Laila skrev:Varför inte ?
V.s.b.

Moderator: Redaktörer
phloam skrev:IngOehman skrev:Men - framtiden kommer att visa om de verkligen ville ha ett extremt
komprimerat ljud av "sound-skäl", eller om det var så att de bara ville
skaffa sig en konkurrensfördel genom att överrösta all annan musik...
Nej, precis - vi kan alltså idag inte "veta" att det _inte_ är främst av soundskäl. Det tror jag är hifi-folkets värsta mardröm, nåt man inte gärna vill tro och gärna vill ändra på. För ärligt talat, hifi-lyssnarna skulle ju helst se att alla artister hade samma smak vad gäller sound som dem
Jag tycker att det tidigare i diskussionen här mest av allt framförts överröstningsskälet, vilket jag varit skeptisk till. Tycker att det känns åtminstone lite mer varierat nu vad gäller orsakssamband, jag nöjer mig med det.
IngOehman skrev:Fast där har du fel.
Om man som jag, befinner sig rätt mycket ute i den verkliga musik-
produktionsvärlden, så VET man visst att det finns många exempel
på både artister, ljudtekniker och mastrare som verkligen INTE vill
komprimera så mycket som sker idag, av "soundskäl", så det är inget
man behöver spekulera om.
Det räcker att man tror dem på deras ord.
Att de är många betyder dock inte att de är alla, eller ens majoriteten.
PekkaJohansson skrev:kasper skrev:Det här tycker jag var bra skrivet Magnuz. Bra att du skriver att det handlar om smak (som förvisso kan bottna i något slags okunskap, eller inte) som man naturligtvis inte behöver dela. För jag har också svårt att förstå att man generellt föredrar det "loudnessracade" ljudet. Men det betyder inte att jag har rätt, i något slags allmängiltig mening.
/G
Diskussionen om mastering av historiska inspelningar, som Magnuz skrev om, är inte en fråga om smak utan om trohet mot musikhistorien och vikten av att kommande generationer ska kunna ta del av historiska musikproduktioner som de faktiskt låter[snip]
phloam skrev:IngOehman skrev:Fast där har du fel.
Om man som jag, befinner sig rätt mycket ute i den verkliga musik-
produktionsvärlden, så VET man visst att det finns många exempel
på både artister, ljudtekniker och mastrare som verkligen INTE vill
komprimera så mycket som sker idag, av "soundskäl", så det är inget
man behöver spekulera om.
Det räcker att man tror dem på deras ord.
Att de är många betyder dock inte att de är alla, eller ens majoriteten.
Fel? Missade du att jag skrev "främst"...?
Det var väl ungefär det du skriver som jag menade; man kan inte rätt gärna "veta" om det är främst det ena eller andra, bara att det förekommer både och. Såvida man inte minglar med ett representativt urval av hela världens musikproducenter
Jag för min del misstänker att oavsett om man har en standard eller ej, om musiker föredrar komprimering eller ej - så kommer musikproduktion fortsätta att vara extremt kommersialiserad. Nivåproblemen kanske bara tar uppmärksamheten från andra djupare problem, som ointresse, okunskap, slit- o slängtänkande.... en hel massa saker som kan vara frustrerande för en hifi & musikintresserad lyssnare. Man får hoppas att det blir mer inne med hifi, helt enkelt...
Låt de som vill ha sina alster högpassfiltrerade och med vässad diskant ha det. De kanske tycker att det låter bra.philip skrev:Det enda en begränsning av medelvärde kommer att göra är att tonkurvan ytterligare kommer att vässas, det blir värre...
Redan idag används högpassfilter för att göra masters radiovänliga, det är ett ofog. men om man jämför en av mina masters, med balanserad tonkurva och lagom med dynamik, med en högpassfiltrerad master med vässad diskant och samma dynamik så kommer självklart min master att låta lägre.
en medelnivåsbegränsning kommer fullkomligt döda det lilla välljud som finns kvar i världen precis som alla begränsningar är kontraproduktiva.
philip skrev:radion redan har medelnivåbegränsning och att en skiva från 85 låter lika högt som en från 2005?
http://www.orban.com/support/orban/tech ... th_1.3.pdf
The authors understand the reasoning behind the CD loudness wars. Just as radio stations wish to offer the loudest signal on the dial, it is evident that recording artists, producers, and even some record labels want to have a loud product that stands out against its competition in a CD changer or a music store’s listening station.
In radio broadcasting this competition has existed for at least the last 25 years. 25 years ago, radio stations used simple clipping to get louder, and this 25-year-old technique has now migrated to the music industry. This is one of the roots of the problem as described in this paper; the other is excessive digital limiting that does not necessarily cause flattopping, but still removes transient punch and impact from the sound.
IngOehman skrev:
Låt var och en göra som de vill. PÅ LIKA VILLKOR. Det får man med
en (vägd) medelnivåmaxgräns.
Det vore inte bara bra för alla som skapar musiken, utan även för
alla som vill lyssna på den, konsumenterna, som vill slippa plågas av
absurda nivåstegringar då sönderkomprimerat material avlöser hög-
dynamiskt material.
Almen skrev:philip skrev:radion redan har medelnivåbegränsning och att en skiva från 85 låter lika högt som en från 2005?
http://www.orban.com/support/orban/tech ... th_1.3.pdf
Philip, titta på graferna. Det är inte medelnivåbegränsning, det är limitering och dynamikkompression till samma 0 dB-nivå, precis det vi pratar om. Och precis det artikelförfattarna pratar om.The authors understand the reasoning behind the CD loudness wars. Just as radio stations wish to offer the loudest signal on the dial, it is evident that recording artists, producers, and even some record labels want to have a loud product that stands out against its competition in a CD changer or a music store’s listening station.
In radio broadcasting this competition has existed for at least the last 25 years. 25 years ago, radio stations used simple clipping to get louder, and this 25-year-old technique has now migrated to the music
industry. This is one of the roots of the problem as described in this paper; the other is excessive digital limiting that does not necessarily cause flattopping, but still removes transient punch and impact from the sound.
IngOehman skrev:Nu är du helt ute och cyklar, sorry.
Jag känner Tobbe* som arbetat med Orban-processen på SR, och
om du tror att den likriktar allting till att bli samma, och om du tror
att den idag används av alla kommersiella radiostationer - så behö-
ver du informera dig MYCKET MERA om saken innan du försöker an-
vända den som ett argument för din sak.
Du är 180 grader ur fas med det där försöket, faktiskt.
philip skrev:IngOehman skrev:
Låt var och en göra som de vill. PÅ LIKA VILLKOR. Det får man med
en (vägd) medelnivåmaxgräns.
Det vore inte bara bra för alla som skapar musiken, utan även för
alla som vill lyssna på den, konsumenterna, som vill slippa plågas av
absurda nivåstegringar då sönderkomprimerat material avlöser hög-
dynamiskt material.
IÖ, vi pratar nog om varandra. Mina inlägg om vässad diskant handlade om hur det kan gå om man inför en medelvärdesbegränsning även på CD och dyl.
philip skrev:Att det redan finns en medelnivåsbegränsning på radio vet vi ju.
philip skrev:Att den är standardiserad till -23dB var en nyhet.
philip skrev:Eftersom det inte går att limitera på så sätt att det blir högre på radio så finns det liksom ingen poäng med att limitera av den anledningen. Men det du får att framstå som en revolutionerande nyhet är ingen nyhet, det är så det alltid har varit.
phloam skrev:
Däremot på Spotify eller mp3 tycker jag mig märka att låtar i en playlist kan ha olika nivå osv...?
philip skrev:...men likväl måste det finnas en medelnivåsbegränsning annars hade lyssnaren behövt korrigera volymen hela tiden vilket kan vara enerverande om man kör bil eller arbetar samtidigt.
philip skrev:Att det de facto är så att att radiostationer är medelnivåsbegränsade gör precis som jag skrev tidigare att limiteringen inte spelar någon större roll. Har jag fel? slå på radion och lyssna då!
IngOehman skrev:
Du måste välja vilken fot du skall stå på om inte summan av dina in-
lägg skall bli noll när argumenten tar ut varandra.
IngOehman skrev:DE ÄR INTE MEDELNIVÅBEGRÄNSADE!
philip skrev:...likväl måste det finnas en medelnivåsbegränsning annars hade lyssnaren behövt korrigera volymen hela tiden vilket kan vara enerverande om man kör bil eller arbetar samtidigt.
Att det de facto är så att att radiostationer är medelnivåsbegränsade gör precis som jag skrev tidigare att limiteringen inte spelar någon större roll. Har jag fel? slå på radion och lyssna då!
philip skrev:IngOehman skrev:
Du måste välja vilken fot du skall stå på om inte summan av dina in-
lägg skall bli noll när argumenten tar ut varandra.
Jag står gärna med båda fötterna på jorden.
Jag inser att det finns ett problem idag jag anser inte att det beror på de saker som du tror de beror på.
philip skrev:Varför kan jag inte försvara en artist frihet att välja själv och samtidigt få kritisera denna artist för dåligt ljud?
philip skrev:På vilket sätt tar dessa två helt olika uppfattningar ut varandra? Om du är ute efter ett NULL resultat i mina åsikter så kommer du inte hitta dem eftersom vi pratar om flera olika variabler och idéer på samma gång.
Ärligt talat, när dina vänner som känner sig tvingade att limitera bort dynamik som de egentligen vill ha kvar för att höras på radio, varför säger du då inte att det inte spelar någon roll för det kommer uppfattas lika högt ändå eftersom radion medelvärdesbegränsar?
philip skrev:Problemet som jag ser det med CD skivan är att om man inför en begränsning i dynamik här kan det leda till att folk som vill sticka ut (som dina oroliga bekanta) kommer vässa diskanten för att höras i mediebruset.
Ingvar Öhman skrev:vi använder ju inte
flyttalslagrig av musik på fonogrammen som vi använder
IngOehman skrev:philip skrev:Problemet som jag ser det med CD skivan är att om man inför en begränsning i dynamik här kan det leda till att folk som vill sticka ut (som dina oroliga bekanta) kommer vässa diskanten för att höras i mediebruset.
Och nu tror du alltså att det är en begränsning i dynamik som det har
talats om att införa.![]()
Jag ger upp.
Yxskaft på dig själv!
Vh, iö
philip skrev:IngOehman skrev:philip skrev:Problemet som jag ser det med CD skivan är att om man inför en begränsning i dynamik här kan det leda till att folk som vill sticka ut (som dina oroliga bekanta) kommer vässa diskanten för att höras i mediebruset.
Och nu tror du alltså att det är en begränsning i dynamik som det har
talats om att införa.![]()
Jag ger upp.
Yxskaft på dig själv!
Vh, iö
Jag tar tillbaka det, det är inte en begränsning i dynamik. Slarv från mig.
philip skrev:Jag kan hålla med om att ett indirekt tvång (rädslan att inte höras) är en konstnärlig begränsning.
philip skrev:Det jag försöker säga är att det inte är självklart att en lågdynamisk mix/master låter högre i etern än en högdynamisk om man beaktar variabeln radions broadcast processor samt dess inställningar.
Ok?
Morello skrev:Ingvar Öhman skrev:vi använder ju inte
flyttalslagrig av musik på fonogrammen som vi använder
Jo, vi använder flyttal. Givetvis är mantissan begränsad i upplösning till 16 bitar.
shifts skrev:Jag ser gärna en förklaring på medelnivåbegränsningen, så alla som följer
tråden kan vara med på vad det betyder. Jag är inte säker på att jag vet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 232 gäster