Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Har gjort en testlåda för en tid sen. Volymen på den är fix vid 56 liter, men jag undrar om man skulle kunna kapa till sig ett antal frigolitskivor och använda för att justera volymen.
De skivor jag tänker på är de som används vid byggisolering.
Frågan är om dessa kommer att ge några akustiska fenomen vid frekvenser mellan 10Hz - 500Hz elle liknande. Meningen med testlådan är ju att testa högtalarelement, kolla på isoleringsmaterial och lite sånt spex.
Är frigoliten elastisk vid nån frekvens i basområdet kanske?
Spekulation är ok men fakta bättre. nån ?
RogerGustavsson skrev:Jag tror det går att använda cellplast om man limmar på aluminiumfolie så att den blir lufttät. Det finns förstås cellplast med slutna celler som förmodligen inte andas. Den är avsedd för större laster och har ett helt annat pris och går därför bort.
Svante skrev:Jag tänkte spekulera om att frigolit nog borde vara som luft, ungefär. Det är ju mest bara luft i dem.
mike34 skrev:Vatten har jag tänkt på, men jag skulle vilja ha de i platta behållare hellre än i flaskor.
mike34 skrev:Ok 33,3*33,3 cm platta behållare då. Finns DET ?![]()
Jag skulle vilja ha en förklaring till varför frigoliten knappt finns alls när man kör ljud i den.
Nattlorden skrev:Kan man inte sprutmåla frigoliten med lämplig färg så den slutar vara "öppen"?
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Kan man inte sprutmåla frigoliten med lämplig färg så den slutar vara "öppen"?
Frigolitcellerna är inte öppna ens på vanlig vit obehandlad byggcellplast... Även om en skiva legat i vatten i månader har den inte absorberat mer än någon enstaka procent vatten. Den är väldigt tät med andra ord.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster