Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Här vill jag försiktigt påpeka den viktiga distinktionen mellan "linjär impedans" och "komplex impedans". Jag gissar att paa avser impedansens frekvensberoende. Impedansen är dock inte bara komplex, utan olinjär, dvs den varierar med insignalens amplitud. Detta beror bland annat på att olinjäriteter i elementens upphänging, samt i förekommande fall överstyrda basportar, transformeras bia motorn (BL-produkten i kvadrat) och ger sig tillkänna som en olinjäritet i impedansen. Dessutom får vi olinjäriteter pga. BL-produktens beroende av membranförskjutningen per se.
X-ray skrev:Om det är ett trevägssystem, ska bas och även mellan också ha konjugatlänk? Har man något att förlora på att använda konjugatlänk, typ förändras återgivningen på något vis, eller blir det bara till det bättre.
X-ray skrev:Jag tror att jag ska blanda in konjugatlänk jag inbillar mig att det kan tillföra nått som är bra inte bara för förstärkaren. Om det är ok så skulle jag vilja undra om du har möjlighet att tipsa hur jag gör för att få till rätt värden på länkarna till resp element.
Tack på förhand
/ T
Starka ord, uppfattar jag det som.Morello skrev:Konjugatlänkar och så kallade "L-paddar" är något som i många fall är en konsekvens av att konstruktören inte riktigt behärskar analog elektronik och tar hjälp av en "kokbok". "Kokboks-filter" kräver oftast en resistiv terminering och ett element är ganska komplext till impedans, varför konjugatlänken kommer in i bilden. Det finns dock fall där en konjugatlänk, som dock inte behöver dimensioneras enligt kokboken, är helt nödvändig för att erhålla önskvärd överföringsfunktion.
X-ray skrev:Har inte tillgång till dylik apparatur, tyvärr. Jag trodde kanske att det inte var riktigt så noga. Alltså jag menar, kanske någon typ av tabell liknande det som finns att tillgå när spolar och kondensatorer ska bestämmas i ett delningsfilter. Av den enklare sorten då ska väll tilläggas. Eller finns andra sätt?
X-ray skrev:Flint, Jag ska kolla upp det du tipsar angående talspole och programet LSL.
Tack för allt.
/ T
manw skrev:Som jag ser det så är det väldigt svårt att få passiva filter att fungera utan konjugatlänk. I synnerhet för vissa baselement där spolen kan ha en induktans på uppemot 2mH (har jag för mig att jag mätt en gång).
Tyvärr är det inte så enkelt att högtalarens impedans bara "består" av en spole i serie med en resistans. För högre frekvenser så spelar strålningsreaktansen (på akustiska sidan, transformeras tillbaks) en roll varför impedansen inte ökar snyggt som det skulle göra med bara komponenterna L & R i talspolen. Detta kan nog Svante utveckla mer i så fall![]()
Så för större element och i synnerhet vid passiva lågpassfilter så brukar jag alltid använda en konjugatlänk (R-C) för att impedansen för högtalarelementet inte skall sticka upp högt i impedans i det tänkta spärrbandet, som om det passiva filtret ser en hög impedans dämpar dåligt i spärrbandet.
EngelholmAudio skrev:Starka ord, uppfattar jag det som.Morello skrev:Konjugatlänkar och så kallade "L-paddar" är något som i många fall är en konsekvens av att konstruktören inte riktigt behärskar analog elektronik och tar hjälp av en "kokbok". "Kokboks-filter" kräver oftast en resistiv terminering och ett element är ganska komplext till impedans, varför konjugatlänken kommer in i bilden. Det finns dock fall där en konjugatlänk, som dock inte behöver dimensioneras enligt kokboken, är helt nödvändig för att erhålla önskvärd överföringsfunktion.
Vi pratar här om RC länk parallellt med elementet, antar jag. En krets som ser till att alla filter blir mer förutsägbara map överföringsfunktion.
Oavsett om man väljer ett kokboksfilter eller inte så är en enkel och resestiv last önskvärd.
Kan du utveckla lite mer ang virvelströmmarna, Gustaf? Finns några hintar i ditt filter till dina högtalare?
*nyfiken*
Tycker du dig kunna höra det du beskriver eller faller det in i helheten och döljs av andra fel/egenskaper?
manw skrev:Det jag menade med "transformationsgrunkan" är ju att i högtalarelementet så transformeras ju signalen genom tre domäner. Dvs, Elektriskt-Mekaniskt-Akustiskt, och även så gäller omvänt Akustiskt-Mekaniskt-Elektriskt. Så var jag menar är att vad som händer akustiskt kommer att "synas" ända tillbaka på den elektriska sidan.
Nivåberoende? Ja, det är den säkert i någon mening, fast analysen för omvandling gör man nog i regel som en "småsignalanalys". Börjar man dra på så att saker (elementet i synnerhet) lämnar sitt linjära område blir det nog ännu svårare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster