Frigolitskivor och resonanser

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

Frigolitskivor och resonanser

Inläggav mike34 » 2010-09-02 19:13

Har gjort en testlåda för en tid sen. Volymen på den är fix vid 56 liter, men jag undrar om man skulle kunna kapa till sig ett antal frigolitskivor och använda för att justera volymen.
De skivor jag tänker på är de som används vid byggisolering.

Frågan är om dessa kommer att ge några akustiska fenomen vid frekvenser mellan 10Hz - 500Hz elle liknande. Meningen med testlådan är ju att testa högtalarelement, kolla på isoleringsmaterial och lite sånt spex.
Är frigoliten elastisk vid nån frekvens i basområdet kanske?

Spekulation är ok men fakta bättre. nån ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2010-09-02 19:25

Min praktiska erfarenhet är att frigolit är i stort sett likvärdigt med luft i det här avseendet. Dvs det går inte att kompensera volymen med frigolit. Man måste använda något med högre styvhet och densitet.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-02 20:01

Wow, svar på tal direkt. Det trodde jag inte att frigoliten skulle va så osynlig för ljud.
Men om du säger det så. Fast jag ä lite nyfiken på hur du kommit fram till det, om det är ett ämne att diskutera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-02 21:42

Jag tänkte spekulera om att frigolit nog borde vara som luft, ungefär. Det är ju mest bara luft i dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-02 21:52

Jag tänkte mest på att cellstrukturen och faktum att skivan inte andas skulle va en tjuv av lådvolymen för experimenten, men det verkar va helt värdelöst. Vad blev fel med tänket där tro ...
Klart att om man klämmer på en sån skiva så är den (lite)mjuk.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2010-09-02 22:25

Jag hade precis samma utgångspunkt som du Mike. Jag hade en testlåda och ville minska volymen. Till sist hade jag fyllt i stort sett hela lådan med frigolit utan att avstämningen påverkades särskilt mycket. Jag använde i och för sig rätt mjuk typ av frigolit och det är möjligt att en riktigt stabil variant (markskiva) kanske skulle fungera bättre.

Användarvisningsbild
peetwa

Re: Frigolitskivor och resonanser

Inläggav peetwa » 2010-09-02 22:50

mike34 skrev:Har gjort en testlåda för en tid sen. Volymen på den är fix vid 56 liter, men jag undrar om man skulle kunna kapa till sig ett antal frigolitskivor och använda för att justera volymen.
De skivor jag tänker på är de som används vid byggisolering.

Frågan är om dessa kommer att ge några akustiska fenomen vid frekvenser mellan 10Hz - 500Hz elle liknande. Meningen med testlådan är ju att testa högtalarelement, kolla på isoleringsmaterial och lite sånt spex.
Är frigoliten elastisk vid nån frekvens i basområdet kanske?

Spekulation är ok men fakta bättre. nån ?

Jag vet inte hur mycket du vill variera volymen men jag åkte till havet och hämtade säckar med sand. Sen fylde jag kraftiga treliters påsar med sand. Då kunde man plocka i och ur utan att vare sig skada högtalaren eller att få någon märklig resonans mitt i en mätserie. Tänkte i natt att man skulle kunna göra högtalaren som ett timglas om man skulle vilja göra typ 20 mätningar mellan 40-20 liter utan att behöva flytta något i riggen. Allt som behövs är en sopsäck en hink en klämma och kanske en slang att suga med. Hur det hänger ihop får ni lista ut själva. :P

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-02 22:55

Jaja, får väl fundera ut nått bättre material. Helst i skivor som jag kan addera i stacken efter behov. Helst ganska lätt material, alså inte stenskivor eller betong. Trä är ju inte heller lätt om man ska ha en stacke på halvmetern när. Klart man skulle kunna limma ihop lösvuxet granplank och såga till. Inte så tungt men, då slår mig tanken. Om cellplast är så jäkla genomskinligt, när börjar trä ochså bli det? Skulle balsaträblock klara av det eller försvinner de ochså, kanske gran med ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-09-02 23:40

Ja det går ju att suga fast grejor rakt igenom en spånskiva, och såna gör man högtalarlådor av ..... 8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-03 07:33

Jag tror det går att använda cellplast om man limmar på aluminiumfolie så att den blir lufttät. Det finns förstås cellplast med slutna celler som förmodligen inte andas. Den är avsedd för större laster och har ett helt annat pris och går därför bort.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-03 07:42

RogerGustavsson skrev:Jag tror det går att använda cellplast om man limmar på aluminiumfolie så att den blir lufttät. Det finns förstås cellplast med slutna celler som förmodligen inte andas. Den är avsedd för större laster och har ett helt annat pris och går därför bort.

Utan någon som helst praktisk erfarenhet:

Jag tror inte att det heller går. Jag tror att det styvhet som cellplast har i första hand kommer från den luft som är innesluten i plasten. Om det är så så betyder det att volymen på cellplasten kommer att ändras om trycket runt den ändras. Och om inte plasten i sig tar upp några krafter alls (vilket är min spekulativa tes) så kommer volymen att ändra sig på precis samma sätt som luft. Detta alldeles oavsett om cellplasten är klädd med folie eller inte.

...fast å andra sidan. Man lägger cellplast under hus. Det verkar inte så sannolikt att cellplasten inte skulle sjunka ihop på 50 år om det bara berodde på om plasten höll tätt.

Så det är nog ett mellanting.

Kanske man skulle prova att lägga en cellplastbit i vakuumpumpen och se vad som händer...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-03 09:32

Äh, släng lite 9mm plywood runt om bara :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-09-03 11:24

Man kan ha vätskefyllda slutna behållare med så lite luft som möjligt , tex PET flaskor? Utan löst gas då givetvis.

Vätska är i princip okompressibel vid de tryckförändringar som är i en högtalare.

Är man vild kan man alltid borra ett påfyllningshål i toppen av högtalaren och motsvarande dränering , med plugg i botten....

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-09-03 12:09

Svante skrev:Jag tänkte spekulera om att frigolit nog borde vara som luft, ungefär. Det är ju mest bara luft i dem.

Men frigolit är lufttätt och tusan så mycket styvare än luft. Det går ju bra att ställa sig på en skiva byggfriolit utan att den säckar ihop (med 75Kg vikt och skostorlek 44... :lol: )
Om frigolitskivorna bara får stöd av väggarna i lådan och inte fladdrar omkring fritt, så borde de väl ändå fylla ut lådvolymen även för ljudtrycksväxlingar. Nu har jag inte testat, men jag kan inte förstå hur skivorna skulle kunna komprimeras och expanderas som luft utan att fullständigt smulas sönder.

Om man ställer in en sluten låda av tjock plywood i lådan. Påverkar då inte den heller lådvolymen? Den innehåller ju bara luft...
Senast redigerad av RogerJoensson 2010-09-03 12:11, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-03 12:09

Vatten har jag tänkt på, men jag skulle vilja ha de i platta behållare hellre än i flaskor. Sandpåsar i rätt mått skulle ju fungera. gör inte så mycket om de är lite för stora heller. Det viktiga är att jag vet hur mycket volym jag förlorar per säck, en sak jag inte heller riktigt kan svara på när det gäller sand med tanke på att det är korn. En liter sand motsvarar garanterat inte en liter volym i lådan.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-09-03 12:58

mike34 skrev:Vatten har jag tänkt på, men jag skulle vilja ha de i platta behållare hellre än i flaskor.

Frysklampar?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-03 13:02

Tegelstenar, marksten och liknande går bra.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-09-03 13:27

Köp en vecko-, eller månadsranson eller tre av pastöriserad apelsinjuice, etc. Bestämd volym och håller tätt. Om det är åtskilliga kartonger, kanske du får ta hänsyn till luftfickan inuti kartongen som ger kartongen ett lite större yttermått än litern. För småliret under litern kan du ju ta vad som helst som är lätt att mäta på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-03 13:38

Kan man inte sprutmåla frigoliten med lämplig färg så den slutar vara "öppen"?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-03 13:55

mike34 skrev:Vatten har jag tänkt på, men jag skulle vilja ha de i platta behållare hellre än i flaskor.

Solvärmd fritidsdusch. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-03 14:17

Ok 33,3*33,3 cm platta behållare då. Finns DET ? :wink:

Jag skulle vilja ha en förklaring till varför frigoliten knappt finns alls när man kör ljud i den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-03 14:31

mike34 skrev:Ok 33,3*33,3 cm platta behållare då. Finns DET ? :wink:

Jag skulle vilja ha en förklaring till varför frigoliten knappt finns alls när man kör ljud i den.

Ljudhastigheten i materialet avviker inte värst mycket från ljudhastigheten i luft?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-09-03 14:34

Nattlorden skrev:Kan man inte sprutmåla frigoliten med lämplig färg så den slutar vara "öppen"?

Frigolitcellerna är inte öppna ens på vanlig vit obehandlad byggcellplast... Även om en skiva legat i vatten i månader har den inte absorberat mer än någon enstaka procent vatten. Den är väldigt tät med andra ord.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-03 14:43

RogerJoensson skrev:
Nattlorden skrev:Kan man inte sprutmåla frigoliten med lämplig färg så den slutar vara "öppen"?

Frigolitcellerna är inte öppna ens på vanlig vit obehandlad byggcellplast... Även om en skiva legat i vatten i månader har den inte absorberat mer än någon enstaka procent vatten. Den är väldigt tät med andra ord.

Ja, jag menade inte riktigt så... jag menar alltså en yta som har annan egenskap vad det gäller ljudpropagering, men den blir kanske inte styv nog oavsett vilket.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-03 15:05

Jag börjar ana att tänket går mot hur ljudet propagerar igenom skivan.
Som isolering av ljud kanske inte frigoliten är så bra men är den egenskapen viktig när det gäller förmågan att fylla upp en volym inne i en kavitet där trycket kommer från alla håll ?
eller kanske precis så det är ?

Jag blir nästan sugen och åka och köpa frigolit bara för att mäta på det i tillämpningen. Med given VAS på ett element och mycket nogrannhet så skulle man kanske kunna få fram nått värde på hur ration volym/"ljudvolym" ser ut eller är det onödigt jobb?

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-03 17:15

Hum. ok nu visar det sig att en 50mm skiva i botten = 5 liter av 56 flyttade upp resonansen från 35,2 till 36 Hz.
Försöker i skrivande stund få tombstone och synka tight nog för att visa på en mode i lådans längdriktning och att den flyttas motsvarande 50mm. Om det ochså händer så måste ju frigolit för fasen funka på nått plan ???

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-03 17:24

Och det gjorde det. moden flyttades från tom låda
längd 56 cm , 300 Hz
och med kortare längd om 51 cm (en skiva i) till 330 Hz, nära nog tycker jag.

Ska vi omvärdera frigolit som volymtjuv nu eller vad är felet ?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-09-03 18:02

Man kan ju lägga in en så'n där bag-in-box-påse och sedan dricka av den tills det låter bra! :D
Mundus Vult Decipi

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-09-03 18:38

När den är tom menar du? -Lysande fredagsförslag... :lol:

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-03 18:48

Nu försvann ett inlägg jag skrev. :(

Det är något mysko med frigoliten i alla fall. Det verkar som att allt stämde ganska bra med en skiva i, men det förväntade resultatet med ytterligare en gav en förskjutning av moden, men inte tillräckligt långt.
Blev ytan i den andra skivan halft genomskinlig ? skummt
Fb flyttas upp ytterligare. Värdena där blir svårare att visa rimliga, men ytterligare volym har förlorats till skivan.

Nästa

Återgå till Teknikforum