Förslag på kul saker man kan göra med ett litet element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-12-21 12:25

Richard skrev:
Hur går det med ditt alternativa filter? Har du kommit på något?
'

Nä, inte än, för mycket att göra. :(
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-12-21 13:10

phon skrev:
EA_73 skrev:Någon som vet hur en sådan där diod som sitter på QM10 funkar? Hade varit najs. Det finns någon på forumet som gjort minigurus med slitsport och en såda diod har jag för mig.

Det är nog mina QM4 du tänker på. Dom är vita, har slitsport och överstyrningsindikator.

Indikatorn är mer eller mindre likadan som i QM10, någon justering för frekvensgång bara. Jag kan nog inte lägga ut kopplingsschemat här dessvärre, men i princip likriktar man högtalarsignalen och låter spänningen tända dioden.

Så här kan dom se ut i arbetsrummet en vanlig dag där dom står ovanpå sina större kusiner.

Bild

Bild

.

De där minigurusarna ser ju stentuffa ut !

Hur låter det klangligt, i jämförelse med stor-guru, och vilka komponentvärden i filtret använder du ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-21 13:40

Richard skrev:Hur låter det klangligt, i jämförelse med stor-guru, och vilka komponentvärden i filtret använder du ?

Låt mig gissa:

Jämfört med orginalet låter dom "skit" med avsaknad av både djupbas och energi i diskantregistret.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-12-21 14:28

Hmmm ... asså .... :oops: :oops:

Just nu sitter det "pK-filter" i storgurusarna, så dom låter antagligen som en pK. Eller, mer exakt, det sitter filter som gör att dom borde låta ungefär som en pK givet Anders mätningar och beskrivningar i pK-tråden. Tänkte det kunde vara kul att lyssna på lite pK-ljud ockå. :)

I smågurusarna sitter det två filter och en omkopplare på baksidan, varav inget filter är som jag vill ha det. Det var tänkt närfält/fjärrfält, men det ingår i projektet filter att förse dom med nya bättre sådana.

Som sagt, har inte tid just nu. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-01-14 21:55

Hej på er alla, nu tänkte även jag sent om sider ge mig på detta med MuPPS! :)

Jag har dock ett par frågor som jag inte blir klok på:

1) Till Orginal-MuPPS basreflexen, är det 119x28mm eller 130x28mm (innerdiameter) som gäller?

2) Till lilla surroundmodellen , den kvadratiska, skall det vara dämpmaterial i denna också? Om så: hur mycket?

3) Behöver den lilla slutna surroundmodellen en seriekondensator? Om så: vilket värde är lagom?

Jag vet att allt detta förmodligen står i någon av alla sidor diskussion om detta element men vad som tillslut koms fram till är svårare att läsa ut så här i efterhand.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-01-15 17:15

Är det ingen som läser denna tråd längre?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-15 17:18

1: Basröret ska vara 130mm långt, jag frågade Naqref om det. Innerdiameter 28mm, ytterdiameter 32mm.

Sen vet jag inte mer
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-01-15 18:36

Xor skrev:Hej på er alla, nu tänkte även jag sent om sider ge mig på detta med MuPPS! :)

Jag har dock ett par frågor som jag inte blir klok på:

1) Till Orginal-MuPPS basreflexen, är det 119x28mm eller 130x28mm (innerdiameter) som gäller?

2) Till lilla surroundmodellen , den kvadratiska, skall det vara dämpmaterial i denna också? Om så: hur mycket?

3) Behöver den lilla slutna surroundmodellen en seriekondensator? Om så: vilket värde är lagom?

Jag vet att allt detta förmodligen står i någon av alla sidor diskussion om detta element men vad som tillslut koms fram till är svårare att läsa ut så här i efterhand.

Då ska vi se. Olle har redan svarat på ettan.

På två så ska det definitivt vara dämpning i lådan, vet ej exakt hur mycket dock.

På trean svarar jag "Skivor från vetlanda" alternativt, se det här inlägget tidigare i tråden.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-01-15 22:16

Vad bra, då har jag svar på mina två första frågor! :D

Dock så är jag fortfarande fundersam på trean.

Rundberg skrev:På trean svarar jag "Skivor från vetlanda" alternativt, se det här inlägget tidigare i tråden.

Vad betyder detta för mig som ska använda dem som surrounder?
Behöver jag kompensera med konding eller inte? Jag vet inte hur långt ned de behöver spela då detta är min första gång jag leker med surround-ljud över huvud taget. Det innebär att jag inte har någon praktisk erfarenhet av signalen som behöver återges.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-01-15 22:26

Jag har 6 stycken slutna lådor som surround utan filter, enbart element och tycker det funkar bra.

Har även ett par vanliga med basreflex, även dessa utan filter och dom låter bra dom också.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-02-03 16:17

Jag bygger efter Naqrefs ritning och har just gjort hål för elementet samt porten.
På vissa andra högtalarbyggen har jag sett att folk fasar av elementhålet på insidan av baffeln. (för att luften ska färdas friare?) Man fasar/rundar alltså kanten, fast inte där skruvarna ska vara.

Behövs detta på mupps-bygget?

Jag har också sett att vissa muppsbyggare gjort en liten rundning av hålet för basporten på baffeln.
Den finns ju inte på ritningen, men jag ser att Naqref själv gjort så.
Är det bara att göra en rundning som ser lika stor ut? Så det blir snyggt helt enkelt... För det är ju snyggare med en svag rundning :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-02-03 16:31

Att fasa av bakom tror jag är överkurs till detta lilla elementet.
Men jag har rundat av runt basporten, ska väl teoretiskt minska blåsljud, om det verkligen behövs vet jag inte. Då borde det varit med på originalritningen + phontratt.

Ett tips däremot är att måla röret invändigt (om du köpt vitt). Det blir snyggare för man ser en bit in i röret när man lyssnar.
Se också upp med måtten på originalritningen, det var något fel på det. Har för mig att baffelns mått var satt i rät vinkel framifrån. Men det kanske är fixat nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-03 16:33

ollebolle skrev:Jag bygger efter Naqrefs ritning och har just gjort hål för elementet samt porten.
På vissa andra högtalarbyggen har jag sett att folk fasar av elementhålet på insidan av baffeln. (för att luften ska färdas friare?) Man fasar/rundar alltså kanten, fast inte där skruvarna ska vara.

Behövs detta på mupps-bygget?

Jag har också sett att vissa muppsbyggare gjort en liten rundning av hålet för basporten på baffeln.
Den finns ju inte på ritningen, men jag ser att Naqref själv gjort så.
Är det bara att göra en rundning som ser lika stor ut? Så det blir snyggt helt enkelt... För det är ju snyggare med en svag rundning :)

Det är väl bara ca en halv tum mellan chassit och infästningen av spidern på det lilla elementet så det behövs inte mycket för att sätta igen luftvägen från baksidan av elementet och in i lådan, så fasa ur på insidan av elementhålet ska jag göra alla gånger när jag kommit till det bygget.
En radie på 5-6 mm i änden av porten tar bort det mesta av bruset och visslandet från porten. Större radie kan minska förlusterna vid halvhög nivå men kan istället ge mindre maxflöde ur porten. Krångligt är det, men en liten radie i portänden är alltid bättre än inget.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-02-03 16:42

paa skrev:Det är väl bara ca en halv tum mellan chassit och infästningen av spidern på det lilla elementet så det behövs inte mycket för att sätta igen luftvägen från baksidan av elementet och in i lådan, så fasa ur på insidan av elementhålet ska jag göra alla gånger när jag kommit till det bygget.

Intressant, du kom till en helt annan slutsats (förmodligen med all rätt också :wink: ). Är membranytan större än håligheten runt? Eller beror detta på något annat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-03 16:50

Bild

Här ser man att avståndet är väldigt litet ner till fastsättningen av spidern, och spidern är också stor i förhållande till membranet, jämfört med större högtalare.
Ta en titt på denna sida också:
http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-02-03 16:58

Så det går att få dom ännu bättre 8O
Jag som är grymt nöjd redan. Eller som en lyssnare sa: -var haru suben? 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-03 17:04

Är det bara jag som tycker att korgen ser ving ut på den bilden paa har bifogat?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-02-03 17:07

Såhär ser det ut bakifrån:
Bild

Enligt länken som paa postade så gör det skillnad om man fasar eller inte.
Men är konstruktionen gjord utan fas kanske jag inte ska fasa? :o

Vid porten ska jag iallafall ha en rundning :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-03 17:28

Fasa, det där ser inte bra ut.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-02-03 17:33

Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker att korgen ser ving ut på den bilden paa har bifogat?

nej, inte bara du... men korgen har bara 3 ben, vilket framgår på övriga bilder från samma ställe.

(det är visst Timpolanen som tagit bilden )

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 56&hl=vifa

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-02-03 17:45

Aha, då kanske jag ska fasa då :)
Undrar hur Naqref själv gjort? :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-02-04 09:30

Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker att korgen ser ving ut på den bilden paa har bifogat?

Ving :?: det där måste man nog vara skåning för att förstå :wink: Jag tror att vinkeln på fotografiet samt att det är 3 ben gör att den på bilden ser skev (ving?) ut.
Men maken till skört element får man leta efter. Om man skulle råka tappa den färdiga högtalaren i golvet så är det garanterat ajöss med elementet. Så det får vi helt enkelt låta bli med.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-02-07 15:42

Skulle man kunna sätta basporten på baksidan av orginal mupps istället?
Eller sabbar det hela funktionen?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2010-02-07 16:21

Nahaz skrev:Skulle man kunna sätta basporten på baksidan av orginal mupps istället?
Eller sabbar det hela funktionen?

Den ska ju stå med baksidan mot vägg så det blir nog inte så bra men det borde ju gå att sätta porten på sidan av lådan istället.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-02-07 21:46

Men om man har den någon centimeter från väggen borde det väl gå?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-09-06 19:33

Nu sitter jag med ett gäng element och ska bygga surroundhögtalare.
Jag har förstått att man då lämpligen använder samma låda, men minskar djupet lagom mycket, samt gör lådan sluten.

Jag har sett tre olika rekommendationer på lådvolymer:
1,5 Liter
2 Liter
Samt halva BR-lådans volym vilket är 3,7L/2=1.85L, alltså mellan de båda ovan.

Vilka egenskaper hos högtalaren påverkas av lådvolymen, samt vad skulle bli skillnaden mellan de olika volymerna?

Jag kände att jag måste fråga så jag inte gör fel :)

Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2010-09-06 20:27

På den här sidan kan du se simuleringar som Nagref gjorde på tre olika stora slutna lådor 1,1 , 1,5 och 2,4 liter. Kanske kan det hjälpa dig i valet.
Funderar själv ev. på att bygga 1,5 liters varianten.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-09-06 20:41

Precis, men dessa simuleringar är ju med seriekondensator, och jag har inte läst om någon som använt sådan... Vissa använder LCR-filter, men jag har inte sett någon med seriekonding...

Men jag tolkar simueringarna som att större lådvolym gör att högtalaren går djupare neråt i frekvens?

Hur djupt bör då en bakkanal spela undrar man ju. Vad är målet?
Är det 80Hz skriver ju Naqref:
Naqref skrev:Kan ju nämna att om man gör lådan utan konding och vill nå 80Hz @ -6dB så krävs en lådvolym på 5.5l
Men de som byggt surrounder ser inte ut att ha några 5,5L inte.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-09-06 21:43

Såhär säger Niklas i frågan:
niklas skrev:Hur mycket man vill minska djupet är en avvägning man får göra beroende på hur djupt i frekvens man vill att de ska gå kontra hur små lådor man vill ha. Ca 2 liter tyckte vi var en bra kompromiss. Minns inte måtten i huvudet tyvärr, men det kanske Maarten gör?

Det går att göra dem ännu mindre, ner mot 1 liter är inga stora problem. Man får en liten puckel på nån dB, tror Naqref har gjort simuleringar på detta tidigare i tråden, och man får kanske dela dem något högre i frekvens.

Jag måste således ta reda på hur djupt de bör gå, vilket jag inte har en aning om, eller köra 2L som Niklas :)

Ska surroundmupparna ha samma mängd dämpmaterial samt placering som basreflexkonstruktionen?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-09-07 20:05

Påverkar inte lådstorleken Q-värdet högst väsentligt?
Och det är väl mycket noga med Q-värde, för det påverkar väl högtalarens respons, alltså transientsvar bland annat som jag förstått det?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum