'Richard skrev:
Hur går det med ditt alternativa filter? Har du kommit på något?
Nä, inte än, för mycket att göra.

Moderator: Redaktörer
phon skrev:EA_73 skrev:Någon som vet hur en sådan där diod som sitter på QM10 funkar? Hade varit najs. Det finns någon på forumet som gjort minigurus med slitsport och en såda diod har jag för mig.
Det är nog mina QM4 du tänker på. Dom är vita, har slitsport och överstyrningsindikator.
Indikatorn är mer eller mindre likadan som i QM10, någon justering för frekvensgång bara. Jag kan nog inte lägga ut kopplingsschemat här dessvärre, men i princip likriktar man högtalarsignalen och låter spänningen tända dioden.
Så här kan dom se ut i arbetsrummet en vanlig dag där dom står ovanpå sina större kusiner.
.
Richard skrev:Hur låter det klangligt, i jämförelse med stor-guru, och vilka komponentvärden i filtret använder du ?
Xor skrev:Hej på er alla, nu tänkte även jag sent om sider ge mig på detta med MuPPS!
Jag har dock ett par frågor som jag inte blir klok på:
1) Till Orginal-MuPPS basreflexen, är det 119x28mm eller 130x28mm (innerdiameter) som gäller?
2) Till lilla surroundmodellen , den kvadratiska, skall det vara dämpmaterial i denna också? Om så: hur mycket?
3) Behöver den lilla slutna surroundmodellen en seriekondensator? Om så: vilket värde är lagom?
Jag vet att allt detta förmodligen står i någon av alla sidor diskussion om detta element men vad som tillslut koms fram till är svårare att läsa ut så här i efterhand.
Rundberg skrev:På trean svarar jag "Skivor från vetlanda" alternativt, se det här inlägget tidigare i tråden.
ollebolle skrev:Jag bygger efter Naqrefs ritning och har just gjort hål för elementet samt porten.
På vissa andra högtalarbyggen har jag sett att folk fasar av elementhålet på insidan av baffeln. (för att luften ska färdas friare?) Man fasar/rundar alltså kanten, fast inte där skruvarna ska vara.
Behövs detta på mupps-bygget?
Jag har också sett att vissa muppsbyggare gjort en liten rundning av hålet för basporten på baffeln.
Den finns ju inte på ritningen, men jag ser att Naqref själv gjort så.
Är det bara att göra en rundning som ser lika stor ut? Så det blir snyggt helt enkelt... För det är ju snyggare med en svag rundning
paa skrev:Det är väl bara ca en halv tum mellan chassit och infästningen av spidern på det lilla elementet så det behövs inte mycket för att sätta igen luftvägen från baksidan av elementet och in i lådan, så fasa ur på insidan av elementhålet ska jag göra alla gånger när jag kommit till det bygget.
Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker att korgen ser ving ut på den bilden paa har bifogat?
Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker att korgen ser ving ut på den bilden paa har bifogat?
Nahaz skrev:Skulle man kunna sätta basporten på baksidan av orginal mupps istället?
Eller sabbar det hela funktionen?
Men de som byggt surrounder ser inte ut att ha några 5,5L inte.Naqref skrev:Kan ju nämna att om man gör lådan utan konding och vill nå 80Hz @ -6dB så krävs en lådvolym på 5.5l
niklas skrev:Hur mycket man vill minska djupet är en avvägning man får göra beroende på hur djupt i frekvens man vill att de ska gå kontra hur små lådor man vill ha. Ca 2 liter tyckte vi var en bra kompromiss. Minns inte måtten i huvudet tyvärr, men det kanske Maarten gör?
Det går att göra dem ännu mindre, ner mot 1 liter är inga stora problem. Man får en liten puckel på nån dB, tror Naqref har gjort simuleringar på detta tidigare i tråden, och man får kanske dela dem något högre i frekvens.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster