Det är ganska stor skillnad på vanlig 80-cellplast och t.ex ecoprim..
Ecorimen är hård som fan, och vanlig cellplast är mjuk och spröd..
Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Vatten har jag tänkt på, men jag skulle vilja ha de i platta behållare hellre än i flaskor. Sandpåsar i rätt mått skulle ju fungera. gör inte så mycket om de är lite för stora heller. Det viktiga är att jag vet hur mycket volym jag förlorar per säck, en sak jag inte heller riktigt kan svara på när det gäller sand med tanke på att det är korn. En liter sand motsvarar garanterat inte en liter volym i lådan.
mike34 skrev:Ecoprim säger du .... hmmm..... ska kolla närmare på det.
Frigolit ser ju inte helt hopplöst ut så kanske en annu hårdare skiva verkligen skulle funka.
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Jag tänkte spekulera om att frigolit nog borde vara som luft, ungefär. Det är ju mest bara luft i dem.
Men frigolit är lufttätt och tusan så mycket styvare än luft. Det går ju bra att ställa sig på en skiva byggfriolit utan att den säckar ihop (med 75Kg vikt och skostorlek 44...)
RogerJoensson skrev:Om man ställer in en sluten låda av tjock plywood i lådan. Påverkar då inte den heller lådvolymen? Den innehåller ju bara luft...
Svante skrev:Jag tror att frigolit är som en tunnväggig plywoodlåda.
rikkitikkitavi skrev:mät resonansfrekvensen på elementet i lådan.
flyttar den sig (uppåt) har inlägget tagit upp volym.
allt enligt teorin.
bakerman22 skrev:mike34 skrev:Vatten har jag tänkt på, men jag skulle vilja ha de i platta behållare hellre än i flaskor. Sandpåsar i rätt mått skulle ju fungera. gör inte så mycket om de är lite för stora heller. Det viktiga är att jag vet hur mycket volym jag förlorar per säck, en sak jag inte heller riktigt kan svara på när det gäller sand med tanke på att det är korn. En liter sand motsvarar garanterat inte en liter volym i lådan.
En liter är väl en liter ? Sand har densitet runt 2,0, d,v,s väger dubbelt så mycket som vatten, men det är väl helt oviktigt i detta fall ?
Mät upp 2 kilo av sand med fraktion ca 3,0 så har du en liter.
Adhoc skrev:Är det något fel med mitt förslag, att vartefter langa in eller ta ur ett gäng mjölk- eller juicepaket? Funkar dom inte tekniskt? Om dom gör det är det i alla fall enklare än att slabba med litermått, väga sandpåsar och dylikt. En MDF-skiva etc som måttmässigt är anpassad mot innerväggarna går ju att lägga in ovanpå paketen eller att man drar i gängstänger i hörnen om man vill kunna justera skivan upp och ned.
Adhoc skrev:Är det något fel med mitt förslag, att vartefter langa in eller ta ur ett gäng mjölk- eller juicepaket?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster