Magnuz skrev:Svante skrev:Det finns fö ingen enda ruta som man matar in mängden dämpmaterial, utan det är två rutor. Den ena är Viso som tar hand om de isotermiserande egenskaperna hos ullen, den andra är Qb som representerar de dämpande egenskaperna.
Hur ska man veta vad man ska skriva i Qb-rutan? Jag anar av Naqrefs inlägg att man inte
kan veta, men rutan finns ju där av någon anledning och defaultvärdet verkar vara 20 av någon annan förmodat god dito.
Man kan ha en "educated guess" som di säger i amerikat. Värdet brukar hamna mellan 5 och 20, kan man väl säga tumregelmässigt. Rutan finns egentligen inte där för att man ska kunna hitta ett värde i en tabell och skriva in. Det finns där för att det finns sådana förluster i verligheten och att modelleringen blir bättre om man skriver in rätt värde där.
Men det rätta värdet är svårt att få fram, om enklaste sättet är nog att bygga lådan och pilla på värdet tills modell och verklighet stämmer överens.
Sen, med lite erfarenhet kan man gissa vad det ska vara i nästa konstruktion.
Defaultvärdet är nog lite högt, men det kommer av att jag använder Basta! i undervisning, och med höga Q-värden så syns dippen i konamplituden tydligare. Och det är bra när man ska förklara vad som händer i en basreflexlåda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.