Moderator: Redaktörer
paa skrev:Sen har vi Earl Geddes som pratar om tre st utspridda.
Men jag har bara sett iö skriva om den psykoakustiska upplevelsen av basen när den kommer framifrån resp bakifrån, de andra skriver bara om frekvensgången så som den blir från en mätmikrofon.
Det ger mig intrycket att dom andra inte studerat den psykoakustiska aspekten av subwooferplacering så väldigt mycket.
Kraniet skrev:paa skrev:Sen har vi Earl Geddes som pratar om tre st utspridda.
Men jag har bara sett iö skriva om den psykoakustiska upplevelsen av basen när den kommer framifrån resp bakifrån, de andra skriver bara om frekvensgången så som den blir från en mätmikrofon.
Det ger mig intrycket att dom andra inte studerat den psykoakustiska aspekten av subwooferplacering så väldigt mycket.
Harmangruppen pratar iofs om hur placeringen av basar ger samma bas(upplevelse) för alla lyssnare. En i varje hörn ger inte bara bra bekämpning utav resonanser utan ger även en likvärdig bas i hela lyssningsområdet. Kritikerna menar dock att det blir "hörlurseffekt" av en sådan placering.
Sen får man ju inte glömma bort att man måste dela lågt om man ska ha en placering bakom eller på sidan om lyssningsplatsen.
Jag har en bas i främre hörnet och en i det bakre (vid sidan om lyssningsplats) i nuläget. Jag tycker det låter bra med 80Hz delning. Höjer jag till 100Hz så kan jag inbilla mig att jag hör den närmre basen med visst material. Delar jag 120Hz så hörs den närmaste basen hela tiden. Hur detta ändras ifall man har fler basar fram än bak vet jag inte. Men hörbarheten av var baslådan står beror väldigt mycket på hur höga frekvenser den spelar.
Kraniet skrev:steveo1234 skrev:
Hur brant delar du då? Och vilken sorts basar har du?
det är sls10 som delas med 4e ord L/R (receiverns inbyggda filter)
subjektivisten skrev:Det beror inte bara på frekvensen utan vart dom stå. Det kan upplevas konstigt om vibrationer börjar bakifrån och rör sig framåt när ljudet bör komma framifrån och bakåt.
Ragnwald skrev:
Harryup, det går att mäta, men hur pass stor distans är uppfattningsbar för örat egentligen? Avståndet mellan de som står framför är ju stort det med.
Harryup skrev:Ragnwald skrev:
Harryup, det går att mäta, men hur pass stor distans är uppfattningsbar för örat egentligen? Avståndet mellan de som står framför är ju stort det med.
Vet ej var gränsen går men det var tydligt hörbart vid 5 meter framför och 2 meter bakom vid vår test. Delning vid 100Hz. Om det beror på något annat än övertoner, dist, rumsresonanser, tid, fas eller nåt mer vet jag inte, men hörbart och mätbart blev det. Numera spelar killen bara med basar fram.
mvh/Harryup
-Martin- skrev:Men då är det ju dist (i en viss form) som egentligen hörs. Det är alltså vågutbredning i något annat material än luften och så försöker man eliminera detta genom att placera basarna fram. Inte riktigt rätt medicin enligt mig...
Ragnwald skrev:Mycket intressant läsning, en del som jag tydligen missat innan.
bakerman22, vi har nog alla uppfattat ditt inlägg.![]()
peetwa och bakerman22, ni tidskompenserar säger ni, med hur mycket och vilka avstånd har ni mellan basarna?
Var har ni sweetspot och upplever ni påtaglig skillnad och i sådant fall hur?

Ragnwald skrev:Har nu utvärderat att ha 2st framför och 2st bakom mig, i en vecka.
Det första man märker är att basen låter väldigt lika var jag än befinner mig i rummet och konstigt nog upplevs även som renare, tajtare.
Ingen som helst känsla att basen skulle komma någon annan stans ifrån än framifrån.
Med enbart 2st fram, upplevde jag kraftiva släckningar av vissa frekvenser om jag flyttade mig en meter åt någon sida och olika på olika ställen i rummet.
Med 4st basar fram, upplevdes ingen skillnad alls, lika uselt.
Ska påpeka att jag även använt mig av mik och Room EQ Wizard för att kolla att jag verkligen hört rätt.
Nu är jag ruskigt nöjd. Ett tag i alla fall.
lennartj skrev:Utan tidskompensering mellan mina fyra slutna lådor med Bremenbasar har jag placerat dem runt om, så att de har mindre än en åttondels våglängds vägskillnad till sweetspot och de har 80 Hz lågpass med 30 dB/oktav.
Då upplever man djupbasen som integrerad i ljudbilden.
Obs, en i bakre takhörn, vit med runt svart galler. Den på golvet till höger i bild numera flyttad 80 cm från främre hörn.
Användare som besöker denna kategori: morrison och 16 gäster