Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Och dels ställer breda bafflar till det med fas och frekvensgång i delningen.
celef skrev:peetwa skrev:Och dels ställer breda bafflar till det med fas och frekvensgång i delningen.
på vilket sätt då menar du? skulle du inte, som exempel, kunna optimera elementplaceringen till önskat resultat? å varför vill du ha just en bred baffel?
Vet inte, det kan det vara.peetwa skrev:Är inte det att tänja gränserna lite vad dett gäller spridningen vid delningen? Detta är alltså ingen retorisk fråga utan en riktig undran från en som saknar erfarenhet. Den har många egenskaper som jag gillar för övrigt.
kodapa skrev:Jättespänannande den diskanten är jag nyfiken på. Har du kikat på Seas L-serie? Skulle passa bra utseendemässigt med dina övriga element. Själv fantiserar jag om L18 i nästa projekt. Vad tror du om p17rcy (om du kan få tag på billiga begagnade)?
MagnusÖstberg skrev:Vet inte, det kan det vara.peetwa skrev:Är inte det att tänja gränserna lite vad dett gäller spridningen vid delningen? Detta är alltså ingen retorisk fråga utan en riktig undran från en som saknar erfarenhet. Den har många egenskaper som jag gillar för övrigt.
Jag skulle kunna tänka mig 2,5-vägare också med 6,5" om det är luftpumpningsförmåga och spridning du vill ha.
kodapa skrev:Efter att ha läst din post lite mer så inser jag att du ställer rätt stora krav på baselementet här är en 10 som jag tror uppfyller dina krav.
http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=23
peetwa skrev:kodapa skrev:Efter att ha läst din post lite mer så inser jag att du ställer rätt stora krav på baselementet här är en 10 som jag tror uppfyller dina krav.
Funkar pdf-filen hos dig?
MagnusÖstberg skrev:Om man inte har ett element som tar hjälp av flexbeteende för att hantera spridningen tror jag att kondiametern har störst påverkan.
kodapa skrev:peetwa skrev:kodapa skrev:Efter att ha läst din post lite mer så inser jag att du ställer rätt stora krav på baselementet här är en 10 som jag tror uppfyller dina krav.
Funkar pdf-filen hos dig?
Mätningar får du npg be om. Här är parametrarna
TD10S- 8ohm
Fs: 32.7 Hz
Qms 3.04
Qes 0.39
Qts 0.34
Vas 68 Liters
Cms 0.4 mm/N
Mms 59.4 grams
Sd 345 cm2
Rms 4.0 Kg/S
Bl 13.1 T/m
Re 5.5 ohms
Z 8 ohms
Le 0.3 mH
Pe (max) 500 Watts
Pe (transient) 1000 Watts
1WSpl 90 dB
Linear Xmax 14 mm (peak)
Mech Xsus 18 mm (peak)
celef skrev:nä nu blir det boring hifi igen, släpp inte grundtanken än

paa skrev:Att få till nåt bra med en åttatummare borde vara mest spännande, annars är det ju bara att kopiera något av de väldokumenterade byggen som finns på nätet med 6.5" och DXT-diskanten, och det är väl kanske inte så nyskapande och kul, även om dom säkert är hemskt bra?
peetwa skrev:paa skrev:Att få till nåt bra med en åttatummare borde vara mest spännande, annars är det ju bara att kopiera något av de väldokumenterade byggen som finns på nätet med 6.5" och DXT-diskanten, och det är väl kanske inte så nyskapande och kul, även om dom säkert är hemskt bra?
Jag får säga att det var sådär roligt att hitta Idunn när jag googlade på U18RNX/P. Skissade på en 15 liters låda med 18 cm bred baffel ca 35 cm hög. Med slits på baksidan. Men andra ordningens HP och LP. Känns rent spontant som den skulle kunna bli förbannat bra. Tänkte lite på lackad björkplywood men rundade kanter och lutad baffel istället för stegat om det behövs tidkorrigeras.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster