Frigolitskivor och resonanser

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-09-03 22:01

Det är ganska stor skillnad på vanlig 80-cellplast och t.ex ecoprim..
Ecorimen är hård som fan, och vanlig cellplast är mjuk och spröd..

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-03 22:04

Ecoprim säger du .... hmmm..... ska kolla närmare på det.
Frigolit ser ju inte helt hopplöst ut så kanske en annu hårdare skiva verkligen skulle funka.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-09-03 22:06

mike34 skrev:Vatten har jag tänkt på, men jag skulle vilja ha de i platta behållare hellre än i flaskor. Sandpåsar i rätt mått skulle ju fungera. gör inte så mycket om de är lite för stora heller. Det viktiga är att jag vet hur mycket volym jag förlorar per säck, en sak jag inte heller riktigt kan svara på när det gäller sand med tanke på att det är korn. En liter sand motsvarar garanterat inte en liter volym i lådan.

En liter är väl en liter ? Sand har densitet runt 2,0, d,v,s väger dubbelt så mycket som vatten, men det är väl helt oviktigt i detta fall ?
Mät upp 2 kilo av sand med fraktion ca 3,0 så har du en liter.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-09-03 22:08

mike34 skrev:Ecoprim säger du .... hmmm..... ska kolla närmare på det.
Frigolit ser ju inte helt hopplöst ut så kanske en annu hårdare skiva verkligen skulle funka.

Men den är nästan lika dyr som guld... :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-09-04 01:09

för en massa år sen fick jag vetskap om att frigolit var utmärkt i basreflex system limmat med silikon 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-04 01:16

Där ser man. MDF har jag hört, för inte så länge sen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-09-04 01:17

retsticka! :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-04 01:23

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:Jag tänkte spekulera om att frigolit nog borde vara som luft, ungefär. Det är ju mest bara luft i dem.

Men frigolit är lufttätt och tusan så mycket styvare än luft. Det går ju bra att ställa sig på en skiva byggfriolit utan att den säckar ihop (med 75Kg vikt och skostorlek 44... :lol: )

Är du säker på det? Alltså, tänk dig en (tjockväggig) påse fylld med luft. Det som fjädrar mest är nog påsen, inte luften. Jag undrar om det inte är luften som ger frigoliten styvheten. Alltså skulle frigolit bete sig ungefär som luft.

Kanske.

RogerJoensson skrev:Om man ställer in en sluten låda av tjock plywood i lådan. Påverkar då inte den heller lådvolymen? Den innehåller ju bara luft...

Inte om plywooden är tunn. Men är den tjock, dvs om plywooden i sig hindrar luften i den att komprimeras så minskar ju effektiva lådvolymen motsvarande. Jag tror att frigolit är som en tunnväggig plywoodlåda.

...fast säker kan man förstås aldrig vara innan man har gjort experimentet och kanske är det också skillnad på frigolitsorter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-09-04 01:47

hur fungerar sand och andra porösa media?

tar man en liter sand kommer det i denna litern finnas en andel luft också, så den verkliga volymen som sanden fyller är mindre än en liter.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-09-04 10:57

Svante skrev:Jag tror att frigolit är som en tunnväggig plywoodlåda.

Förmodligen så. Lagom tunnväggig... -Definitionen av tunn kan vänta tills någon gjort experimentet. :)
-På självvald "semester".

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-04 11:18

Ja om nån kan komma med några bra ideer. Nu har jag filat till den 3:e skivan. de är alså 33*33cm och va tänkt fylla upp botten i min testlåda för att sno volym.
Hur kan man visa detta om det fungerar eller jobbar sig?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-09-04 12:55

mät resonansfrekvensen på elementet i lådan.

flyttar den sig (uppåt) har inlägget tagit upp volym.

allt enligt teorin.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-04 13:26

rikkitikkitavi skrev:mät resonansfrekvensen på elementet i lådan.

flyttar den sig (uppåt) har inlägget tagit upp volym.

allt enligt teorin.

Så gör det, alldeles tydligt. Jag kan bara inte få fingret på om det hela sker olinjärt pga fel Vas värde i simuleringen eller om det är frigoliten.
Jag kan säga att det hela stämmer hyffsat bra vid mycket låga signalnivåer.
Med uppmätt Fs och ett beräknat/tweakat Vas och de simulerade Fb / för de 4 olika Vb och det uppmätta Fb för dito stämmer hyffsat.

Frigoliten är inte osynlig i vilket fall.

Svårt nu , brus i förstärkaren, inte steglös tone och lite halvkrassligt oscilloscope. I bland får jag cycla med tiondelarna fram och tillbaka för att syft bruset till medel linjen (för att hitta fb).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-04 13:29

bakerman22 skrev:
mike34 skrev:Vatten har jag tänkt på, men jag skulle vilja ha de i platta behållare hellre än i flaskor. Sandpåsar i rätt mått skulle ju fungera. gör inte så mycket om de är lite för stora heller. Det viktiga är att jag vet hur mycket volym jag förlorar per säck, en sak jag inte heller riktigt kan svara på när det gäller sand med tanke på att det är korn. En liter sand motsvarar garanterat inte en liter volym i lådan.

En liter är väl en liter ? Sand har densitet runt 2,0, d,v,s väger dubbelt så mycket som vatten, men det är väl helt oviktigt i detta fall ?
Mät upp 2 kilo av sand med fraktion ca 3,0 så har du en liter.

Nu är vi på hal is. Om sanden har densiteten 2,0 inklusive luften mellan sandkornen så funkar det inte. Luften mellan sandkornen kommer ju att komprimeran, dvs 2 kg / 1 liter sand tar inte 1 liter lådvolym.

Man behöver bestäma densiteten på sanden exklusive luften först, och det gör man lämpligen gemom att ställa ~2 liter vatten i ett mätglas på en våg, tarera, hälla i 1 kg sand (läs på vågen) och se hur mycket volym den tog upp på mätglaset.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-04 13:40

Man kan ta en liter sand ochså, och stegvis hälla i vatten till det ser ut att bli mer än en liter. Förutsatt att man har hållit koll på vattenmängden så har man nog ett hyffsat värde för ett odefinerat sand. Om man saknar våg så vet man hur mycket vattenvolym man får subtrahera ur sandvolym. Fast vatten och luft beter sig säkerligen väldigt olika runt sandkornen.

Tror inte på sand alls när jag tänker efter.... fast i förhållande till frigolit är det nog lika illa eller osäkert.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-09-04 22:44

Är det något fel med mitt förslag, att vartefter langa in eller ta ur ett gäng mjölk- eller juicepaket? Funkar dom inte tekniskt? Om dom gör det är det i alla fall enklare än att slabba med litermått, väga sandpåsar och dylikt. En MDF-skiva etc som måttmässigt är anpassad mot innerväggarna går ju att lägga in ovanpå paketen eller att man drar i gängstänger i hörnen om man vill kunna justera skivan upp och ned ( om man nu har krav på parallella väggar inuti och samtidigt kunna justera innervolymen).
Senast redigerad av Adhoc 2010-09-04 22:49, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-09-04 22:48

Adhoc skrev:Är det något fel med mitt förslag, att vartefter langa in eller ta ur ett gäng mjölk- eller juicepaket? Funkar dom inte tekniskt? Om dom gör det är det i alla fall enklare än att slabba med litermått, väga sandpåsar och dylikt. En MDF-skiva etc som måttmässigt är anpassad mot innerväggarna går ju att lägga in ovanpå paketen eller att man drar i gängstänger i hörnen om man vill kunna justera skivan upp och ned.

Nejdå ditt förslag fungerar ochså. Kanske det tom blir billigast / m3 i slutänden :D

Just nu är frigoliten under min lupp. Får se vad jag hugger på här näst.

Ändrade kvadrat till kubik. :oops:
Senast redigerad av mike34 2010-09-05 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-05 00:03

Adhoc skrev:Är det något fel med mitt förslag, att vartefter langa in eller ta ur ett gäng mjölk- eller juicepaket?

Joodå, det går nog bra.

Eller så kan man ställa in en martini och yttra ett Bond-citat?

Föregående

Återgå till Teknikforum