisk. Visst går det att leva även med tinnitus (jag hoppas jag slipper
märka det av egen erfarenhet), men att människor får leva resten av
sina liv med tjutande öron - när det är så helt, totalt och alldeles full-
ständigt onödigt - det har jag svårt att acceptera.![]()
![]()
IngOehman skrev:Det är åt helvete att folk skall drabbas bara för att vissa tycker att det
är okej att utsätta andra för fysiskt skadliga ljudkvaliteter och -tryck.
Det är INTE okej att skada människor för livet. Och att debatten nästan
bara handlar om ljudtryck, när ljudkvaliteten (vilken sorts ljud) är en
minst lika viktig parameter, är en stor del av problemet.
CODY skrev:IngOehman skrev:Tycker faktiskt att den utveckling av tinnitus som vi ser idag är MYCKET
tragisk. Visst går det att leva även med tinnitus (jag hoppas jag slipper
märka det av egen erfarenhet), men att människor får leva resten av
sina liv med tjutande öron - när det är så helt, totalt och alldeles full-
ständigt onödigt - det har jag svårt att acceptera.![]()
![]()
Ja visst går det att leva med tinnitus. Men tinnitus är inte bra.IngOehman skrev:Det är åt helvete att folk skall drabbas bara för att vissa tycker att det
är okej att utsätta andra för fysiskt skadliga ljudkvaliteter och -tryck.
Det är INTE okej att skada människor för livet. Och att debatten nästan
bara handlar om ljudtryck, när ljudkvaliteten (vilken sorts ljud) är en
minst lika viktig parameter, är en stor del av problemet.
Jag tror att en anledning till tinnitus kan vara att att audiofiler tillåter sig
att falla in i ett depressivt tillstånd med anledning av ljudkvalitet som inte
är i enlighet med deras hifi-utrustning. Finns ingen anledning att underblåsa sådana känslor. Vi har alla ett ansvar. Även du.
Harryup skrev:Vilket stort råttskinn på väggen.
Klart imponerande. Byggde fällan själv?
phon skrev:Naqref skrev: ..... gåshudshögtalare men vi får se vad som dyker upp i framtiden.
.... det vet vi redan ....
Sanny_X skrev:Naqref skrev:http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/system/system1.JPG
Gillar du inte stora rattar?
kasper skrev:Ok, sent ska syndaren vakna! Har nu spenderat en del tid med Body Talk pt. 1. och särskilt med Dancing on my own.
Alltså, iijk vilken jäkla bra platta, och Dancing on my own är knäckande stenhårt bra, svängig med fläskigt tryck. Alltså, jag är nog verkligen ingen audiofil, eftersom jag inte har något emot soundet, med en produktion som känns som om någon försöker stoppa korv med för mycket kött och för lite korvskinn. Det funkar! Det ger "tjeckisk-svartklubb-parta-hela-natten-vibbar", vilket inte alls är fel, tycker jag.
Fast som gammal avdankad musiker är jag väl biased, för jag skiter nog rätt bra i kompression hit och dit, när musiken är så här knäckande bra. Särkilt när det är sån jäkla soft och självklar attityd som på den här plattan.
Nä, för tusan, vi tar den igen. Men ok, jag hör den helst i mina in-ear-lurar, om jag får välja. Inte mig emot.
/G
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google Adsense [Bot], Majestic-12 [Bot] och 272 gäster