Morello skrev:shifts skrev:Jag ser gärna en förklaring på medelnivåbegränsningen, så alla som följer
tråden kan vara med på vad det betyder. Jag är inte säker på att jag vet.
Att man bestämmer att medelvärdet inte får vara större än t.ex. -20dB relativt full sula, dvs -20dBFS (FS=full scale)
Det betyder att vansinneskomprimerad musik inte kommer att låta starkt, däremot kommer den mest signifikanta biten och kanske några till att vara noll.
Nej, det där har du nog missuppfattat. MSB växlar ständigt eftersom
den har sin tripppunkt halvvägs mellan 0000 och FFFF.

Huruvida de nästkommande bitarna i signifikans, växlar, beror på hur
algoritmen ser ut för lagringens representation av signalen, så det kan
man inte veta säkert. Det beror på.
Men - använder man inte några modifierade varianter av en rak binär
representation av musiksignalen, så växlar ju alla bitar samtidigt vid
"mycket svaga nivåer" (tystnad) eftersom nollgenomgången repre-
senteras av att 0111111111111111 ersätts av 1000000000000000.
Morello skrev:Högdynamiskt material kommer att nyttja bitarna bättre, låta "bättre" men inte vara svagare i nivå (medelnivå) än den vansinneskomprimerade musiken.
Hur det skall infrias är för mig helt obegripligt; det torde krävas en STASI-liknande organisation med angivare i varenda liten studio.

Normalt löser man sådana där saker med överenskommelser.
I det här fallet är det redan framtaget en massa apparater som skall
hjälpa alla att veta om de gör rätt dock, så några tekniska omöjligheter
finns näppeligen.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).